محل لوگو

كالورت‌ها يا آبرو‌هاي زيرزميني 15 ص


كالورت‌ها يا آبرو‌هاي زيرزميني 15 ص

نام فایل : كالورت‌ها يا آبرو‌هاي زيرزميني 15 ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 13

حجم : 813 کیلوبایت


كالورت‌ها يا آبرو‌هاي زيرزميني
چنانچه در مسير آبرو يا خط‌القعري و به جهت ايجاد راه‌ يا راه‌آهن از خاكريز استفاده شود، براي انتقال آب از يك سوي خاكريز به سمت ديگر آن، از سازه‌اي به نام كالورت استفاده مي‌شود كه در پايين‌ترين نقطه خط‌القعر ساخته مي‌گردد. اين نوع سازه‌ها اگرچه از نظر اجرايي ساده هستند، اما طرح هيدروليكي آنها تا حدودي پيچيده و تابعي از عوامل مختلف است كه به سادگي قابل تقسيم به جريان‌هاي تحت فشار يا آزاد نمي‌باشد، بلكه در برخي موارد تركيبي از اين دو حالت را دارا خواهد بود. از نقطه نظر هيدروليكي، آنچه اهميت دارد، اين است كه آيا كالورت جريان را به صورت پر از خود عبور مي دهد يا نيمه‌ پر. به عنوان مثال حتي اگر عمق پاياب در خروجي كالورت كمتر از ارتفاع آن باشد و يا اصطلاحاً كالورت غيرمستغرق باشد، بسته به اين كه ارتفاع آب در بالادست و نيز ميزان افت انرژي چگونه باشد، ممكن است هر دو حالت پر يا نيمه پر اتفاق افتد.
به عبارت ديگر، عوامل مختلفي نظير قطر (يا ابعاد مقطع)، طول و زبري كالورت، ارتفاع آب در بالادست و پايين دست و نيز شيب كالورت در چگونگي جريان در داخل آن موثر مي‌باشد. اگر ورودي كالورت به گونه مناسب انتخاب گردد، يكي از مهمترين پارامترهاي تعيين كننده طول آن خواهد بود و به همين جهت گاه از نظر هيدروليكي كالورت را طولاني خوانند. آنگاه كه جريان را به صورت پر از خود عبور دهد و گاه آن را كوتاه خوانند، زماني كه جريان را نيمه‌پر عبور دهد.
در كالورت‌ها، مقدار دبي با اعمال معادلات پيوستگي و انرژي بين دو مقطع ابتدايي و انتهايي آن بدست مي‌آيد و برحسب آن شيب كف كالورت تند يا ملايم باشد، مي‌توان انواع مختلف جريان در داخل آن حاصل گردد. چنانچه شيب كالورت تند و ثابت باشد، امكان ايجاد جريان‌هايي مطابق شكل زير بر حسب شرايط وجود خواهد داشت كه در آنها
y
1

عبارت است از ارتفاع سطح آب نسبت به كف كالورت در بالادست و
D

قطر كالورت يا بعد قائم آن مي‌باشد.
پروفيل انواع جريان در كالورت با شيب تند و ثابت
همانگونه كه در شكل فوق مشاهده مي‌شود، عمق جريان در ابتداي كالورت معادل عمق بحراني و بر حسب آنكه عمق پاياب در چه موقعيتي مي‌تواند به صورت آزاد يا پس از ايجاد يك پرش هيدروليكي از كالورت خارج شود. در اين صورت دبي بر اساس عمق بحراني ابتداي سازه ورودي آن تعيين مي‌گردد. شايان ذكر است كه در يكي از حالات ياد شده اگرچه سطح آب در بالادست از تراز بالاي كالورت بالاتر است، اما اين اختلاف به گونه‌اي نيست كه كالورت به صورت پر عمل نمايد. در صورتي كه سطح پاياب بالاتر از سقف كالورت در انتها باشد، پرش هيدروليكي اتفاق خواهد افتاد و هرچه ارتفاع سرآب و پاياب بيشتر شده و يا مقاومت كالورت افزايش يابد، پرش به سمت بالادست حركت خواهد كرد تا زماني كه به ورودي آن برسد. در اين حالت ورودي كاملاً مستغرق و كالورت به صورت كاملاً پر عمل مي‌نمايد و دبي بر اساس مقاومت و افت انرژي كالورت در بالادست و پايين‌دست آن محاسبه مي‌گردد.
در شكل زير، حالتي كه مقدار كمي با حالت قبلي متفاوت است، نشان داده شده است. در اين شكل،‌ قسمتي از كالورت با طول كم و شيب تند در ابتدا و بقيه با طول زياد و شيب تقريباً افقي در انتها قرار داشته و تراز پاياب بالاتر از سقف كالورت در پايين‌دست مي‌باشد. واضح است كه تمام طول پايين دست و قسمتي از بالادست به صورت عمل پر خواهد نمود و منطقه تمام پرسازه تا آنجا به سمت بالادست نزديك مي‌شود كه انرژي لازم براي طول پايين‌دست ايجاد گردد. در نتيجه در دبي‌هاي كم تنها طول كمي از قسمت داراي شيب تند به صورت تمام پر عمل نموده و ورودي كالورت داراي جريان آزاد خواهد بود (حالت 1 شكل زير) و با افزايش دبي، پرش هيدروليكي حاصله كه منطقه تمام پر را ايجاد مي‌نمايد، كم‌كم به سمت بالا حركت كرده تا جايي كه ورودي مستغرق گشته و كل كالورت داراي جريان پر گردد (حالت 2 شكل زير). در اين حالت، دبي بوسيله افت انرژي سازه محاسبه مي‌گردد. در صورتي كه در حالت 1، تنها تابعي از شرايط ورودي است، اضافه مي‌نمايد. در اين زمينه مسائل و موضوعات فراواني است كه احتياج به تحقيقات بيشتري دارد. به عنوان مثال براي جريان پر در كالورت‌ها لازم نيست كه حتماً عمق پاياب بالا باشد، بلكه حتي در كالورت‌هاي طولاني و شيب كم نيز اين امر اتفاق مي‌افتد، اگرچه در ابتداي آن ممكن است جريان آزاد وجود داشته باشد.
پروفيل جريان در كالورت با شيب متغير
علاوه بر حالت فوق،
Bodhaine
در سال 1976 انواع جريان‌هاي موجود در كالورت‌هاي با شيب ثابت را به صورت شكل زير نشان داد كه مشخصات شش نوع جريان به همراه معادلات دبي براي هر يك در آن برآورد شده است. در اين روابط،‌
D
: بيشترين ارتفاع كالورت در بالادست،
C
D
: ضريب دبي، ‌
A
C
...


مبلغ قابل پرداخت 24,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۲ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 165

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما