محل لوگو

خانه بروجردی ها 26 ص


خانه بروجردی ها 26 ص

نام فایل : خانه بروجردی ها 26 ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 20

حجم : 1156 کیلوبایت


خانه بروجردی ها
گرمي سوزنده آفتاب کاشان وقتي که از خيابان فاضل نراقي به خيابان علوي قدم مي گذاري نم نمک صورتت را مي سوزاند. در گوشه و کنار اين خيابان بناها و خانه هاي تاريخي متعددي از پس يکديگر قرار دارند. در ميانه خيابان پس از عبور از کنار خانه تاريخي عامري ها - آنجا که ديوارهاي آن تا وسط خيابان پيش آمده و حريم خود را از خيابان چند ده ساله بازپس گرفته است - وارد کوچه  اي مي شوي و چند قدم جلوتر، در ميانه آن مقابل دري مي ايستي که بر بالاي آن بر کاشي هاي مزين به گل هاي اسليمي،  نوشته: اداره ميراث فرهنگي کاشان. اينجا خانه تاريخي بروجردي ها است.
آنگاه که از در ورودي به سوي حياط سرازير مي شوي، پله ها و دالاني نسبتا بلند و پيچ دار را پشت سر مي گذاري، فضاي زيبا و رويايي حياط خانه چشمت را نوازش مي دهد و آنگاه که به اندروني و بيروني خانه سرک مي کشي از اين همه زيبايي و جلال در شگفت مي ماني!
اينجاست که ناخودآگاه بر استاد معمار اين خانه آفرين مي گويي که چگونه اين چنين زيبا و موزون خشت و گل و گچ و آجر را در کنار هم به خانه اي چنين مجلل و باشکوه تبديل کرده است!
خانه اي که اينک پس از حدود 150 سال استوار و پابرجاست و زيبايي هاي خود را آن چنان حفظ کرده که در گذر زمان چيزي از ابهت و چشم نوازي اش کاسته نشده!
خانه تاريخي بروجردي ها که در محله قديمي سلطان اميراحمد کاشان قرار دارد، نمونه يکي از خانه هاي مسکوني دوره قاجار است که در سال 1280 هجري قمري توسط يکي از بازرگانان معروف کاشان، حاج سيدحسين نطنزي ساخته شده و برخي از تزئينات بدنه داخلي هشتي ورودي آن در سال 1295 هجري قمري به انجام رسيده است. اما از آنجا که مراودت تجاري اين بازرگان کاشاني بيشتر با تجار بروجرد انجام مي شده، برابر سنت هاي معمول آن زمان به بروجردي معروف شده و به همين مناسبت محل سکونت وي نيز به خانه بروجردي ها شهرت يافته است.
طراح و سازنده خانه بروجردي ها معمار چيره دست کاشاني "استاد علي مريم" بوده که خانه تاريخي طباطبايي ها و تيمچه امين الدوله در بازار کاشان نيز هنر دست اين استاد است.
خانه بروجردي ها متناسب با خصوصيات اقليمي و شرايط آب و هوايي منطقه کويري کاشان طراحي و ساخته شده، به گونه اي که در گرماي شديد تابستان هواي خنک و بسيار مطبوعي از طريق بادگيرهاي واقع در بالاي پشت بام به صورت طبيعي و دائمي به زيرزمين ها سرازير شده و در آنها جريان مي يابد. خانه بروجردي ها به طور کلي شامل دو بخش بيروني و اندروني است که سر در اصلي و هشتي ورودي بين اين دو بخش مشترک است.
علاوه بر اين هر يک از اين دو بخش درهاي جداگانه اي نيز دارند که به وسيله آنها مستقيما به کوچه دسترسي پيدا مي کنند.
اما قسمت بيروني خانه، در حقيقت همان عمارت و حياطي است که در حال حاضر مورد بازديد علاقه مندان قرار مي گيرد و مشتمل است بر: راهروي ورودي،  حياط مرکزي، تالار سرپوشيده و نورگير فوقاني آن، ايوان جنوبي، اتاق هاي تابستاني و حياط خلوت هاي بين اتاق ها و بالاخانه هايي که به صورت قرينه در دو سوي تالار اصلي قرار گرفته اند، بادگيرها، زيرزمين (سرداب)ها، اتاق پنج دري زمستاني که بدنه داخلي آن با گچبري هاي بسيار ظريفي با طرح گل و مرغ تزئين شده و اتاق هاي آفتابگير زمستاني،  بهارخواب هاي جبهه شمالي، طارمي قسمت غربي و ساير فضاها است.  تالار بزرگ و سرپوشيده و حياط خلوت هاي دوطرف آن با نقاشي هاي ظريف و هنرمندانه و گچبري هاي برجسته و بسيار بديع زينت يافته و سقف آن از داخل داراي تقسيم بندي هاي هندسي رسمي و يزدي بندي است و در قسمت فوقاني سرپوشيده در بام، نورگير فوق العاده جالبي تعبيه شده که طرح آن در نوع خود بي نظير و منحصر به فرد است. سقف ها و بدنه داخلي سرپوشيده و تالارهاي مجاور آن با نقش هاي بديع و طرح هاي گل و مرغ، اسليمي، شکارگاه و نقوش حيوانات در شيوه هاي متنوع رنگ و روغن و آبرنگ تزئين شده است.
نقاشي هاي خانه بروجردي ها زير نظر دو هنرمند بزرگ و نامدار نقاشي ايران دوران قاجار "مرحوم ميرزا ابوالحسن غفاري کاشان" (بنيانگذار اولين مدرسه نقاشي در ايران) و برادرزاده اش "مرحوم ميرزا محمدخان غفاري کاشاني" ملقب به "کمال الملک" ترسيم و طرح هاي گچبري خانه نيز با نظارت اين دو استاد به انجام رسيده است.
بخش اندروني خانه بروجردي ها شامل دو قسمت است: 1- قسمت جنوبي که داراي يک حياط مرکزي و تالار بزرگ پذيرايي مزين به آينه کاري و در دو طرف تالار بالاخانه هايي ساخته شده که رو به داخل تالار باز مي شوند. در اطراف تالار نيز اتاق هاي گوشواره بنا شده است. اتاق ها سرتاسر ضلع غربي اين قسمت از اندروني با بخش شرقي حياط بروني فصل مشترک دارند. بخش جنوبي که در گذشته از کل مجموعه تفکيک و به صورت خانه اي جداگانه درآمده، در حال تعمير و بازسازي است که پس از اتمام تعميرات به بخش بيروني پيوسته و مرتبط شده و مجموعا در معرض ديد علاقه مندان قرار گيرد.
2 - قسمت شمالي که عبارت است از يک حياط خلوت، اتاق پنج دري ساده، صندوقخانه، اتاق نشيمن و يک سرداب بزرگ که در واقع طبقه تحتاني تالار بزرگ و قسمت جنوبي اندروني است.
به طور کلي خانه بروجردي ها از نظر طرح و معماري، قدمت، تزئينات و نقاشي گچبري در زمره نفيس ترين آثار تاريخي کشور قرار دارد که بخش بيروني آن در سال 1353 توسط دولت خريداري و با شماره 1082 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.
تاکنون مرمت بخش هاي مختلف و نيز استحکام بخشي قسمت هاي عمده خانه و تثبيت نقاشي ها به وسيله کارشناسان و استادکاران اداره ميراث فرهنگي کاشان انجام و برخي الحاقات و تغييرات غيراصولي انجام گرفته است.  خانه تاريخي بروجردي ها که اينک محل اداره ميراث فرهنگي کاشان است، با تلاش مسئولان ميراث فرهنگي کاشان آماده استقبال از ميهمانان و گردشگران در فصل گل و گلاب است.
خانه تاریخی بروجردی
که در محله سلطان امیر احمد قرار دارد؛ نمونه یکی از خانه های دوره قاجار است که در سال 1280 ه. ق. ساخته شده و اکنون محل اداره میراث فرهنگی
کاشان
است.
خانه بروجردی ها
از معروفترین بناهای
شهر کاشان
است و تصویر آن به عنوان نماد این شهر شناخته می شود و شاید به همین دلیل بر خلاف دیگر خانه ها بازسازی نشده است و دست نخورده باقی مانده باشد.
این خانه در محله سلطان امیراحمد
کاشان
...


مبلغ قابل پرداخت 24,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۲ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 117

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما