محل لوگو

نقش تغذيه در سلامت فرد و جامعه


نقش تغذيه در سلامت فرد و جامعه

نام فایل : نقش تغذيه در سلامت فرد و جامعه

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 7

حجم : 51 کیلوبایت


نقش تغذيه در سلامت فرد و جامعه
تأمين يا تهديد سلامت جامعه
گفتگو با دکتر سيد ضياءالدين مظهري- متخصص تغذيه و مدير گروهتغذيه واحد علوم و تحقيقات
تغذيه، از نيازهاي اساسي و اوليه بشر تلقي مي‌شود؛ چرا که از آغازين لحظه شکل‌گيري حيات، شروع و در تمامي مسير زندگي ادامه داشته و در هر برهه‌اي از مقاطع زندگي و بالندگي جسم و جان بستگي به نوع، کيفيت، تنوع و تعادل خود، اثرات متفاوتي را اعمال مي‌نمايد که اين مي‌تواند بسيار سازنده و يا بر‌عکس بسيار مخرب و بيماري‌زا باشد. لذا تغذيه سالم، باعث حفظ سلامتي جسمي انسان شده و در نهايت انساني که از ديدگاه کالبدي، سالم است، قطعاً مي‌تواند روح و رواني سالم داشته باشد.»
اين بخشي از سخنان رييس سابق انجمن تغذيه ايران است که در خصوص يکي از بديهي‏ترين نيازهاي فطري انسان بيان شده است. اما از سوي ديگر با توسعه فن‏آوري و ارتقاء مهارت انسان در فرآوري متنوع در محصولات غذايي، طيف وسيعي از توليداتي را در پيش روي آحاد بشر قرار داده که او را مکلف به «انتخاب» نموده است.
در عصر کنوني، غذا ديگر به معناي «قوت لايموت» منظور نظر نيست، بلکه محملي است که به واسطه آن، بشر به غريزه تنوع طلبي خويش توجه کرده و در پي ارضا اين حس خداداد است.
در اين ميان، در صورتي که انسان بتواند از بين محصولات متنوع غذايي که در پيش رو دارد، مناسب‏ترين را گزينش نمايد؛ سلامتي خود را تأمين کرده، در غيراين صورت به دست خود، زمينه سقوط به ورطه انواع مخاطرات را فراهم کرده است. از اين رو ارتقاء ميزان آگاهي‏هاي مصرف‏کنندگان از کيفيت و آثار تبعي مواد غذايي، بي‏شک موجب حفظ سلامتي افراد و درنهايت جامعه خواهد شد.
دکتر سيد ضياءالدين مظهري، متخصص تغذيه، استاد دانشگاه و مدير گروه تغذيه واحد علوم و تحقيقات تهران براي تشريح اين مفهوم با «فرهنگ‏رسانه» به گفتگو نشسته است که در ادامه از نظرتان مي‏گذرد:   
منبع: فصلنامه تحليلي و پژوهشي فرهنگ رسانه/شماره3/تابستان1387 
•چه معيارهائي در مورد سلامت غذا بايد وجود داشته باشد تا روي سلامت جامعه مؤثر واقع شود؟
  
«همانطور که بارها از طرف متخصصين، مدرسين و محققين دانش تغذيه مطرح و تأکيد گرديده، مي‌بايد با آموزش‌هاي منظم و اقدام‌هاي تأثيرگذار، تغيير رفتاري در جامعه به صورت بنيادين و ماندگار پديدار گردد که تغذيه نه از بعد رفع گرسنگي‌هاي ظاهري و لذت بردن از طعم و رنگ و عطر غذاها مورد ارزيابي و پسند و انتخاب افراد واقع شوند، بلکه مفهوم واقعي تغذيه متناسب، متعادل و متنوع در سطح زيستي، محلي، خانوار و فردي، مورد شناخت، قبول و تکرار قرار داده شود.
غذا مي‌تواند سلامتي را تأمين يا تهديد کند، غذا تحت تأثير مؤلفه‌هاي مختلفي قرار دارد که مهمترين آن تناسب تأمين نياز غذايي با اشتغال، درآمد و نوع معيشت است. طبيعتاً بخشي از درآمد خانوارها، اختصاص به تأمين غذاهاي مناسب داده مي‌شود. افزايش ميزان درآمد، امکان ايجاد تنوع در بهره‌گيري از مواد متنوع غذايي را فراهم مي کند. اما در صورتي که خانواده از دانش و آگاهي لازم در خصوص مفهوم تغذيه سالم برخوردار نباشد، اين امکان وجود دارد که انتخاب اصلح محقق نشود. از سوي ديگر درآمد کم به خودي خود نيز توانايي خانواده را براي گزينش غذاي سالم، محدود خواهد کرد. لذا ‌در اينجاست که ارتقاء فرهنگ تغذيه و نشر دانش و آموزه‌هاي‌ مربوطه بايد به طور جدي در دستورکار نهادهاي مسئول قرارگيرد. اين آموزش مي‌بايد از دوران کودکي و حتي در مهد‌هاي کودک‌ آغاز شود و در تمام مقاطع تحصيلي استمرار يابد. در راستاي ايجاد فرهنگ و دانش تغذيه‌اي است که وقتي شخصي پولي در دست دارد، بهترين سرمايه‌گذاري را براي تأمين يک غذاي متناسب، متعادل و متنوع انجام مي‌دهد و دست به انتخاب اصلح مي‌زند.»
•اين انتخاب قطعاً داراي ويژگي‌هاي است. به نظر شما انتخاب اصلح تحت تأثير چه عواملي است؟
 
«اين مسئله به دو ويژگي مهم مربوط است. يکي از آنها مرتبط است به مفهوم دانش تغذيه، يعني آن که فرد بداند چه چيزي را نياز دارد و بايد انتخاب کند. اين مسئله به آموزش‌هاي عمومي و ارتقاء آگاهي در باب علوم تغذيه برمي‌گردد که اساساً مسئوليت آن برعهده تمامي نهادهاي فرهنگي، آموزشي و رسانه‌هاي ارتباط جمعي است.
ويژگي ديگر در اين راستا، نحوه دستيابي به مواد غذاي مورد نياز است که مسئله قيمت در آن نقش تعيين‌کننده‌اي دارد. اگر قيمت تأمين مواد غذايي تحت کنترل باشد، لذا تمامي گروه‌هاي اجتماعي، با هر ميزان درآمد مي‌توانند مواد غذايي مورد نظر خود را کسب نمايند. قطعاً مسئله تثبيت و کنترل قيمت مواد غذايي برعهده دولت است و اگر سلامت اجتماعي اهميت دارد که به حتم يقين دارد، بايد مورد توجه قرار داده شود.»
•در اين ميان مسئله امنيت غذايي چه جايگاهي مي‌يابد؟
 
«در شرايطي که آموزش‌هاي عمومي توسعه يافته و آحاد جامعه براين اساس توانستند شناخت لازم را به دست بياورند و از سوي ديگر با کنترل و تثبيت قيمت‌ها، امکان خريد و انتخاب اصلح نيز فراهم گشت؛ مسئله امنيت غذائي است که خود را نمايان مي‌کند. اين بدان معنا است که مردم در هر زماني که احتياج دارند، بتوانند غذاهاي مورد علاقه و آن چيزي را که آموختند، بدست آورند. چرا که فرآيند آموزش، اشتياق را در آنها ايجاد کرده است. اما نکته حائز اهميت اين است که امنيت بدون ايمني فايده‌اي ندارد. چرا که مواد غذايي در تمامي مراحل کاشت، داشت و برداشت، فرآوري، توليد و نگهداري، حمل و نقل و توزيع، همواره در معرض خطر آلودگي‌هاي مختلف شيميائي، بيولوژيکي و ميکروارگانيسم‌ها قرار دارد. لذا ايمني مواد غذائي که در دسترس مردم قرار مي‌گيرند، بايد به طور مستمر مورد توجه قرار گيرند. هرچند که مسئولين نهاد‌هاي مرتبط با سلامتي، نسبت به کنترل کيفي مواد غذائي عرضه شده، اقداماتي را انجام مي‌دهند، ليکن بعد ديگري از آموزش‌هاي مرتبط با تغذيه نيز خود را نمايان مي‌سازد و آن ايجاد شناخت در باب ايمني مواد غذايي همانند نحوه نگهداري مواد غذائي است. متأسفانه اغلب خانواده‌ها از دانش کافي درخصوص نحوه تهيه و نگهداري مواد خام و پخته برخوردار نيستند و جداي زيان‌هاي جاني، خسارت هنگفت مالي را نيز باعث مي‌شوند. برفرض مثال اگر ميزان ضايعات غذايي که به دليل عدم آگاهي مصرف‌کنندگان از نحوه طبخ، نگهداري و مصرف، بوجود مي‌آيد را در سطح کشور جمع‌آوري کنيم، قطعاً با ميلياردها ريال مواد غذائي تلف شده مواجهه خواهيم شد.».
• با اين مسئله چگونه مي‌توان برخورد کرد؟
 
«برخورد با اين مسئله، مي‌تواند بعد ديگري از آموزش باشد. چه بسا غذاهائي که با قيمت گزاف و مشکلات عديده تهيه مي‌شوند، ولي به علت عدم آگاهي از نحوه پخت و استفاده از منابعي که به جهت تهيه غذاها بايد با هم تلفيق شوند، مواد عالي و پر از نعمت و برکت دچار تغييراتي شده و سمومي در آنها ايجاد شود که مسئله سلامتي فرد را مورد تهاجم قرار دهد.لذا ضروري است در کنار آموزش‌هاي مرتبط با خواص مواد غذايي، روند فرآوري، تهيه، پخت و نگهداري غذاي آماده شده نيز مورد آموزش قرار گيرند.»
• مديريت غذا در درون هسته‌هاي اجتماعي بايد به چه صورتي اعمال شود؟
 
...


مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 139

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما