محل لوگو

تقابل سنگ و آب 24 ص


تقابل سنگ و آب 24 ص

نام فایل : تقابل سنگ و آب 24 ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 12

حجم : 132 کیلوبایت


تقابل سنگ و آب:

تجزيه فيزيكي و شيميايي سطح بستر خاك و جدا شدن رسوبات:
1-2- مقدمه:
سنگهاي رسوبي جدا شده معمولاً به اين خاطر كه شامل سنگهاي اوليه مي باشند از نظر كاني شناسي با سنگهاي آذرين و دگرگون متفاوت هستند. ما ممكن است براي اين مطلب هيچ توضيحي نداشته باشيم اگر چه كه فلدسپار معمولاً رايج ترين كاني در سطح پوسته زمين است (در حدود 60%) با اين وجود كوارتز معمولاً در سنگهاي رسوبي جدا شده نفوذ داشته است. اما تجربه به ما مي گويد كه هه اين عناصر در سطح پوسته موجود بوده و از طريق هوازدگي آزاد مي شوند و بايد دقيقاً همان سطح فراواني در رسوبات نيز وجود داشته باشد.
(يك آب اقيانوس مركب را فرض كنيد) بنابراين متوسط تركيب شيميايي همه رسوبات از گراندوديوريت است كه تقريباً تمام متوسط پوسته زمين را تشكيل مي دهد.
به طور معمول سنگها در اثر هوازدگي به اجزا فيزيكي و شيميايي تبديل مي شوند اما در واقع اين اجزا به هم پيوسته حل نشدني هستند. هوازدگي شيميايي و زيست شيمي معمولاً در اثر تبادل آب در سطوح كاني در مناطق اشباع نشده كه نزديك سطح زمين مي باشند يعني معمولاً در 100 متري رخ مي دهد. گياهان زنده و مرده نقش مهمي در تنظيم اين فرسايش بازي مي كنند كه اغلب فراگير است. يك مقطع خاكي نتيجه ويژگيهايي است كه بستگي به آب و هوا و نوع سنگ دارد. آب يكي از مهمترين واكنش دهندهاست و نقش مضاعفي بازي مي كند. زيرا هم باعث جابجايي مواد حل نشده و توليدات هوازدگي خاك مي شود. شكل 1-2 نشان دهنده يك چرخه هيدروژني خاك در نزديك پوسته است.
واكنشهاي آبي داراي اجزاء قوي زيست شيمي هستند آنها توسط جو حل نشده، گازهاي توليد شده توسط خاك، اسيدهاي رقيق شده واعضاي مولكولي حمايت مي شوند. اين واكنش بسيار پيچيده است چرا كه كانيهاي سيليكاتي با سازه هاي زياد آنيوني و كاتيوني خود، همچنين ميزان آب و يونهاي مختلف حل نشده در مكان و زمان در آن نقش دارند.
چهار مكانيسم مهم در فرسايش شيميايي عبارتنداز: حلال، اكسيداسيون، آبكافت (هيدروليز) و اسيد هاي هيدروليز.
فرسايش فيزيكي با وارد آوردن فشارهاي به صخره ها در محل قديمي و اصلي و انفصال كافي در مناطق اشباع نشده باعث خرد شدن آنها مي شود. اين فشارها شامل آزاد سازي، جاذبه، جريانهاي بادي برعكس، بلورهاي نمكي از آبهاي زيرزميني ذوب يخ و انبساط گرمائي متفاوت مي باشد. فرسايش خاكي به نوبه خود باعث ايجاد لاية خاكي نمي شود بلكه همكاري اعضاي قبلي محل براي اينكار لازم است.
آب متشكل از تأثيرات هوازدگي فيزيكي و شيميايي باعث توليد يك مقطع هوازده مي شود كه شامل:
سطح خاك با اعضاي متشكل مؤثر آن.
ساپروليت مخدوش شيميايي كه باعث تغييرات مهم شيميايي مي شود.
عناصر شيميايي بدون تغيير اما اغلب باعث جدا شدن فيزيكي سنگ بستر مي شوند.
سطح مشترك بين لايه هايي كه حركت آرام و روبه پايين دارند به عنوان كاهش دهنده عمل مي كنند. در حقيقت، منظرة خط‌چين توسط ايزوتوپهاي گيتي شناسي و ديگر وسايل آشكار كننده طراحي شده و يك حالت ثابت از تودة موازي كه توسط هوازدگي جابجا مي شوند و با ميزان مساوي از مواد ساخته شده جايگزين مي گردند را نشان مي دهد.
هوازدگي شامل:
شكسته شدن اتصالاتي كه در حالت فيزيكي ترك برداشته اند و در حالت شيميايي حل مي شوند.
شكسته شدن اتصالات از طريق جدا شدن يونها.
جابجايي الكترونها به سادگي از فلزاتي همچون
Fe
...


مبلغ قابل پرداخت 31,800 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 96

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما