محل لوگو

مكانيسم انتقال بار در سيستم روسازي بلوكي 8 ص


مكانيسم انتقال بار در سيستم روسازي بلوكي 8 ص

نام فایل : مكانيسم انتقال بار در سيستم روسازي بلوكي 8 ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 0

حجم : 5693 کیلوبایت


به نام خداوند بخشنده و مهربان
مكانيسم انتقال بار در سيستم روسازي بلوكي
مقدمه
بلوك‌هاي روسازي‌هاي بلوكي بتن مي‌توانند شكل ها و الگوهاي قرارگيري متفاوتي داشته باشند. اين شكل‌ها و فرم‌هاي قرارگيري مختلف بر نحوه‌ي عملكرد اين سيستم روسازي تاثير فراواني دارد. در اين مقاله ابتدا مكانيسم انتقال بار در سيستم روسازي بلوكي تشريح گرديده و در ادامه تاثيرات شكل و الگوي قرارگيري بلوك بركاركرد اين سيستم روسازي به تفصيل بيان شده است.
اصول پديده درهم قفل‌شدگي (
Interlocking
):
شكل 1 الگوهاي متفاوت قرارگيري بلوك‌ها با ذكر نام آنها كه متداول مي‌باشد را نشان مي‌دهد. پديده درهم قفل‌شدگي در روسازي بتني بسيار حائز اهميت است. وقتي كه فلسفه روسازي بلوكي را مورد مطالعه قرار مي‌دهيم، به سه حالت قفل‌شدگي مي‌توان اشاره نمود كه عبارتند از [1]:
شكل 1: الگوهاي مختلف قرارگيري بلوك‌هاي بتني
قفل‌شدگي عمودي
قفل‌شدگي چرخشي
قفل‌شدگي افقي
هر سه حالت فوق در شكل 2 قابل مشاهده است.
شكل 2: انواع قفل شدگي (عمودي، چرخشي و افقي)
وقتي كه به قفل‌شدگي عمودي اشاره مي‌شود، منظور اين است كه ماسه موجود در مفاصل در تماس و اتصال كابل با بلوك‌ها بوده و از اين طريق نيروهاي برشي از مفاصل عبور نموده و به لايه‌هاي زيرين منتقل مي‌گردد و بلوك‌ها نبايسي بيش از حد مجاز جابجا گردند. اين نوع قفل‌شدگي از طريق داشتن ضخامت كافي بلوك‌ها، نزديك به هم قرار دادن آنها و گيردار كردن به جداول كناري در برابر نيروهاي وارده از جانب چرخ‌هاي وسايل نقليه حاصل مي‌شود [2].
منظور از قفل‌شدگي چرخشي، جلوگيري از چرخش بلو‌ك‌ها نسبت به يكديگر است كه در صورت داشتن يا ايجاد نمودن زائده‌ها بر روي بلوك‌ها مي‌توان اين نوع قفل‌شدگي را افزايش داد. اين كار علاوه بر آسان نمودن زهكشي، سبب درگير شدن بيشتر و محكم شدن بلوك‌ها نسبت به هم شده و ميزان نشست روسازي در برابر بارهاي وارده كاهش يافته، در نتيجه ظرفيت باربري سازه افزايش مي‌يابد.
قفل‌شدگي افقي مقدمه‌اي براي دست‌يابي به الگوهايي است كه مي‌تواند تحت تاثير ترمز نمودن، چرخيدن لاستيك‌ها و شتاب‌گيري وسايل نقليه باشد.
موثرترين الگوي قرارگيري براي ايجاد قفل‌شدگي بلوك‌ها، الگوي جناغي است. آزمايش‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد كه اين الگو داراي ظرفيت سازه‌اي بالاتر بوده و مقاومت جانبي بيشتري نسبت به ساير الگوها دارد[3]. اين فرآيند با استفاده از تحليل عددي نيز اثبات گرديده است[4]. بنابراين الگوي جناغي در تسهيلاتي كه ترافيك وسايل نقليه از آن عبور مي‌كند، توصيه مي‌گردد.
انستيتو روسازي بلوكي امريكا (
ICPI
) استفاده از قفل‌شدگي افق را از طريق الگوي جناغي هنگامي كه بلوك‌ها تحت اثر بارهاي جانبي تكراري وسايل نقليه مي‌باشند را توصيه مي‌نمايد.
شكل‌هاي مختلف بلوك‌هاي روسازي صنعتي و پياده‌روها:
تمامي بلوك‌ها از لحاظ شكل ظاهري به سه دسته طبقه‌بندي مي‌شوند[5]:
دسته اول
: بلوك‌هاي دندانه‌دار كه با توجه به شكل هندسي آنها، سبب ايجاد حداكثر قفل‌شدگي درهم مي‌شود. ايجاد پديده قفل‌شدگي اين بلوك‌ها هم در جهت محور طولي و هم در جهت محور عرضي صورت مي‌پذيرد. شكل 3 نمونه‌اي از اين بلوك‌ها را نشان مي‌دهد.
...


مبلغ قابل پرداخت 24,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۳ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 131

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما