محل لوگو

در باب محیط و مکان 10 ص


در باب محیط و مکان 10 ص

نام فایل : در باب محیط و مکان 10 ص

فرمت : .docx

تعداد صفحه/اسلاید : 10

حجم : 1427 کیلوبایت


در باب محیط و مکان

دانشجو: فرزان برادران رحیمی
بهار 1388
چکیده
شهرها روز به روز گسترده تر می شوند و به تبع آن روز به روز مرز ميان عناصر طبيعی و مصنوعی در حال از بين رفتن و محو شدن است. در این میان ما برای آگاهی از وجود خود به طور کلی ، نیاز زیادی به احساس کردن مکان داریم. مکان ها ساختارهایی ذهنی هستند که با تعامل پویای صحنه ها ، تجربیات و وضعیت حسی و روانی بیننده ، در ذهن او شکل می گیرند. احساس مکان، بخشی از احساس اجتماع است ، که در آن رابطه دو جانبه ای میان مکان و گروهی از افراد برقرار است .
این مقاله فرصتی است برای بررسی این موضوع که آیا می توان عواملی را در طراحی محیط وارد نمود تا برای افزایش کیفیت تجربی بشر به فرآیند مکان سازی در محیط کمک کند. از اینرو ابتدا به بررسی مختصر فضا و مکان می پردازیم ، سپس به عناصر اصلی شکل دهنده فضاهای باز پرداخته و در انتها برخی عوامل موثر بر ایجاد حس مکان را در فضاهای باز مورد توجه قرار خواهیم داد.
پیشگفتار
معماری ، فرآیند آگاهانه سازماندهی ، برنامه ریزی و ایجاد تغییرات در محیط و همین طور

فرآیند خلاق پاسخگویی به وضعیت در عین تمرکز بر معانی است. این فرآیند ، شامل سازماندهی محیط ، منظر ، فضاها و طراحی مکان هاست. محیط و منظر ها بیان لحظه ای هزاران عامل بوم شناختی ، فن شناختی ، فرهنگی و حسی هستند که با گذشت زمان ، در پاسخگویی به طیف وسیعی از عوامل گوناگون تکامل پیدا می کند.
انسان با شروع حركت در كالبد معماري، به كالبدِ خنثي و عملكردِ از پيش تعيين شده از سوي طراح، تجاوز مي كند و گاها کاربر به دلایلی همچون عدم پاسخگویی عملکردی و یا عدم برقراری ارتباط حسی با فضا ، عملکرد فضا یا کالبد آن را مطابق نیاز خود تغییر می دهد. اين مسئله، واقعيتي است كه نمي تواند پنهان شود. بخصوص با قدم گذاردن به قرن بيست و يكم و آغاز قرني بحراني، به سبب بروز اتفاقات بسيار زياد و متنوع، اين مسئله نمودي بيش از پيش خواهد داشت ، لذا این وظیفه ماست که با ایجاد فضاهای متناسب با نیاز کاربر و بالا بردن کیفیت مکانی فضاها ، این مسئله را بهبود بخشیم.
فضا ، حرکت ، حادثه
برنارد چومی عقیده دارد سه آيتمِ اساسيِ "فضا"، "حركت" و "حادثه" شكل دهنده تمامي سازماندهي هاي معماري و در مقياسي فراتر، شهرسازي هستند و "تدابير" معمارانه مي توانند با تغيير دادن هر يك از اين سه آيتم، موقعيت هاي معمارانه منحصر به فردي بيافرينند. به سبب وجود همين سه آيتم، كالبدهاي يكسان در قالب هاي زماني و مكانيِ گوناگون، داراي كاركرد هاي مختلفي مي گردند.
Tschumi , Bernard , Questions of space , 1995 , Target Litho , London , P.24-51
"حركت" و "حادثه" دو آيتمِ كاملا وابسته و غير مستقل هستند. اين بدان معني است كه وجود اين دو به حضور انسان ها در كالبد معماري وابسته است. در واقع چگونگي عكس العمل انسان در يك مكان، شكل هاي گوناگوني از حركت، حادثه و فضا را به وجود مي آورد.
Tschumi , Bernard , Questions of space , 1995 , Target Litho , London ,

P.62-67
در اين جا مقصود از "حركت"، حضور و فعاليت انسان در فضاهاي معماري است. همچنين منظور از "حادثه" آن دسته از اتفاقاتي است كه بر اثر "حركت" و فعاليت هاي انساني بروز مي كنند. اين حوادث ريشه در آداب و رسوم، فرهنگ ها، زبان ها، گرايشات سياسي، اعتقادات مذهبي و بسياري متغييرهاي ديگر دارد. حوادث نيز در نحوه شكل گيريِ فضاها نقش عمده اي را بازي مي كنند و عاملي اصلي در فرم بخشي به كيفيات فضايي هستند.
با پذيرش اين حقيقت كه معماري همواره با این سه آيتم شكل مي گيرد، مي توان گفت که "
فضا
"هاي ايجاد شده توسط "حركات" و "حوادثِ انساني" به طور كلي در سه قالب اصلي جاي مي گيرند كه عبارتند از:

Tschumi , Bernard , Questions of space , 1995 , Target Litho , London
...


مبلغ قابل پرداخت 24,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۲ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 120

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما