محل لوگو

خطوط تاثير براي سازه 14 ص


خطوط تاثير براي سازه 14 ص

نام فایل : خطوط تاثير براي سازه 14 ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 15

حجم : 1850 کیلوبایت


خط تاثير:
تعريف:
عبارت است از دياگرام تغيرات عكس‌العمل تكيه‌گاهي، برش و يا لنگر در نقطه‌اي از سازه در اثر عبور بار واحد روي سازه.
كاربرد:
يكي از بارهاي وارد بر سازه، بار زنده مي‌باشد. همانطوري كه از نام اين بار معلوم است، بارهاي زنده متحرك هستند و مي‌توانند روي سازه جابجا شوند. خط تاثير يك عكس‌العمل تكيه‌گاهي به ما كمك مي‌كند تا بدانيم كه بارهاي متحرك در كجا قرار گيرند تا عكس‌العمل تكيه‌گاهي ماكزيمم شود.
همينطور خط تاثير برش و يا لنگر در يك نقطه براي يافتن محل بارهاي متحرك تا بيشترين برش و يا لنگر در اين نقطه را نتيجه دهند، كاربرد دارند.
خط تاثير كيفي:
ترسيم خط تاثير در سازه‌هاي معين استاتيكي نسبتاً ساده مي‌باشد، ولي ترسيم دقيق خط تاثير (خط تاثير كمي) در سازه‌هاي نامعين استاتيكي پيچيده و پركار است. در چنين حالتي مي‌توان از خط تاثير كيفي استفاده كرد. خط تاثير كيفي شبيه و يا نظير خط تاثير دقيق (خط تاثير كمي) است. خط تاثير كيفي با كمك اصل مولد برسلاو و به طرز ساده‌اي حاصل مي‌گردد.
اصل مولد ـ برسلاو:
خط تاثير كيفي عكس‌العمل تكيه‌گاهي: تكيه‌گاه را حذف نموده و در راستاي عكس‌العمل يك جابجايي واحد به سازه اعمال مي‌كنيم. شكل اين سازه در اثر اين عمل همان خط تاثير كيفي عكس‌العمل تكيه‌گاهي خواهد بود.
خط تاثير كيفي نيروي برشي در يك نقطه: آن نقطه از سازه را بريده و يك جابجايي متناظر با نيروي داخلي برشي به سازه مي‌دهيم. شكل سازه در اثر اين عمل، خط تاثير كيفي نيروي برشي در آن نقطه از سازه خواهد بود.
خط تاثير كيفي لنگر خمشي در يك نقطه: آن نقطه از سازه را به مفصل تبديل كرده و يك دوران متناظر با لنگر داخلي به سازه مي‌دهيم. شكل اين سازه در اثر اين عمل، همان خط تاثير كيفي لنگر در آن نقطه از سازه خواهد شد.
چند نكته:
خطوط تاثير سازه معين استاتيكي ثابت و يا تغييرات خطي دارد.
در تيرهاي خط تاثير، جز در تكيه‌گاه تير را قطع نمي‌كند.
خط تاثير برش در قسمت آزاد كنسول ثابت و برابر يك مي‌باشد.
خط تاثير عكس‌العمل تكيه‌گاهي، لنگر و برش در محل مفصل داخلي شكستگي دارد.
خط تاثير لنگر خمشي، مفصل مياني كلاً صفر است.
خطوط تاثير در خرپا
در خرپاها، خط تاثير را براي نيروي داخلي عضوي از خرپا رسم مي‌كنند.
طريقه رسم خط تاثير براي يك عضو، بدين صورت است كه بار واحد را به ترتيب بر گره‌هاي زيرين و يا فوقاني خرپا اعمال كرده و به ازاي هر گره، ميروي داخلي عضو مورد نظر را بدست مي‌آوريم. با وصل نقاط نظير، نيروهاي داخلي محاسبه شده، خط تاثير عضو موردنظر حاصل مي‌شود.
از آنجايي كه خرپاها نقش تيرها را ايفا مي‌كنند، بنابراين اعضاي افقي، فوقاني و تحتاني خرپا نقش با‌ل‌هاي تير و اعضاي مورب نقش جان تير را برعهده دارند. لذا خط تاثير اعضاي افقي، فوقاني و تحتاني خرپا، عيناً شبيه خط تاثير لنگر در تيرهاست و خط تاثير اعضاي مورب شبيه خط تاثير برش در تيرهاست.
خطوط تاثير براي سازه‌هاي معين
در طرح يك سازه قبل از آن كه بتوان تحليل نيروهاي داخلي را انجام داد، شرايط بارگذاري بايستي مشخص شود. در مورد سازه‌ها، ما به طور عمده با دو نوع بار سروكار داريم: بار مرده و بار زنده (بار ضربه‌اي به صورت كسري از بار زنده محسوب مي‌شود). بار مرده آن باري است كه داراي موقعيت ثابتي بر روي سازه بوده و به طور دائم بر آن اثر مي‌كند، در حالي كه بار زنده، چه از نوع متحرك باشد و چه از نوع قابل حركت، مي‌تواند دارد موقعيت متغيري بر روي سازه باشد.
هنگام طرح هر قسمت مشخصي از يك سازه، بايد توجه خاصي به وضعيت قرار گرفتن بار زنده معطوف شود تا حداكثر نيروهاي داخلي ناشي از بار زنده براي قسمت موردنظر به دست آيد. قسمت موردنظر و نوع نيروي داخلي مربوطه ممكن است عكس‌العمل يك تكيه‌گاه، نيروي برشي يا گشتاور خمشي در يك مقطع تير و يا نيروي محوري در يك عضو خرپا باشد. در رابطه با اين موضوع، بايستي توجه داشت كه موقعيتي از بار كه باعث بوجود آمدن حداكثر گشتارو خمشي در يك مقطع مي‌شود، الزاماً موجب آن نخواهد شد كه حداكثر نيروي برشي در آن مقطع بوجود آيد و يا مثلاً وضعيتي از بار كه باعث ايجاد نيروي محوري ماكزيمم در يك عضو مي‌گردد، ممكن است حداكثر نيروي محوري را در يك عضو ديگر بوجود نياورد. با توجه به مطالب فوق و ساير ملاحظات مربوط به رابطه بين نيروي داخلي و موقعيت بحراني بار زنده، ترسيم خط تاثير از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار مي‌باشد.
...


مبلغ قابل پرداخت 24,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۲ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 107

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما