محل لوگو

قارچ های خوراکی 114 ص


قارچ های خوراکی 114 ص

نام فایل : قارچ های خوراکی 114 ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 105

حجم : 2324 کیلوبایت


مقدمه

پرورش قارچ خوراكي امروزه اهميت زيادي كسب كرده و پيشرفت قابل توجهي نموده است . نظر بسياري از دانشمندان ومحققين به اين گياه شگفت انگيز ، كه فقط از بقاياي گياهي كم ارزش از نظر اقتصادي مثل كاه ، گندم ، كاه جو ، كاه برنج و امثالهم پرورش مي يابد جلب شده است
قارچ ، اگر چه از مواد زائد گياهي تغذيه مي كند . كيفيت غذايي قابل توجهي دارد : سرشار از پروتئين و در عين حال بسيار خوش طعم است . بعلاوه دوره كشت آن بسيار كوتاه است و در سال چندين بار مي توان به كشت آن مبادرت نمود .
از سال 1970 ، شناخت علمي و عملي بشر از قارچ و نحوه پرورش آن پيشرفت چشمگيري كرده است . بازده توليد قارچ هاي اهلي شده روز به روز افزايش مي يابد و به علاوه انواع جديد قارچ هاي جديد اهلي شده و پرورش مي يابند . قارچ را مي توان در سطح كوچك ، در منزل ، به منظور مصرف در خانواده ، و در سطح بزرگتر جمعيت ارائه به بازار و تامين درآمد توليد كرد .
تاريخچه

قارچ به اصطلاح گياه موضوعات مختلف و شگفت انگيزي را در دوران عمر زميني طي كرده است تا به امروز هنوز به طور كامل نزد جهانیان شناسايي نشده است .
مردم بد بيني خاصي نسبت به قارچ ها دارند چون شنيده اند كه بعضي از انسانها بر اثر خوردن قارچ مسموم شده اند و جان خود را از دست داده اند .
قارچ هاي سمي در كنار انواع خوراكي و كيفيت غذايي اين گياه انسان را بر آن داشت كه قارچ خوراكي را خود پرورش دهند .
هزاران سال پيش چيني ها و ژراپني ها نحوه پرورش چندين نوع قارچ را مي دانستند كه از ميان آنها شیتاکه معروف است دو قرن قبل از تولد مسيح ، يك پزشك يوناني به نام «نيكاندر» قارچ را در بستري از كود حيواني و خاكستر كه شاخ و برگ انجير روي آن را پوشانده بود پرورش داد .
سيصد سال بعد « ديو سكوريد» يك پزشك ديگر يوناني روش ساده و عملي براي پرورش قارچ ابداع كرد و سرانجام در قرن 16 يك ايتاليايي به نام سالپين و يك گياه شناس فرانسوي به نام شارل دولكلوز معروف به كلوسيوس آثاري در مورد پرورش قارچ نوشتند .
كمي دير تر در حدود دهه 1650 كشاورزان فرانسه كاملاً به طور تصادفي به نحوه پرورش قارچ پي مي بردند . آنها متوجه مي شوند كه در گوشه جاليزشان جائي كه كودهاي اسب قارچ ظاهر شده ولي به علت آن پي نمي بردند ولي در انديشه تكثير قارچ افتادند يكي از كشاورزان متوجه مي شود كه قارچ كه در جاليزشان است با قارچ هاي وحشي مراتع تفاوتهايي دارد به اين ترتيب كه علاوه بر تفاوت ظاهري اين گونه قارچ ها بر خلاف قارچ هاي مراتع قابليت تطبيق با شرايط پرورش در باغچه را دارند .
کین تینی در وروسای به پرورش قارچ براي پادشاه خورشيد دست مي زند چند سال بعد ، تورن فورت به آكادمي سلطنتي علوم نامه اي درباره پرورش قارچ مي نويسد ... پرورش قارچ كه همه اين نوآوران مي شناختند هنوز بعضي علاقه مندان به آن عمل مي كنند يك عيب جدي داشت : پرورش قارچ در زمستان بعلت سرما و در تابستان به علت گرما ووجود انگل ها غير ممكن بود در حدود اواخر قرن هيجدهم عده اي به فكر افتادند كه قارچ را زير گلخانه پرورش دهند تا فصل توليد را طولاني تر سازند و اين قدم جديدي بود .
يك باغبان فرانسوي به نام «شامبري» به فكر استفاده از معادن متروك جهت پرورش قارچ افتاد . استفاده از معادن چند فايده داشت : ثبات درجه حرارت ، سهولت تنظيم هوا و سهولت تنظيم رطوبت نسبي .
و باز هم دو فرانسوي به نامهاي كنستاتين و ماتروشو از انستيتو پاستور هستند كه در اين زمينه قدمي پيش بر مي دارند ما در پيشرفت تكنولوژي پرورش قارچ را تا حد زيادي مرهون آنها هستيم اين دو نفر با بهره گيري از روشهاي پاستوريزاسيون اسپور قارچ را وادار به جوانه زدن كردند و میسلیوم به دست آورند از آن هنگام اين امكان به وجود آمد كه پر بارترين نژادهاي قارچ را به صورتي خالص پرورش داد .
كار اين دو محقق باعث شد كه انواع ديگر قارچ ها مورد توجه قرار بگيرند و تلاش براي اهلي كردن قارچ هاي وحشي آغاز شود ولي اگرچه پس از تحقيقات زيادي در زمينه پرورش قارچ به عمل آمد ، بعلت عدم ارتباط كار محققين با يكديگر نتيجه تحقيقات به صورتي جامع و مدون در اختيار همگان قرار نگرفت . امروزه وضع به گونه اي ديگر است .
بيستمين كنگره بين الملي درباره دانش و پرورش قارچ ها در ژوئن 1978 در فرانسه تشكيل شده است كه در آن 600 نفر محقق و توليد كننده از سي كشور جهان شركت داشتند .
در جريان اين كنگره ، يك محقق انگليسي در خطا به خود اظهار كرد كه آرزو دارد ارتباطبين شركت كنندگان بيش از پيش برقرار شود و اين بيان توجه پيشگامان پرورش قارچ را كه تا آن هنگام اماكن پرورش قارچ خود را با سيم خاردار و سگ نگهبان حفاظت مي كردند تا كسي از راز و رمز كارشان در پرورش قارچ سر در نياورد برانگيخت .
در پي اين اقدامات ، تبادل مفيد اطلاعات ونتايج به دست آمده ، بي شك در آينده پرورش انواع قارچ ها ار انحصار معدودي باغبان و قارچ شناس غربي بيرون آمده و در همه جاي دنيا گسترش خواهد يافت به اين ترتيب آيا مصرف كنندگان قرن بيستم شاهد بحراني در زمينه پرورش قارچ ، بعلت افزوني توليد خواهد بود و يا بلعكس .
...


مبلغ قابل پرداخت 31,800 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 150

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما