نام فایل : معرفي روسازي بلوكي 12 ص
فرمت : .doc
تعداد صفحه/اسلاید : 9
حجم : 7647 کیلوبایت
به نام خداوند بخشنده و مهربان
معرفی روسازیهای بلوکی
مقدمه
روسازیها جزء سرمایه ها و زیرساختارهای هرکشورمحسوب میشوند. سالانه مبالغ بسیارزیادی صرف طراحی، ساخت، تعمیر، نگهداری و بهسازی انواع سیستمهای روسازی میشود. امروزه به غیر از سیستمهای روسازی متداول آسفالتی و بتني، استفاده از یک سیستم روسازی دیگری به سرعت درحال گسترش است که روسازی بلوکی بتنی نام دارد.
به منظوربرنامه ریزی برای طراحی، ساخت، تعمیر، نگهداری و بهسازی هرنوع روسازی نیازبه درک عملکرد و شناخت اجزاء و پارامترهای تأثیرگذاربررفتار آن میباشد. لذا در این مقاله ابتدابه معرفی اجزاء و عملکرد هرکدام از سیستم روسازیهای متداول پرداخته شده است. درادامه تمامی اجزاء تشکیل دهنده و عملکرد روسازي بلوكي بیان میگردد. درآخر نیز مقایسه ای بین این سیستم روسازی و سایر سیستمهای روسازی بلوکی متداول صورت گرفته است.
انواع روسازیها از دیدگاه عملکرد
به طورکلی روسازیها از نظرعملکرد انتقال باربه لایههای زیرین خود به دو دسته بزرگ تقسیم میشوند:
روسازیهای صلب
(Rigid Pavement)
روسازیهای انعطافپذیر
(Flexible Pavement)
روسازیهای صلب:
روسازیهای صلب، روسازیهایی هستند که دارای یک رویه با صلبیت زیاد یا مدول الاسیسیته بالا میباشند[1]. بالا بودن صلبیت رویه سبب میشود که تنشهای وارده ناشی از عبوربا ترافیکی، برروی سطح گسترده ای واقع بر بستر توزیع گردد که چگونگی توزیع تنش تحت اثر یک بار چرخ نمونه درزیر رویه یک روسازی صلب در شکل (1) به نمایش درآمده است.
شكل 1: توزيع تنش ناشي از عبور بار چرخ در زير يك روسازي صلب
نمونهای از مقطع یک روسازی صلب در شکل (2) نشان داده شده است.
شكل 2: مقطع يك روسازي صلب بتن سيماني
یک روسازی صلب از لایههای زیر تشکیل گردیده است.
الف) لایه رویه
ب) لایه اساس یا لایه زیر اساس
توضیح الف: درروسازیهای صلب، تمامی یا بخش اعظم باربری توسط عملکرد دال گونه خود رویه صورت میگیرد به همین دلیل دراین نوع روسازیها، از اساس ویا زیر اساس توقع لایه باربر نداریم[2].
توضیح ب: هدف از اجزای این لایه درروسازیهای صلب تأمین اهداف زیر میباشد[3]:
کنترل انبساط و انقباض خاک بستر
کنترل عمق نفوذ یخ
...
مبلغ قابل پرداخت 24,900 تومان