محل لوگو

کمالدین بهزاد22


کمالدین بهزاد22

نام فایل : کمالدین بهزاد22

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 7

حجم : 42 کیلوبایت


کمال‌الدین بهزاد
کمال‌الدین بهزاد
. بزرگترین و مشهورترین نقاش مینیاتورساز ایرانی در قرن دهم هجرى. تاریخ تولد و وفاتش معلوم نیست، بقولى در۹۴۲ ه‍ . ق. درگذشت. استاد او بقولى امیر روح‌الله معروف به میرک نقاش هراتى کتابدار سلطان حسین بایقرا، و بقول دیگر پیر سید احمد تبریزى بود؛ و کسان دیگرى را نیز نام برده‌اند. چیزى نگذشت که نزد
علیشیر نوایی‌امیر علیشیر نوایی
و سپس در دربار
سلطان حسین بایقرا
در
هرات
تقرب یافت. و پس از برافتادن
تیموریان‌سلسلهٔ تیموریان

خراسان
بدست
محمد شیبانی‌شیبک‌خان ازبک
همچنان در هرات ماند و بعد از استیلاى
شاه اسماعیل اول
صفوى بر ازبکان، همراه وى به
تبریز
رفت. و در ۹۲۸ ه‍ . ق. به ریاست کتابخانهٔ سلطنتى منصوب گردید. در دورهٔ
شاه طهماسب صفوى
نیز در کمال عزت و احترام میزیست، و سرانجام در تبریز درگذشت. و در همانجا در
جوار کمال‌الدین خجندی
شاعر مدفون شد. و نیز گفته‌اند که در هرات درگذشت و در همانجا به خاک سپرده شد.
آثار بهزاد
نظر به شهرت بهزاد طى قرنها کسان بسیارى کارهاى او را تقلید کرده‌اند و نامش را بر تصویرهاى بیشمار گذاشته‌اند از اینرو تمیز دادن تصویرهاى اصلى او کار دشوارى است. این تحقیقات مخصوصاً پس از برپا شدن نمایشگاه هنر ایرانى در لندن (۱۹۳۱ م.) تا حدى به نتیجه رسیده است. اساس اطلاعاتى که از کار او در دست است تصویرهایى است که با امضاى اصیل او در نسخه‌اى از بوستان سعدى نقش شده. و اینک در کتابخانهٔ ملى قاهره مخزون است. شیوهٔ بکار بردن رنگهاى گوناگون و درخشان تصویرها از حساسیت عمیق بهزاد نسبت به رنگها حکایت میکند. از این تصویرها چنین برمى‌آید که بهزاد بیشتر برنگهاى به اصطلاح «سرد» (مایه‌هاى گوناگون سبز و آبى) تمایل داشته، اما در همه جا با قرار دادن رنگهاى «گرم» (بخصوص نارنجى تند) در کنار آنها، به آنها تعادل بخشیده است. تناسب یک یک اجزاى هر تصویر با مجموعهء آن تصویر شگفت‌انگیز است. شاخه‌هاى پرشکوفه و نقش کاشیها و فرشهاى پرزیور زمینهء تصویرها نمودار ذوق تزیینى و ظرافت بى‌حساب بهزاد است. اما بیش از هر چیز واقع‌بینى اوست که کارهایش را از آثار نقاشان پیش از او متمایز ساخته است. این واقع‌بینى بخصوص در تصویرهایى بچشم میخورد که صرفاً جنبهء دربارى ندارد و نشان‌دهندهٔ زندگى عادى و مردم معمولى است (شیر دادن مادیانها به کره‌ها در مزرعه، تنبیه کسى که به حریم دیگرى تجاوز کرده، خدمتکارانى که خوراک مى‌آورند، روستائیان در کشتزار و غیره). دیگر اینکه صورت آدمها به صورت عروسک‌وار و یکنواخت نقاشیهاى پیش از بهزاد شبیه نیست. بلکه هر صورتى نمودار شخصیتى است و حرکت و زندگى در آن دیده میشود. آدمها در حال استراحت نیز شکل و حالاتى طبیعى دارند. بر کارهاى دیگرى که به بهزاد منسوب است امضاى مطمئنى دیده میشود. به این جهت، تنها سبک تصویرها (ترکیب بیمانند نقشهاى تزئینى با صحنه‌هاى واقعى) میتواند راهنمائى براى تمیز دادن کارهاى اصیل او بشمار آید. در میان تصویرهاى بیشمارى که در کتابها یا جداگانه بنام بهزاد موجود است اختلاف عقیده میان خبرگان بسیار است. اما بهرحال بسیارى از این کارها اگر ازآن خود استاد نباشند وابسته به مکتب او هستند. برخى از کتابهایى که با تصویرهاى منسوب به بهزاد مزین‌اند ازین قرارند:
...


مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 152

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما