محل لوگو

حاشيه نشيني و افزایش مهاجرت به شهرها 12 ص


حاشيه نشيني و افزایش مهاجرت به شهرها 12 ص

نام فایل : حاشيه نشيني و افزایش مهاجرت به شهرها 12 ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 10

حجم : 141 کیلوبایت


طرح مسئله
حاشيه نشيني به عنوان يكي از مهمترين مشائل و معضلاتي است كه كشورهاي در حال توسعه و حتي توسعه يافته درگير آن شدهاند. افزايش مهاجرت به شهر ها رشد سريع و گسترده ي جمعيت و عوامل اقتصادي و ... موجب بروز عوارض متعدد شهري شده است كه از آن ميان ميتوان به پديده حاشيه نشيني و يا همان اسكان هاي غير رسمي اشاره كرد.
از آن جايي كه كارخانجات و موائد زايد جامد شهري و فرودگاه ها ،آلودگي صوتي زيادي كه دارند همه در اطراف شهر ها سكني گرفته اند لذا ارزش زمين در اين نواحي كمتر از ديگر قسمت هاي شهر شده و در نتيجه سر ريز جمعيتي كه بدان اشاره شد به صورت حومه نشين و آلونك نشين در اين نواحي شكل ميگيرد.
سكونتگاه هاي بي ضابطه و حاشيه اي عمدتا به دليل ارتباط مستقيم با يكي از نياز هاي پايه اي انسان ( مسكن) اهميت مييايند و با مواقع حاشيه نشيني معضلي است كه بر اثر نابرابري هاي اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي بوجود آمده است.
با توجهبه اين مطلب حاشيه نشيني و اسكان غير رسمي يك پديده نامطلوب ،اقتصادي ، اجتماعي و كالبدي است. و عارضه اي ناخوانا در مديريت شهري محسوب ميشود.
حال اين سوال مطرح است كه:
عمده ترين عوامل(علل)پيدايش حاشيه نشيني كدامند؟
پيامدهاي حاشيه نشيني و اثرات آن در ابعاد مختلف اقتصادي ، اجتماعي، فرهنگي و كالبدي چيست؟
عمدتا چه قشري در مناطق حومه شهر ( حاشيه اي) ساكن ميشوند؟
مناسب ترين راهبرد ها ، سياست ها و اقدامات اجرايي براي ساماندهي به اسكان غير رسمي كدامند؟
اهداف تحقيق
مطالعه و تحقيق پيرامون مسائل مختلف شهري و روستايي از اساسي ترين كارهايي است كه در هر كشور بايد صورت گيرد تا برنامه ريزي هاي توسعه و عمران آن كشور بطور دقيق و صحيح انجام شود در كشورهاي توسعه يافته به اين امر توجه بسيار شده است و قسمت زيادي از بودجه كشور را به اين بخش اختصاص داده و اين مسئله را امري مهم تلقي ميكنند.
با توجه به اهميت مسئله توسعه شهر ها و گسترش بيش از حد شهر هاي بزرگ و پيدايش حاشيه نشيني مطالعه حاشيه نشيني و زاغه نشيني بسيار مهم و ضروري است چرا كه جهت برنامه ريزي هاي توسعه و عمران شهري يك برنامه ريز خصوصيات اكولوژي ، اجتماعي ، اقتصادي ، سياسي، فرهنگي و جمعيتي كليه مناطق شهري آشنا باشد.
هدف عمده در اين تحقيق شناخت علت اصلي گسترش شهر ها و خصوصا شهر مشهد و جلوگيري از مهاجرت بيرويه شهر هاي بزرگ و بالطبع آن محو شدن مناطق حاشيه نشين در سطح شهر مشهد و ايجاد نوعي تعادل بين مناطق حاشيه اي و مركز شهر ميباشد. از ديگر اهداف تحقيق ارائه راهبرد هايي در جهت رفع معضل حاشيه نشيني در كلانشهر مشهد و دست يافتن به توسعه پايدار است.
اهميت و ضرورت تحقيق
افزايش جمعيت شهري و گسترش شهر ها و پيدايش حاشيه نشيني و عوارض مختلف ديگر آن در حال يكي از دشواريها مشكلاتي است كه در سطح ملي و منطقه اي اذهان عمومي و مسئولين كشور را به خود مشغول داشته است.
برنامه هاي توسعه اجتماعي و اقتصادي – سياسي و امنيتيدر كشور ايران مسئله حاشيه نشيني ، پيرامون شهر هاي بزرگ را در بعضي مناطق تشديد نموده بطوري كه مهاجر پذيري شهر ها رابطه مستقيم با گسترش شهر ها و اين دو نيز رابطه مستقيم با پديده حاشيه نشيني و همچنين رابطه مستقيم با سياست هاي دولت دارد.
انتخاب يك شهر به عنوان قطب توسعه اجتماعي و سياسي – اقتصادي و صنعتي مسئله توسعه شهر ها را تسريع نموده و از طرف ديگر موجب خالي شدن منطقه اي از كشر ميشود. بنابراين قبل از اعمال سياست گزاري در رابطه با مناطق مختلف مطالعه تاثيرات اين سياست بر روي جابجايي مكاني جمعيت و تاثيرات مثبت و منفي آن بر مناطق مبدا و مقصد ضروري به نظر ميرسد.
فرضيات تحقيق
فرضيات تحقيق معمولا حدس يا گمان قريب به اتفاقي هستند كه از طريق آزمون و بررسي هاي مبتني بر چهارچوب نظري امكان دستيابي به اهداف تحقيق را ميرساند.
بطور كلي گسترش شهر ها و توسعه فضايي آنها متاثر از افزايش بيرويه مهاجرت از نقاط روستايي و يا شهر هاي كوچكتر به شهر هاي بزرگ است كه با توجه به اشتغال مهاجرين و نداشتن درآمد كافي و همچنين نداشتن حرفه و شغل مناسب نميتوانند در مراكز اصلي شهر جذب شوند و به سوي مناطق پيرامونو حاشيه شهر ها روي ميآورند. مهاجرت ها بطور كلي تاثيرات زيادي بر مناطق شهري و روستايي دارند اكنون با توجه به مطالب ذكر شده فرضيات مرتبط به آن را دراين قسمت مطرح ميكنيم:
رشد فزاينده جمعيت در محله وكيل آباد ، ناشي از ورود مهاجران شهري و روستايي به اين مكان است.
كاهش قدرت اشتغال زايي نسبي در بخش كشاورزي سبب مهاجرت روستاييان به شهر ها و در نتيجه روي آوردن آنان به اشتغال در مشاغل غير رسمي كم درآمد در شهرها و اسكان در مناطق حاشيه نشينميشود.
افزايش قيمت زمين و بوجود آمدن بازارهاي بورس بازي زمينهاي شهري و روستايي و خريد و فروش زمين و خانه هاي مسكوني و قولنامه اي و خارج از قاعده شهري عامل تشديد حاشيه نشيني در اين محله است.
ارائه خدمات در شهر بالا بودن سطح درآمد در شهر ها ، وجود كار، بالا بودن سطح بهداشت و وسايل پزشكي و آموزش سبب جذب جمعيت شده است و مهاجرين خارجي و داخلي آن را تبليغ نموده و سبب تشديد هجوم هموطنان آنان از مقصد حركت شده و به جمع هموطنان و هم ولايتي هاي خود ميپيوندند.
...


مبلغ قابل پرداخت 25,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۳ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 97

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما