محل لوگو

مدرسه ي معماري بوزآر در فرانسه 21 ص


مدرسه ي معماري بوزآر در فرانسه 21 ص

نام فایل : مدرسه ي معماري بوزآر در فرانسه 21 ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 9

حجم : 97 کیلوبایت


دانشگاه آزاد اسلامي واحد گرگان
آشنايي با معماري معاصر
(مدرسه ي معماري بوزآر در فرانسه)
استاد : آقاي مهندس قليچ خاني
دانشجويان :
مريم خورشيدي
ليلا فيض آبادي
شيما قاسمي
ترم 5 مهندسي معماري
دانشكده ي فني و مهندسي
پاييز 88
مدرسه ي بوزآر:
به رخ كشيدن جلال و جبروت پادشاهي و ساختن ساختمان هاي مجلل و گشودن و احداث خيابان هاي عريض و طويل در پاريس را كه از جمله جزء اقدامات بارون اوسمان مدير كل فني شهرداري پاريس بين سال هاي 1853 و 1869 بود بايد در شمار سبك بوزار آورد كه رابطة مستقيم با مدرسه بوزار ندارد.
آكادمي بوزار يكي از آكادمي هاي پنج گانه اي بود كه در قرن هفدهم و هيجدهم در ادامه آكادمي هاي سلطنتي كه پس از انقلاب كبير انستيتو دُفرانس ناميده شد به وجود آمدند. آغاز اين آكادمي به سال 1648 باز مي گردد و پايه گذار آن نقاشي بود به نام شارل لوبرون كه بعداً نقاش اعظم دربار لويي چهاردهم شد.
مدرسه بوزار كه موردنظر ماست از نظر اداري تابع آكادمي بوزار بود ولي با آن يكي نبود. آكادمي مقرراتي خاص داشت و اعضاي آن مادام العمر عضويت آكادمي را داشتند و به تعبيري راه ون رسم هنري فرانسه را در زمينه نقاشي، تنديسگري و معماري معلوم مي كردند. اما مدرسه بوزار كه در آن نقاشي، تنديسگري و معماري تدريس مي شد، مثل هر مدرسه ديگري مركب از استادان، شاگردان و اعضاي اداري بود.
مدرسه ي هنرهاي زيباي بوزار در سال 1819 ميلادي تاسيس شد ولي سابقه ي ان در معماري فرانسه به سال 1671 ميلادي زمان لويي چهاردهم برمي گردد كه بازسازي كاخ ها و ساختمان هاي مهم را در فرانسه آغاز كرد . هدف مدرسه ي هنرهاي زيبا شكل دهي به معماري جهاني بود كه اين شكل گيري ريشه در معماري رنسانس و قرن 17 فرانسه داشت. نمونه اي از زيبايي شناسي مدرسه ي بوزار را مي توان در كليساي صوفلو ديد . طرح كلي اين كليسا تلفيقي از مكعب ها و مستطيل هاست. تلفيق مكعب و نحوه ي قرار گيري آن و به كار گيري ستون ها يادآور آموزش هاي مدرسه ي بوزار فرانسه است. در واقع تا اوايل قرن نوزدهم فرهنگ خاصي در مورد سيستم طراحي هنرهاي زيباي بوزار وجود داشت و آن يعني استفاده از يك حجم اصلي و تقسيم بندي شبكه اي آن و تنديس گونه بودن حجم و تاكيد روي نقطه ي ديد ناظر بود . اين گونه نگرش به معماري را تماما مي توان از نقشه ها و تصاوير كشيده شده ي دانشجويان مدرسه ي بوزار استنباط كرد . برنامه ي آموزش بوزار با يك دوره در سطح اول كه حدودا 2 تا 4 سال طول مي كشيد آغاز مي شد. دانشجويان در اين دوره با رياضيات ترسيم دستي پرسپكتيو و اصول اوليه ي معماري آشنا مي شدند. و در صورت موفقيت در امتحان نهايي مي توانستند به عنوان دانشجوي بوزار ادامه ي تحصيل دهند. ادامه ي تحصيل و ورود به بوزار براي دانشجويان فرانسوي و خارجي بين سنين 15 و 16 ساله آزاد بود . ولي دانشجو مي توانست در نهايت هنگامي از مدرسه فارغ التحصيل شود كه تمام امتحانات را گذرانده باشد. در واقع 12 تا 15 سال طول مي كشيد تا فردي به عنوان معمار كامل فارغ اتحصيل شود . دانشجويان در 2 سطح آموزش مي ديدند. يك سطح نظري كه در كلاس هاي درس ارائه مي شد و سيستمي عملي كه به صورت كارگاهي بود و زير نظر معماران ماهر برگزار مي گرديد. آموزش به اين صورت بود كه كار 3 سال اول مطالعات تحليلي از ساختمان هاي قديمي در رم و فرانسه و سال چهارم بازسازي يكي از آنها به صورت كامل بود . هدف اين دوره ياد آوري معماري گذشته و ورزيده شدن در ترسيم فني بود. دانشجو با يادگيري كالبد طرح با اصول اوليه ي طراحي ساختمان آشنا مي شد و در سال هاي بعد با يادگيري همين اصول اوليه زير نظر استادان ماهر شروع به طراحي ساختمان مي كرد. درك بسيار موثر ايده هاي مدرسه ي بوزار پاريس در اپراي پاريس اثر شارل گارينه به سال 1861 تا 1875 ميلادي كاملا نمايان است.

جهت تدريسي دروس نظري كلاس داشتند و براي دروس عملي آتليه داشتند كار آتليه آنها متفاوت بود آنچه ما امروز داشتيم .سيستم آنها به اين صورت بود كه معماران بسيار بر جسته اي در مدرسه تدريس مي كردند و هر معماري يك آتليه داشت و در آن آتليه از دانشجوي سال اول در آن آموزش مي ديد تا دانشجوي سال آخر يعني دانشجو مي توانست از قدم اول تا قدم آخر زير نظريك استاد درس خودرا تمام كند .الگوي تاسيس دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران مدرسه بزار بود كه بعد از انقلاب اين سيستم از بين رفت .ورود به مدرسه بزار ساده نبود خيلي ها امتحان مي دادند و پذيرفته نمي شدند .نوابغ نقاشي نظير: مانه مونه ،ادوارددگا، هانري ماتيس نقاشاني بودند كه از بزار فارغ التحصيل شدند.
.مهم ترين ويژگي بوزار:
كمپوزسيون ياتركيب بندي اصل و اساس بود در آموزش معماري مدرسه بزار .تاكيد اصلي بر طراحي معماري بود و در طراحي معماري تركيب بندي بسيار اهميت داشت دروس نظري را به صورت جدي دنبال نمي كردند در سال اول يكسري دروس نظري به دانشجو تدريس مي شد و بعد تبديل به دروس عملي و آتليه مي شد از نظر سلسه مراتب تدريس:
اول : دوره مقدماتي و 5 نظم كلاسيك معماري را در اين دوره آموزش مي داند.
5 نظم معماري كلاسيك عبارتند از:
1-دوريك 2- يونيك 3- كرنتين 4-تركيبي (كامپوزين) 5- توسكاني
مرحله دوم به دو دوره، دروه اول، دروره دوم تقسيم مي شد :
در سال اول دوره اول دروس نظري ارائه مي شد و در سال دوم دروس عملي تا آخر
...


مبلغ قابل پرداخت 24,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۲ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 175

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما