محل لوگو

جامعه شناسي 10 ص


جامعه شناسي 10 ص

نام فایل : جامعه شناسي 10 ص

فرمت : .DOC

تعداد صفحه/اسلاید : 8

حجم : 47 کیلوبایت


جامعه شناسي
نقش و پايگاه
پايگاه به موقعيت اجتماعي و جايگاهي گفته مي شود كه فرد در گروه يا در مرتبه اجتماعي يك گروه ، در مقايسه با گروههاي ديگر، احراز مي كند. پايگاه و موقعيت اجتماعي فرد حقوق و مزاياي شخص را تعيين مي كند. نقش به رفتاري اطلاق مي شود كه ديگران از فردي كه پاگاه معيني را احراز كرده است ، انتظار دارند. نقشهاي مناسب به صورت بخشي از فرآيند اجتماعي شدن به فرد آموخته مي شود و سپس او آنها را مي پذيرد.(بروس كوين ص83)
نقش اجتماعي
منظور از نقش اجتماعي (
(Social Role
يكي از فعاليتهايي است كه شخص در جامعه به عهده دارد. چون نقشي را كه فرد بر عهده دارد، انتظاراتيرا در ديگران بهوجود مي آورد بنابراين مي توان گفت:نقش به معناي انتظاراتي تلقي مي شود كه شخص دارنده موقعيت و پايگاه اجتماعي بايد آنرا برآورده سازد.شخص در جامعه به گروههاي متعددي وابسته است. در هر گروه بر حسب موقعيتي كه دارد نقش خاصي را ايفا مي كند. مثلايك فرد ممكن است به عنوان پدردر يك گروه خانوادگي عضويت داشته باشد وظيفه و نقش پدري را عهده دار باشد.(دكتر منصور وثوقي،علي اكبر نيك خلق،ص215)
پايگاه اجتماعي
پايگاه اجتماعي(
(Social Status
ارزشي است كه يك گروه براي يك نقش اجتماعي قايل است. به عبارت ديگر وقتي نقش اجتماعي فرد در جامعه يا گروه با نقش هاي ديگر مورد مقايسه قرار گيرد و درجه اهميت آن نقش در اين مقايسه معلوم شود آن نقش ارزيابي مي شود و بر حسب درجه اهميت و اعتبار آن ،پايگاه و موقعيت آن معلوم مي شود. از آنجايي كه نقش اجتماعي افراد در جامعه متفاوت است، مثلا نقش يك راننده ، آموزگار، دهقان، پزشك با هم تفاوت دارد ،پايگاه اجتماعي آنها نيز با هم متفاوت است.هر نقش واجد پايگاه اجتماعي معين و متناسب با آن نقش است.چون هر فرد در جامعه نقش هاي متعددي را ايفا مي نمايد پايگاه متعددي دارد و اگر نقش ها با هم يكنواخت و همگن باشد پايگاه هم متجانس خواهد بود. (دكتر منصور وثوقي،علي اكبر نيك خلق،ص222)
«نقش هاي اجتماعي مجموع فعاليت هاي معيني هستند كه فرد در درون گروه خود ايفا مي كند.» يا به عبارتي ديگر منظور از نقش هاي اجتماعي فعاليت معيني است كه بر عهده فرد يا بعضي از اعضاي گروه نهاده شده است.
در جامعه هاي كنوني چون معمولاً يك شخص، به چند گروه، از قبيل: خانواده و شبكه خويشاوندي، يك طبقه اجتماعي، اداره، مدرسه، دانشگاه، كارخانه، كارگاه، صنف و سنديكا، حزب، انجمن، برزن و كوي، يك شهر و يك كشور و ... بستگي دارد. بدين لحاظ تعدا زيادي نقشهاي متفاوت بر عهده دارد و در نتيجه همين «مجموعه نقشها» و «موقعيتها» ست كه موجوديت فرد از نظر جامعه شناسي ساخته مي شود. مثلاً يك مرد يا يك زن معمولاً وابسته به چند گروه اصلي است و در آن واحد چندين نقش كه بر هر كدام انتظاراتي مترتب است بر عهده دارد. در عين حال كه نقش مادر را دارد. نقش همسر، عمه، خاله، عروس خانواده شوهر، خواهر و فرزند را نيز بر عهده دارد و انتظارات هر يك از اين نقشها را بايد برآروده سازد. كارمند يك اداره است، و درآن نيز نقشي بر عهده دارد. دانشجوست و در دانشگاه تحصيل مي كند در آنجا نيز نقشي بر عده دارد. عضو انجمن خيريه يا حزب سياسي و... كه در هر كدام از آنها نيز نقشي بر عهده دارد. و انتظاراتي را برآورده مي كند و براي خود «پايگاهي» به دست مي آورد.(دكتر امان اله قرائي مقدم، ص 266)
پايگاه اجتماعي
«پايگاه اجتماعي، ارزشي است كه يك گروه اجتماعي براي يك نقش اجتماعي قائل است». به عبات ديگر وقتي نقش اجتماعي فرد در گروه يا جامعه، با نقشهاي ديگر مورد «ارزش گذاري» و مقايسه قرار گيرد و بر حسب درجه اهميت «رتبه بندي» گردد، پايگاه و موقعيت آن نقش معلوم شود. پس پايگاه اجتماعي يك نقش، «ارزش گذاري» اجتماعي آن نقش است. كه هر جامعه اي مطابق مقتضيات خود آنها را «رتبه بندي» مي كند. (دكتر امان اله قرائي مقدم، ص 270)
نقش محول و نقش محقق
شيوه ايفاي نقش طبق انتظارات جامعه را نقش محول مي نامند. برخي افراد همواره مطابق با انتظارات ديگران رفتار نمي كنند، اما در عين حال، نفشي را كه جامعه به
آنها محول كرده انجام مي هدند. نقش محقق، روشي است كه فرد در عمل، در ايفاي يك نقش معين به كار مي برد. مسلم است كه هيچكس در غالب نثشهاي محول خود باقي نمي ماند، بلكه بين نقشي كه به او محول مي شود و نقشي كه در عمل ايفا مي كند، مغايرتهايي به دلايل زير به وجود مي آيد: 1) عدم شناخت صحيح فرد از آنچه ايفاي يك نقش اقتضا مي كند؛ 2) تمايل فرد به عدم انطباق نقش خود با الزامات و انتظارات ديگران؛ 3) ناتواني فرد در ايفاي صحيح يك نقش. (بروس كوئن، صفحه 86)
نقش محول- نقش محول نقشي است كه از طرف جامعه به فرد واگذار و محول مي شود. به عبارت ديگر نقش محول يا نقش مقرر شده نقشي است كه بر اساس هنجارهاي اجتماعي موجود در يك جامعه به فرد واگذار مي شود و ديگر افراد از او انتظار اجراي آن نقش را دارند. مانند، نقش معلم كه تدريس است و بر اساس مقررات خاصي صورت مي گيرد.
نقش محقق- نقشي را كه جامعه به فرد تفويض مي كند و بر عهده او مي گذارد. يكسان نمي ماند بلكه هر فرد بر اساس ذوق و سليقه خود در آن نقش دخل و تصرف مي كند، بنا به ميل و خواست خود در آن تغييراتي ايجاد مي كند و آن را انجام مي دهد.چنين نقشي را نقش محقق مي گويند. (دكتر منصور وثوقي، علي اكبر نيك خلق، ص 216)
نقش محول- نقشي است كه از طرف جامعه و براساس هنجارهاي اجتماعي موجود به فرد واگذار و محول مي شود و فرد ناگزير از آن است. يعني خواه از راه طبيعت و خواه از سوي جامعه بر فرد تحميل شده باشد و فر نمي تواند در آن تغييري پدي آورد و يا آن را انتخاب كند. مانند: زن، يا مرد بودن، پسر يا دختر، پدر يا مادر، عمه يا خاله و امثالهم كه همگي نقشهاي محول هستند.
نقش محقق يا اكتسابي- نقشي است كه جامعه به فرد تفويض مي كند و برعهده او مي گذارد. مي توان آن را انتخاب، كسب كرد و يا حتي به چنگ آورد. مانند شغل: معلمي، مهندسي، پزشكي، كارگري يا تجارت و... البته منظور اين نيست كه ما آزادي كامل داريم كه هر شغلي را كه بخواهيم بتوانيم برگزينيم. بلكه مقصود اين است كه رويهم رفته در يك مورد، يعني «زن» يا «مرد» بودن نقش ما، نقش تحميلي است در حالي كه شغل را خود انتخاب كرده ايم خواه با آزادي كامل و خواه با توجه به وضعيتي كه در آن قرار داشته ايم. اما بايد دانست كه امكانات همه اعضاي جامعه، براي اجراي نقشهاي محقق خود، برابر نيستند و در هر جامعه اي نقشهاي اجتماعي موافق موازين معين، بين اعضاي جامعه تقسيم مي شوند. قديمترين موازين در اين باره سن و جنسيت است ولي وضع اجتماعي شخص بيش از سن و جنس در اين مورد اهميت دارد. (دكتر امان اله قرائي مقدم، ص 268)
تعدد و تعارض نقش ها
فردي را در نظر بگيريد كه با يك يا چند نقش كه مستلزم انجام رفتارهاي متناقض يا متعارض است، سر و كار دارد. چنين حالتي را تعارض نقش مي گويند. در جامعه هاي جديد صنعتي كه عضويت در گروههاي متعدد از ويژيگيهاي آن است، از بيشتر افردا انتظار مي رود كه به الزامات بيش از يك نقش پاسخ گويند و پيش مي آيد كه براي انجام چنين نقشهايي كه با هم در تعارضند، فرد دچار اختلال فكري و بي نظمي مي شود. حتي در مورد يك نقش نيز ممكن است فرد دچار تعارض شود. (بروس كوئن، صفحه 89)
جامعه از گروههاي متعددي تشكيل مي شود و هر فرد ممكن است به چند گروه اجتماعي وابسته باشد و در آن فعاليت كند و در نتيجه نقش هاي گوناگون به عهده داشته باشد. در بعضي جوامع تعداد اين نقشها محدود و در بعضي زياد است. در جوامع سنتي مبتني بر اقتصاد كشاورزي افراد نقش هاي معدودي بر عهده دارند. در جوامع صنعتي، به دليل عضويت افراد در گروههاي اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي مختلف، هر يك از افراد نقش هاي متعددي را بر عهده دارند. هر چه جامعه ها داراي ساخت پيچيده تري باشند تعدد نقش هاي بيشتر است. حاصل تعدد نقش ها، پديده اي است كه اصطلاحاً آنرا تضاد، ستيزه برخورد يا تعارض از نقشهاي ديگر فرد ساز گاري ندارد و در مواردي نيز حتي يك نقش ممكن است به تنهايي بقيه نقش هاي فرد را تحت الشعاع قرار دهد. (دكتر منصور وثوقي، علي اكبر نيك خلق، ص 218)
...


مبلغ قابل پرداخت 25,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۳ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 90

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما