محل لوگو

مسجد جامع بجنورد 23 ص


مسجد جامع بجنورد 23 ص

نام فایل : مسجد جامع بجنورد 23 ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 24

حجم : 2005 کیلوبایت


مقدمه
«و اقيموا وجوهكم عتد كل مسجد و ادعوه مخلصين له الدين»
(قرآن كريم)
پيوند حقيقي اسلام با هنر و معماري در يك مركز مهم تجلي يافته و آن مسجد است. ساختمان مسجد چگونگي دريافت اسلام و مسلمانان را از هنر و زيبايي نشان مي‌دهد، يعني گزينش زيبايي‌هاي كه در نشان دادن جلال و شكوه خداوند تبارك و تعالي به كار آيد و اين هنري است اصيل كه لايق مكتبي چون اسلام و جامعه‌اي چون جامعه مسلمانان است. بيشترين كاربرد معماري اسلامي در مسجد بوده است.
با توجه به دستورات اسلامي در صدر اسلام، معماري اسلامي ساده و بي‌آلايش و برخاسته از فرهنگ اسلام بود، مساجد آن دوره فضايي ساده و مردمي داشت و اغلب بناهايي مختصر و در حد نياز بود، ولي گرايش‌هاي فرهنگي از يك سو و ميل و رغبت و ظاهرسازي خلفا و پادشاهان به بناهايي مجلل و عظيم (اغلب در زمان امويان) از سوي ديگر آنها را به سوي معماري تجملاتي سوق داد.
از يك نظر مي‌توان مسجد را به دو گونه تقسيم كرد:
مساجدي كه از ابتدا به عنوان مسجد بنا شده‌اند.
معابدي كه به مسجد تبديل شده‌اند.
با ورود اسلام اسلام به ايران، ايرانيان نومسلمان، بعضي از نيايشگاه‌ها و معابد نياكان خود را به مسجد تبديل كردند و در اين امر نه تنها اشكالي نديدند، بلكه اين موضوع به خاطر سهولت دستيابي به مسجد، صرفه‌جويي در نيروي انساني و استفاده بهينه از فضاها و مصالح باقيمانده معابد و آتشكده‌ها بسيار منطقي به نظر مي‌رسيد.
يك نمونه از اين مساجد، مسجد جامع بروجرد است كه در محل آتشكده و با استفاده از مصالح آن بنا شده است كه اينك با توكل به الطاف بي‌بديل پروردگار بي‌همتا، دفتر حيات اين بناي كهن را مي‌گشاييم.
مشخصات شهرستان بروجرد
شهرستان بروجرد در شمال استان لرستان ، در 48 درجه و 40 دقيقه طول شرقي و 33 درجه و 54 دقيقه عرض شمالي واقع است. وسعت بروجرد در حدود 30 کيلومتر مربع ميباشد و جمعيت آن بر اساس سرشماري سال 1375 ، 316014 نفر است که در حدود 217804 نفر در شهر بروجرد ساکن هستند. استاد سعيد نفيسي در اين مورد مينوسيد كه كلمه بروجرد در اصل "بروگرد" بوده است. از اين گونه آباديها كه در آخر نام كلمه آنها "گرد" آمده است بسيار است كه اين كلمه معني ساختن و بنا نهادن را ميدهد. كلمه "برو" در اول نام بروجرد نيز از ريشه بروبار به معني ميوه آمده است .پس "بروگرد" به معني آبادي است كه درآن ميوه و بروبار بوده است.
شهرستان بروجرد در ناحيه‌أي کوهستاني كه ارتفاع معروفترين قلل آن همچون "گرو" به 3627 متر , "اشترانكوه" به 4328 و "سفيدكوه" به بيش از 4000 متر بلندي ميرسد، واقع شده است. درجه حرارت اين شهر از 38 درجه در تابستان تا 20 درجه زير صفر در زمستان درتغيير است.ارتفاع بروجرد از سطح دريا 1540متراست. فاصله اين شهر از تهران 394 , اهواز 500 , اصفهان 300 و همدان حدود 150 كيلومتر است.

مسجد جامع بروجرد
مسجد جامع كه عمدتاً از مساجد مهم شهر است، غالباً در بازار يا در نقطه شروع و يا كنار بدنه اصلي بازار ساخته مي‌شود و در جوار مسجد معمولاً بناهاي عام‌المنفعه مثل حمام، آب انبار، بيمارستان، ميدان و ساير تاسيسات شهري مورد نياز قرار داشته است. از طرفي چنين مذهبي از عوامل و تعيين كننده كليه روابط عبادي و سياسي و اجتماعي بوده است. بنابراين در گذشته كه مراسم نمازجمعه برپا مي‌شده و هر مسلماني خود را ملزم به شركت در آن مي‌دانسته، كم‌كم باعث شده در عين اينكه مردم از اطراف و اكناف جهت اداي نمازجمعه هر هفته به شهر مي‌آيند و مايحتاج روزمره خود را نيز تهيه و به روستا يا محل زندگي خود ببرند.
از اين نظر در كنار مساجد، كم‌كم مراكز اقتصادي شكل گرفته، و بالطبع تاسيسات مورد نياز ديگر به مروز زمان به آن افزوده شده و بافت معماري شكل مي‌گيرد كه در اكثر شهرهاي قديم ايران چنين بافت‌هايي وجود دارد و يا وجود داشته است.
در بررسي و مطالعه سابقه تاريخي مسجد جامع مشخص گرديد كه اين بنا در كنار قديمي‌ترين بافت تاريخي شهر قرار گرفته. در كوي دودانگه و كنار خيلبان جعفري قرار دارد. بناي اين مسجد متعلق به قرن سوم است و به نوشته ياقوت حموي و گروهي از مورخان به دستور حمويه بن علي كه از طرف خاندان ابي دلف، حاكم بروجرد بود، ساخته شد.
در كتاب دورنماي بروجرد درباره اين مسجد آمده است: «در آن روزگار (خلفاي عباسي) و آل اجل مردي اديب به نام احمولته بن علي البروجردي در شهر خود حكمران و وزارت آل اجل را نيز به گردن داشت. ابودلف را به شهر خود دعوت و براي ساختن مسجد جامع انديشيد و به همراه وي كنار آتشكده ويران رفت تا صلاحيت آن را از نزديك بنگرد. ابودلف پس از ديدن اظهار داشت «هذا المسجد العتيق» اما اين تفسير از دو وجه خارج نيست: يكي اينكه مسجدي بوده كه توسط بابك خرم‌ديناني نابود شده است و يا يك آتشكده قديمي و با استفاده از ديوار جنوبي آن بلكه بنا به تحقيق امروزه با بودن گنبد كنوني صورت مسجد به خود گرفته، آنگاه منبر در آن نهاده و حموله بر آن صعود و خطبه خوانده است.
اين همان مسجدي است كه ابن خلكان مي‌گويد: «و بني فيه مسجداً». صاحب ترهب القلوب (حمداله مستوفي) گويد: جامع عتيق و حديث دارد. اما گنبد آن آتشكده بوده، پيش از اسلام بوده. گويند به فرمان هما دختر بهمن ساخته شده و بودن آتشكده در اين شهر پيشينه شهرت او را ثابت مي‌كند، چون پارسيان در شهرهاي مهم آتشده داشته‌اند.
در زمان شاه عباس به علت اينكه شاه عباس از ورود قزلباش به شهر جلوگيري نمود و مردم نيز خواروبار قشون را تامين كنند، به همين علت سنگ نوشته‌ و يادبروي بر بالاي درب غربي مسجد نصب گرديد، بدين منظور:
«فرمان همايون اشرف اقدس ابوالظفر شاه عباس بهادرشرف نفاذ يافت: آنگه چون ممالك محروسه از نزول مرفه الحالند، شفقت و مرحمت شاهانه نيز درباره رفع نزول بروجرد از لوازم شمرده به تاريخ يك هزار و بيست و دو هجري».
در سال هزار و شصت و نه (دوران شاه عباس ثاني)‌ مردي به نام درويش يار محمد بخار به خرج خود و به دست خود، منبري در نه پله و در كمال ظرافت و استحكام براي مسجد ساخت و اشعاري بر بدنه راست آن در وصف منبر و تاريخ ثبت است. بيت آخر اينگونه است:
از پي تاريخ چنين خبري
گفت خرد «منبر اخلاص دان»
...


مبلغ قابل پرداخت 24,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۲ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 150

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما