محل لوگو

معماري ايلخاني 26 ص


معماري ايلخاني 26 ص

نام فایل : معماري ايلخاني 26 ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 22

حجم : 253 کیلوبایت


به نام خدا
خصوصيات عمده معماري ايلخاني
آثار ساختماني دوره ايلخاني مرحله اي از تاريخ پيوسته معماري اسلامي ايران است و اشكال دوره هاي قبل و خصوصيات طرح و جزئيات آنها را منعكس مي كند.
سبك معماري دوره ايلخانان مستقيماً از سبك آثار ساختماني دوره سلجوقي اقتباس شده است.
معماري سلجوقي و ايلخاني از حيث اوضاع و شرايط متظاهر شدنشان با هم شباهت دارند.
در دوره سلجوقيان و همچنين در دوره ايلخانيان ساختمان هاي ديني از قبيل مساجد و مدارس و زيارتگاه ها و مقبره ها بر ساختمان هاي غيرديني رجحان داد شد و اين نشانه كاميابي اقتصادي آن زمان است.
در دوره ايلخاني مساله عمده تلفيق و تركيب اشكال ساختماني و تزئيني موجود بود.
معماريان دوره ايلخاني همه نقشه و مصالح و روش ساختماني دوره سلجوقي را اقتباس كردند و مقبره برجي در معماري سلجوقي اهميت داشت و در دوره ايلخانان از آنها به عنوان الگو استفاده شد.
در ساختمان هاي دوره ايلخانان اهميت زيادي به عموديت و ظرافت اشكال منتخب داده شده است و با مقايسه با آثار ساختمان هاي سلجوقي، نسبت اطاق ها تغيير داده شده و اطاق ها از نظر بلندي، نسبت به اندازه هاي افقيشان، بلند شده اند. در دوره ايلخانان نسبت به دوره سلجوقيان، ايوان ها باريكتر و قدرت ساختماني بنا عمداً تمركز داده شده است. حد فاصل خارجي و داخلي ديواره ها و جرزها در عمق كار شده و به همين جهت ديوارهاي ضلعي نازك و جرزهاي سنگين گوشه اي بوجود مي آورد. در داخل شبستان ديوارها را به همان ترتيب نازك مي ساختماند و فقط نقاطي را كه تمام سنگيني گنبد بر روي آنها بود، ضخيم مي ساختند.
از دوره ساسانيان معماران ايراني از نيم طاق به عنوان واسطه ميان محوطه مربع شكل بنا و گنبد مدور استفاده مي كردند. استعمال اين شكل باستاني مداومت يافت، بدون آنكه بناهاي مسلمان احساس كنند كه براي قرار دادن گنبد بر روي ساختمان مربع شكل به شكل ديگري از بنا نيازمندند. با اين حال نيم طاق، مياني سايه افكن ظاهراً حساسيت سازندگان را عليه خود برمي انگيخت و در دوره سلجوقيان قبه هاي مقرنس براي از ميان بردن نيم طاق مياني بكار رفت. در دوره ايلخانان نوع و شكل قبه و گنبد سلجوقيان ادامه پيدا كرد و قبه هاي مقرنس رونق بيشتري پيدا كرد.
معماري ايلخاني هم جنبه جهاني و امپراطوري داشت و هم جنبه محلي و همچنين نفوذ خارجي در قسمت معماري زياد نبود.
طبقات ابنيه
ساختمان هايي كه داراي جنبه ديني هستند، عبارتند از:
1. مسجد
2. مدرسه
3. مقبره
مسجد: مسجد در شكل كامل ايراني خود داراي اين خصوصيات است در اول محور طولي بنا سه در ايوان قرار دارد كه جلوي آن صحن باز واقع است. طاق نماهاي دور صحن به چهار ايوان ختم مي شوند كه در ايوان در محور طولي و دور ايوان در محور عرضي قرار دارند و شبستان ها در پشت طاق نماها واقعند. ايوان اصلي در محور طولي مسجد و روبروي ايوان ورودي كه سوي ديگر صحن است قرار دارد و به شبستان مربع شكل باز مي شود كه گنبد دارد و در ديوار انتهايي آن، در انتهاي محور طولي مسجد محراب واقع است.
قديمي ترين مسجد موجود در ايران كه همه اين عوامل را دارد مسجد جامع زواره است.
از دوره ايلخانان فقط يك بنا كه واجد كه شرايط فوق باشد وجود دارد كه مسجد جامع ورامين است.
مدارس، نقشه كلي مدرسه به ------- شبيه نقشه مسجد است كه با وجود اختلاف در مورد استفاده از آنها، نقشه مدرسه هاي ايران نقشه مدرسه ـ مسجد ناميده شده است.
مقبره ها: به دو دسته تقسيم مي شوند: دسته اول آنهايي كه شبستان مربع شكل گنبددار دارند و دسته دوم مقبره هاي برجي با اشكال مدور و مربع و چندوجهي.
درباره ساختمان هاي غيرديني ذكري مختصر كفايت مي كند.
كاروانسراها: شكل كاروانسراها از لحاظ مسكوني دور صحن حياط شبيه شكل مدرسه است، بجز آنكه صحن حياط آن خيلي بزرگتر است. صحن بزرگ براي نگاهداري حيوانات باركش كاروان بكار مي رفت و ديوارهاي خارجي ----- بود و شبستان گنبددار به ندرت در پايان محور طولي ساخته مي شد.
رابطه ابنيه با محل آنها
مقبره دوره ايلخانان به پيروي از رسم قديم جدا ساخته شده و از همه سمت ---- -بوده است. شواهد ابنيه ي باقيمانده نشان مي دهد كه قبور سلاطين در نقاط مخصوص قرار داده مي شد و قبر افراد بسيار مهم گاهي در ناحيه اي معمور در نزديكي مسجد يا زيارتگاه انتخاب مي شد، ولي محل معمول براي ساختمان مقبره هاي برجي يا زيارتگاه يكي از قبرستان هاي محلي بود.
...


مبلغ قابل پرداخت 24,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۲ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 109

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما