محل لوگو

سقف‌‌هاي كُرميت، مزايا و معايب 13 ص


سقف‌‌هاي كُرميت، مزايا و معايب 13 ص

نام فایل : سقف‌‌هاي كُرميت، مزايا و معايب 13 ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 12

حجم : 14208 کیلوبایت


سقف‌‌هاي كُرميت، مزايا و معايب
سعيد برادران همتي
کارشناس ارشد سازه – عضو كميته تخصصي عمران سازمان نظام مهندسي
پست الکترونیکی :
sbhemati@yahoo.com
مهدی هادیزاده بزاز
کارشناس ارشد سازه – مدير عامل مهندسين مشاور خانه عمران
تلفن 7653344 - 0511، پست الکترونیکی :
hadizadeh@khanehomran.com
1- مقدمه:
در سال‌های اخیر شاهد استفاده گسترده از سقف‌های تیرچه ‌و ‌بلوک با تیرچه فلزی با جان باز (اصطلاحاً کرمیت) می‌باشیم. سرعت نسبتاً بالای اجرای این نوع سقف‌ها به سبب عدم نياز به شمع‌بندي و شاید قیمت تمام شده کمتر آنها موجب افزایش تمایل برای استفاده از این روش اجراي سقف شده است. محاسبه و اجرای این نوع سقف‌ها دارای نکات و ریزه‌کاری‌های اجرايی بیشتری نسبت به سایر سقف‌ها می‌باشد که متأسفانه در بیشتر موارد نادیده گرفته شده و درمجموع شاهد وضعیت نامطلوبی در اجراي اين سقف‌ها مي‌باشيم.
نشریه 151 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به نام "راهنماي طراحي و اجراي سقف تيرچه‌هاي فولادي با جان باز در تركيب با بتن" در سال 1381 تنظيم و منتشر شده است. بکارگیری ضوابط اين نشريه تا زمان انتشار استاندارد تولید تیرچه‌های فولادی با جان باز توسط مؤسسه استاندارد تحقیقات ایران توصیه شده است. بدیهی است با توجه به ترکیبی بودن این سقف‌ها از بتن و فولاد رعایت کلیه ضوابط مرتبط با موضوع در مباحث نهم و دهم مقررات ملی ساختمان (ساختمان‌های بتني و فولادی) لازم‌الاجرا می‌باشد.
در این نوشته سعی می‌گردد به اختصار به اشکالات اجرایی دیده شده و ضوابط لازم الاجرا در سقف كُرميت اشاره‌ای گردد و سپس مقایسه‌ای مختصر بین سقف‌های متداول با سقف كُرميت صورت پذیرد. در انتها جهت آشنايي محاسبان نمونه‌اي از نحوه طراحي اين سقف‌ها به روش تنش مجاز ارائه شده است.
2- اعضاي مختلف سقف‌های تیرچه فلزی با جان باز، محدوديت‌ها، مشكلات اجرايي
در اين قسمت جهت آشنايي خوانندگان محترم با سقف‌های تیرچه فلزی با جان باز (كُرميت)، قسمت‌هاي مختلف اين سقف به صورت مجزا شرح داده مي‌شود تا بتوان در هر جزء مشكلات اجرايي و محدويت‌هاي آيين‌نامه را بررسي نمود. شكل زير اجزاي مختلف يك سقف تيرچه كُرميت را نشان مي‌دهد.
(شكل 1) اجزاي مختلف سقف تيرچه كُرميت
2-1- ورق پاييني
فولاد مصرفي ورق پاييني بايد با استاندارد ملي شماره 1600 مطابقت داشته و فاقد هرگونه اعوجاج و زنگ‌زدگي باشد. متاسفانه برخي از مجريان سقف به جهت صرفه اقتصادي از ورق‌هاي كهنه و موجدار (پليسه مانند) استفاده مي‌كنند كه اين امر باعث ضعف سقف و عدم اجراي جوشكاري مناسب مي‌گردد.
طبق بند 3-1-2 نشريه 151 عرض ورق پاييني حداقل 10 سانتيمتر است كه تنها در دهانه‌هاي كمتر از 4 متر مي‌توان از عرض 8 سانتيمتر استفاده كرد.
بر اساس بند 3-1-6 نشریه 151 حداقل ضخامت ورق پاييني 3 میلیمتر مي‌باشد اما به موجب بند 10-1-9-5 مبحث دهم مقررات ملی ساختمان ضخامت اجزای سازه‌ای که در فضای خارج و در معرض عوامل جوی یا اثرات خورنده دیگر قرار داشته باشند نباید از 6 میلیمتر کمتر باشد و در محیط‌های خشک و عاری از هر گونه آثار خورندگی این مقدار به 5 میلیمتر كاهش مي‌يابد مگر اينكه در اين قطعات پیش‌بینی ویژه و مؤثری برای جلوگیری از خوردگی به عمل آمده باشد. بنابراین توصيه مي‌شود بال تحتانی تیرچه‌ها در زیر و در قسمت نشیمن بلوک‌ها و در ضخامت ورق به شکل مناسبی ضدزنگ بخورد و از ضخامت ورق ذكر شده در مبحث دهم نازکتر اختیار نگردد.
2-2- ميلگرد خرپايي
ميلگرد خرپايي به عنوان عضو مورب خرپا عمل نموده و قبل و بعد از گيرش بتن، ايستايي لازم را براي تحمل برش وارده فراهم مي‌كند. طبق بند 2-2-1-1 نشریه 151 استفاده از فولاد سخت
(AШ)
برای میلگردهاي خرپايي و نيز كلاف‌هاي عرضي مجاز نمی‌باشد. متأسفانه به علت وفور فولاد

...


مبلغ قابل پرداخت 24,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۲ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 120

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما