محل لوگو

آب 39 ص


آب  39 ص

نام فایل : آب 39 ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 45

حجم : 143 کیلوبایت


مقدمه :‌
آب يكي از فراوانترين تركيبات زمين بوده و از آن به عنوان بزرگترين حلال شيميايي ياد شده است آب يكي از اساسي ترين تشكيل دهنده بافتهاي بدن مي‌باشد و يكي از پايدارترين تركيباتي است كه در طبيعات يافت مي شود و به عنوان ضرورترين عامل حيات و فيزيولوژي بدن شناخته شده است بدون آب كليه اعمال حياتي انسان متوقف خواهد شد. تعجب آور نيست كه اين منبع حيات بخش در تمام ادوار جاي مهمي در افكار بشر دارا بوده و بر اساس شواهد موجود همواره اولين زندگي هاي قبيله اي و گروهي در كنار جريانهاي آب بوجود آمده است و شعرا و نويسندگان بطرق مختلف در نوشته هاي خود درباره آب و زيبائيهاي آن مطالبي نگاشته اند. آب نقش اصلي رساندن مواد غذايي به بافتها و سلولها و دفع سموم بدن و همچنين رساندن مواد غذائي اخذ شده از خاك به وسيله ريشه گياهان را عهده دار است. آب با تمام خصوصيات فوق به عنوان مهمترين عامل انتقال بيماري بوده زندگي و حيات بعضي موجودات آبي مثل ماهي كه شايد مهمترين عامل تأمين گوشت انسانها مي‌باشد به آن مربوط مي شود. از آب به عنوان خون رگهاي سياه زمين نامبرده اند و آن را بزرگترين و ارزانترين وسيله شستشو و زدودن كثافات دانسته اند.
در حدود 58 تا 66 درصد وزن بدن يك انسان را آب تشكيل مي‌دهد كه به طور غير يكنواخت در تمام بدن پخش شده است، ميزان آب موجود در بدن انسان به حسب سن و مقدار چربي متغير است براي اطلاع از آب موجود در بدن بهتر است به ارقام زير توجه كنيم:
آب موجود در بزاق 5/99 درصد، خون 79 درصد، بافت قلب 79 درصد، ريه 79 درصد، پوست 72 درصد، چربيهاي بدن 30 درصد، ماهيچه ها 76 درصد، پوست 72 درصد، بدن ماهيها 76 درصد و دانه هاي گياهي 10 تا 95 درصد تعيين گرديده است.
از نظر اطلاع از آب موجود در مواد غذايي كافي است بگوئيم كه مارچوبه 88 درصد، كنگر 85 درصد، بادنجان 92 درصد، كرفس 94 درصد، قارچ 75 درصد و كلم 90 درصد آب دارند. به علاوه آب در بعضي تركيبات معدني به صورت (آب تيلور) ديده مي‌شود مانند
،
يا
،
اكثراً آبهاي تيلور در 100 درجه سانتي گراد از بين خواهد رفت.
آب در كليه شئون زندگي مثل آشاميدن عمل آوردن محصولات كشاورزي- بگردش در آوردن صنايع مسائل تفريحي، توليد نيرو، پرورش موجودات آبي كه براي انسان جنبه غذائي دارد و بسياري موارد ديگر مورد استعمال دارد. به همين دليل وجود آب در هر اجتماعي به هماناندازه كه در بالا بردن سطح بهداشت عمومي دخالت دارد موجب پيشرفت كشاورزي و صنعت نيز خواهد گرديد.
جهت اهميت مصارف آب در صنايع، كافي است اشاره كنيم كه صنايع در سال 1965 در دنيا سالانه 200 ميليارد متر مكعب آب مصرف مي كردند كه در سال 2000، اين رقم به 2000 تا 3000 ميليارد متر مكعب رسيده است. تنها حدود 35 درصد آب مصرفي در صنايع دنيا به صورت فاضلابهاي صنعتي به محيط زيست تخليه مي گردد و ميزان آلودگي اين فاضلابها از نظر
BOD
معادل يك اجتماع شهري 350 ميليون نفري است.
اگر توجه كنيم كه هر گاو روزانه 7 تا 12 گالن، هر گوسفند 1 تا 4 گالن، هر اسب 8 تا 13 گالن و بالاخره هر يكصد مرغ 8 تا 10 گالن آب مصرف مي نمايند بايد حيوانات را هم جزو مهمترين مصرف كنندگان آب به حساب آوريم، مخصوصاً توجه داشته باشيم كه حيوانات لازم است از آبي با كيفيت آب آشاميدني براي انسان استفاده كنند زيرا اكثر حيوانات به همان اندازه انسان در برابر آلودگي هاي آب آسيب پذيرند.
گرچه آبي كه براي آشاميدن بكار مي رود در مقايسه بات مصرف آب در كشاورزي و صنعت ناچيز است ولي كيفيت آن در مقايسه با آبهاي زراعي و صنعتي بايد از كيفيت بسيار خوبي مخصوصاً از نظر عاري بودن از عوامل بيماري زا برخوردار باشد انسان در حالي كه روزانه در حدود 2 تا 5/2 ليتر آب مي آشامد و اينقدر آب حداكثر 1/3 درصد وزن هر فرد را تشكيل مي‌دهد نبايد تنها به عنوان عامل رفع تشنگي تلقي گردد بلكه همين مقدار كم آب به علت داشتن املاح محلولي كه بعضي از آنها در مقادير جزئي هستند اثرات فيزيولوژيكي مهمي در بدن دارند مي تواند به عنوان عامل تغذيه باشد و گاهي حالت پيشگيري در مورد بعضي ناراحتي ها مثل جلوگيري از پوسيدگي دندان دارا باشد چه بسا اتفاق مي افتد كه بعضي از املاح محلول آب را در صورت فقدان ناچاريم به صور دستي به آن اضافه نمائيم.
كيفيت آب كه شرح مبسوطي دارد و معاني گوناگوني از آن قابل تصور است در برگيرنده اين معني است كه هر مصرفي از آب به كيفيت خاصي نياز دارد و به اصطلاح براي هر مصرفي استانداردهاي معيني تدوين شده است. بندرت مي توانيم از يك منبع تمام احتياجات را حداقل بدون انجام نوعي تصفيه تأمين كنيم و همانطور كه گفته شد تمام مصارف تحت الشعاع مصارف بهداشتي آب به وسيله انسان مي‌باشد.
با توجه به موضوعات بالا دو موضوع زير از زمانهاي قديم فكر انسان را به خود مشغول داشته است:
1-حفاظت و اصلاح كيفيت منابع آب موجود
2-استخراج و انتقال آب از نقاط دور براي رفع نيازمنديها.
اشاره مي نمايد در بخش پنجم شرح مفصلي در مورد كيفيت آب آشاميدني و در بخش نهم و دهم اشارات زيادي در كيفيت آب براي مصارف صنعتي و كشاورزي خواهيم داشت لذا در اين مقدمه مختصر به منظور جلوگيري از اطاله كلام از ذكر مجدد خواص شيميايي آبها خودداري مي گردد.
...


مبلغ قابل پرداخت 31,800 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 92

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما