نام فایل : طرز استفاده از موبایل در ایران 23 ص
فرمت : .doc
تعداد صفحه/اسلاید : 22
حجم : 133 کیلوبایت
طرز استفاده از موبایل در ایران
چکیده
این مقاله بر اساس مشاهدات نگارنده و مصاحبه هاي موردي به طور کلی در این خصوص بحث می کند که چگونه تلفنهای همراه سبک زندگی ایرانیان را تغییر داده اند، به عنوان تسریع کننده بروز رفتارهایی منزجر کننده عمل کرده اند، و نیز چگونه در ایجاد نوع تازه ای از رفتار مصرف کننده و ارتباطی تأثیر گذاشته اند. مقاله به بررسی ایجاد کدهای کاملا جدید اجتماعی در ایران بوسیله رفتار مردم می پردازد. در اين مقاله این مسئله مورد توجه قرار خواهد گرفت که چگونه امکان استفاده از یک تلفن همراه، حداقل در مراحل اوليه نفوذ در جامعه، به یک ارزش اجتماعی تبدیل مي شود. مقاله به تناقضات موجود میان رفتار فردی و استفاده از تلفن همراه در مکانهای عمومی می پردازد که به معنی صحبت کردن در جایی است که افراد دیگر می توانند آنرا بشنوند. مقاله برخی موضوعات را در خصوص ماهیت تغییر یابنده سبک زندگی ایرانیان مورد توجه قرار می دهد که به خاطر ورود تلفنهای همراه به بازار مصرف ایران بروز کرده است: اینکه آیا مردان بر خلاف استفاده از تلفنهاي ثابت، بیشتر از زنان وقت خود را با صحبتهای تلفنی میگذرانند؛ اینکه آیا استفاده از تلفنهای همراه فقط به گروههای سنی مشخصی اختصاص دارد؛ اینکه آیا طبقه و ثروت در تملک تلفنهای همراه نقشی اساسی دارد یا نه؛ و اینکه آیا گسترش فرهنگ استفاده از تلفنهای همراه موجب کاهش استفاده از باجه های تلفن همگانی خواهد شد یا نه. مقاله خاطرنشان می کند که تلفن همراه با از بین بردن سلسله مراتب قدیمی موجب ایجاد فضای فردگرایانه گسترده تری میگردد: امکان انجام مکالمات خصوصی تر را فراهم می کند؛ هیچ کس نمی تواند انواع ارتباطات راه دور را کنترل نماید؛ و تلفن دیگر جزو دارایی های سازمانهای دولتی محسوب نمی شود. در عصر تلفنهای همراه، این افراد، و نه جامعه، هستند که نقش اصلی را ایفا می کنند.
واژه های کلیدی: رفتار مصرف کننده، مشترکان تلفن همراه ، کد اجتماعی، سبک زندگی، فضای فردگرایانه ، فاصله زمان- مکان .
جنبه های جامعه شناختی تلفن همراه
هدف اصلی این مقاله تحلیل جامعه شناختی گسترش تلفن همراه بر اساس مشاهدات نگارنده و مصاحبه هاي موردي، در میان ایرانیان است. تلفنهای همراه تاکنون از تحلیلهای جامعه شناختی بدور مانده اند.
آنها توجه جامعه شناسان و علوم رسانه ای را جلب نکرده اند و بررسی تأثیر آنها در زمینه های مختلف زندگی اجتماعی مورد غفلت قرار گرفته است. بنابراین ما هیچ نظریه منسجمی در خصوص کارکردهای ویژه و عواقب ارتباطات از طریق تلفن همراه در دست نداریم. فقدان رغبت برای تحقیق علمی در این خصوص، که کمتر از تلاش برای انجام تحقیق درباره شبکه جهانی اینترنت می باشد، در سالهاي اخیر با تأسیس یک سایت اینترنتی در خصوص تحقیقات جامعه شناختی بر روی تلفن همراه، مورد توجه قرار گرفته است (
Geser, 2003
). همانگونه که گیزر به درستی خاطرنشان کرده است، نظریه پردازان اخیر مدرن نظیر مانوئل کاستلز و آنتونی گیدنز در رویکرد نظری خود فقط به اینترنت و تركيب رایانه های شخصی و ارتباطات تلفنی توجه کرده اند. علیرغم اینکه توجه ایشان به این ابداع بي نظير بجا می باشد، اما باید گفت که ایشان تقریبا به کلی از امکانات ارتباطی که تلفنهای همراه به وجود آورده اند، غفلت کرده اند. دیدگاههایی نظیر آنچه که گفته شد از این واقعیت اساسی چشم پوشی کرده اند که امروزه تلفنهای همراه، در مقایسه با رایانه و فنآوریهای اینترنتی، توسط اقشار بیشتری از مردم در سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد، و بنابراین تاثیر قویتری در زندگی اجتماعی، سبک زندگی، و رفتار مصرفی ایشان به جای می گذارد. در تحقیقی در ایرلند، از پاسخگویان جوان خواسته شد بگویند که اگر به تنهایی در جزیره ای دورافتاده قرار داشته باشند، چه نوع وسیله ارتباطی را ترجیح می دهند. 52 درصد از ایشان تلفن همراه را ترجیح دادند، در حالیکه فقط 18 درصد خواهان تلویزیون بودند (
Hession 2001 cited in Geser 2003
). معلوم نيست كه این مسئله در مورد ایران صادق باشد. با این وجود، مشاهدات نشان داده اسشت كه مردم برای تفریح و اوقات فراغت شان در زندگی اجتماعی، جایی بخصوص برای تلفن همراه باز می کنند. استفاده از تلفن همراه مي تواند امكان دستكاري زمان كار را به زمان فراغت ممكن سازد. همچنين مبلغی که مردم صرف پرداخت صورت حسابهای ماهیانه تلفنهای همراه شان میکنند، بیشتر از اینترنت یا تلفن ثابت است. پس، بدون تردید شایسته است که تغییر بنیادین در فهم افراد از خود و دنیا که بواسطه شیوع ارتباطات ارزان و انبوه تلفن همراه ایجاد شده است، مورد توجه بیشتر محققان قرار گیرد (
Townsend 2000
).
استفاده کنندگان تلفن همراه در ایران
در سالهای پایانی قرن بیستم تعداد مشترکان تلفن همراه در دنیا به مرز 1.4 میلیارد نفر رسید، که برای اولین بار بیشتر از تعداد خطوط تلفن ثابت بود. در سال 1994، یک دهه پس از آنکه ارنی وایز نخستین مکالمه تلفن همراه در بریتانیا را انجام داد، شرکت مخابرات ایران، شبکه تلفن همراه ایران را راه اندازی کرد. اکنون، طی کمتر از یک دهه پس از آن، در 20 ژانویه 2004 (30 دی 1382) حدود 3,416,868 از ایرانیان مشترک شبکه تلفن همراه بوده و بسیاری نیز سعی می کنند یکی را پیش خرید کنند (شرکت مخابرات ایران، 2004). از وقتی که تلفنهای همراه به بازار آمده اند، ما هر روز بیشتر و بیشتر از تلفن استفاده می کنیم. اگرچه آمار دقيقي در اين مورد وجود ندارد اما روند افزايشي استفاده از تلفن همراه امري بديهي است. اين روند افزايشي در ساير كشورها نيز ديده مي شود. بطور مثال در کل دنیا که یک ششم از افراد از تلفن همراه استفاده می کنند. تعداد استفاده کنندگان تلفن همراه در بریتانیا طی دو دهه پس از ارین وایز، در سال 2000، 50 درصد جمعیت این کشور را شامل شد. با این حال، اگر به مورد ایران دقت نماییم، متوجه می شویم که شمار استفاده کنندگان از تلفن همراه در ایران خبر از وقوع یک انقلاب در استفاده از وسيله اي ارتباطي و تغيير در الگوي رابطه و رفتار می دهد.
همانطور كه نمودار نشان مي دهد در فاصله كمتر از يك دهه در سال 13٨٣، حدود پنج هزار كيلومتر و در سال 13٨٤ تاكنون حدود ١١ هزار كيلومتر به پوشش جادهيي تلفن همراه افزوده شده و در مجموع پوشش جادههاي اصلي كشور به ٢٦ هزار كيلومتر افزايش يافته است. تعداد مشتركان تلفن همراه تا پايان دي ماه سال 1384 به بالغ بر ٥/٨ ميليون مشترك رسيد كه در استان تهران ٥/٣ ميليون مشترك و در شهر تهران بالغ بر سه ميليون مشترك خواهيم داشت. بدين ترتيب ضريب نفوذ تلفن همراه دركل كشور از ٦/٥ درصد در سال 13٨٢ به ٦/١٢ درصد و در شهر تهران از ١٩ درصد به حدود ٤٣ درصد رسيد.
در سال 13٨٣، ١٤٣ شهر جديد و در سال 1384 ١٣٠ شهر جديد، تحت پوشش شبكهي تلفن همراه قرار گرفتهاند، به عبارت ديگر علاوه بر افزايش تعداد مشتركان در نقاط ثبتنامي و توسعهي شبكهي موجود شهري، ٢٧٣ شهر جديد ديگر از سال 1383 تا نیمه های سال 1384 تحت پوشش شبكهي تلفن همراه قرار گرفته و در مجموع شهرهاي تحت پوشش تلفن همراه كشور به ٩٨١ شهر رسيده است.
روزانه به طور متوسط ٩ ميليون
SMS
در شبكهي تلفن همراه كشور رد و بدل ميشود كه بيشترين آن در ساعت ٢٣ شب انجام ميشود. (نقل از مديرعامل شركت ارتباطات سيار خبرگزاري دانشجويان ايران 29/9/1384 )
...
مبلغ قابل پرداخت 31,800 تومان