محل لوگو

مشکلات روش هاي فعال تدريس دوره ابتدايي


مشکلات روش هاي فعال تدريس دوره ابتدايي

نام فایل : مشکلات روش هاي فعال تدريس دوره ابتدايي

فرمت : .DOC

تعداد صفحه/اسلاید : 22

حجم : 346 کیلوبایت


فصل اول
مقدمه:
در روند تعليم و تربيت روش هاي فعا ل تدريس به منزله ابراز هاي کار معلمان تلقي مي گردند و هر اندازه که با روش هاي متفاوت آشنا باشيم ابرازهاي متعددي را در اختيار خواهيم داشت توسط اين ابزاهاست که مي توان محتوا و مواد دلخواه را با توجه به عامل زمان و مکان در اختيار دانش آموزان قرار داد.
روش هاي معال تدريس جزو مهارت هاي حرفه اي معلمان محسوب مي شود و هنر معلم در کيفيت انتخاب و اجراي آنهاست.از آنجا که اطلاعات و توانايي هاي افراد متفاوت است نحوه ي يادگيري و چگونگي آموزش آنها نيز متفاوت است به اين سبب معلمان بايد به روش هاي گوناگون تدريس مجهز باشند تا بتوانند بر اساس توانايي فرا گيران خود تدرسي مطلوبي را ارائه دهند .
امروزه روش هاي فعال تدريسي که بتوانند فعاليت هاي دانش آموزان را تقويت و يادگيري را به يک جريان دو سويه تبديل کند از اهميت ويژه اي برخوردار مي باشد ولي متاسفانه امروزه اغلب فرايندها ي آموزشي آثار و اهداف مورد نظر يادگيري را به دست نمي آورند و کلاس محل تکثير دانش و اطلاعات مي شود و معلم مي کوشد کليه مفاهيم را در ذهن دانش اموزان انبار کند و خلاقيت نوآوري و رشد استعداد هاي آنان را ناديده بگيرد که چنين يادگيري نيز پايدار نخواهد بود.
کليات :
با توجه به اهميت موضوع در اين تحقيق مشکلات روش هاي فعال تدريس دوره ابتدايي مدرسه مهديه کرمان بررسي شد.به عبارت ديگر مشکلات مربوط به برنامه ريز و مشکلات مربوط به کلاس درس به عنوان متغير مورد بررسي قرار گرفت.در اين پژوهش از روش نمونه برداري تصادفي ساده استفاده شد.
جامعه آماري را کليه معلمان دوره ابتدايي مدرسه مهديه کرمان در پايه هاي مختلف در سال تحصيلي 87-86 تشکيل مي دهند .
جهت بررسي مشکلات مربوطه به کارگيري روش هاي فعال تدريس از پسشنامه محقق ساخته استفاده شد.داده هاي به دست آمده به وسيله شاخص هاي اماري (فراواني؟ درصد فراواني ؟ جداول و نمودار )مورد تحليل قرار گرفت .
نتايج نشان مي دهد عدم آشنايي معلمان با دانش استفاده از روش هاي آموزش فعال :مسائل مربوط به دانش محتوا و دانش آموزش مسائل مربوط به انتخاب اهداف اموزشي مسائل مربوط به ارزيابي يادگيري دانش آموزان ويژگي هاي گروه هاي سني دانش اموزان سطوح مختلف مهارت دانش آموزان و حجم زياد کتب درسي با بيشترين فراواني مربوط به گزينه هاي "خيلي زياد"و "زياد" موجب عدم به کار گيري روش هاي فعال تدريس شده است.
مشکلاتي مانند کمبود وقت و مسائل مربوط به تعامل دانش اموزان با يکديگر و استفاده از طرح هاي آموزشي از جمله مسائلي هستند که مانع از به کار گيري مناسب روش هاي فعال تدريس شده اند.
با توجه به موضوع تحقيق و اهداف در نظر گفته شده براي ان روش پژوهش توصيفي از نوع پيمايشي مي باشد .جامعه اماري شامل معلمان کلاس هاي پايه هاي مختلف و دبستان و مدير مدرسه مي باشد به عبارتي تعداد 20معلم حجم جامعه ي اماري را تشکيل مي دهند .
دراين پژوهش روش جمع آوري داده ها به صورت نونه برداري تصادفي مي باشد.از پرسش نامه ي محقق ساخته استفاده شده است.
به عبارت ديگر براي دستيابي به مشکلاتي که معلمان جهت استفاده از روش هاي فعال تدريس دارند(مشکلات ياد دهنده ?مشکلات مربوط به يادگيرنده )از پرسش نامه ي محقق ساخته استفاده شد.
جهت بررسي مشکلات مربوط به ياددهنده در استفاده از روش هاي فعال پرسش نامه بين معلمان جامعه آماري توزيع گردد.پرسش نامه از نوع بي نام و سولات آن از نوع بسته پاسخ مي باشد که شامل 4 طيف ?خيلي زياد ?زياد ?کم و خيلي کم مي باشد.
پرسش نامه شامل 10 سوال مربوط به مشکلات به يادگيري روش هاي فعال تدريس از نظر عدم آشنايي دانش محتوا انتخاب اهداف آموزشي ?ارزيابي يادگيري ?طراحي آموزشي ?تعمل دانش اموزان با يکديگر ويژگي هاي منفي و سطوح مختلف مهارت دانش اموزان بيان گرديد.
الگوي عمومي تدريس

الگوي تدريس چيست؟
الگو معمولا" به نمونه ي کوچکي از يک شي و يا به مجموعه اي از اشياي بيشمار گفته مي شود که ويژگي هاي اصلي و مهم آن شي و بزرگ و يا اشيا داشته باشد.الگوي تدريس چهار چوب ويژه اي است که عناصر مهم تدريس در درون ان قابل مطالعه است.انتخاب يک الگوي تدريس بستگي به نوع آگاهي معلم از فلسفه و نگرش هاي تعليم وتربيت خواهد داشت.تدريس يک فرايند است و فعاليتي است که در داخل يک الگو صورت مي گيرد الگوهاي تدريس متعددي توسط صاحب نظران معرفي شده اند که مهمترين آنها اشاره خواهيم کرد.
الگوي عمومي تدريس (
generd teadhing
)

اين الگو توسط رابرت گليندر در سال 1961 مطرح شد که در سال 1971 توسط "راجرز"و"رابينسون" ربط داده شد.
...


مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 111

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما