محل لوگو

سنايي غزنوي


سنايي غزنوي

نام فایل : سنايي غزنوي

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 8

حجم : 113 کیلوبایت


سنايي غزنوي
.
ابوالمجدمجدود‌بن آدم

مزار سنايي در غزنه
 
سنايي غزنوي. ابوالمجد مجدود‌بن آدم ( 463- 545 هجري قمري)

در شهر غزنين (در افغانستان امروزي) به دنيا آمد. او‌ در آغاز جواني‌ شاعري‌ درباري‌ و مداح‌ مسعود بن‌ ابراهيم‌ غزنوي‌ و بهرام‌ شاه‌ بن‌ مسعود بود. ولي‌ بعد‌ از سفر به‌ خراسان‌ و اقامت‌ چند ساله‌ در اين‌ شهر‌ و ملاقات‌ با مشايخ‌ تصوف،‌ تغييري‌ عميق‌ در روحيات‌ و اخلاقيات‌ او ايجاد شد و در نهايت‌ به‌ زهد و انزوا و تأمل‌ در حقايق‌ عرفاني‌ روي‌ آورد.
سنائي‌ در طريقت‌ و سير و سلوک‌ مريد شيخ‌ ابو يوسف‌ يعقوب‌ همداني‌ بود و مولانا جلال‌‌الدين‌ رومي با وجود کمال‌ فضل، خود را از متابعان‌ و پيروان‌ او مي‌دانست‌.
سنائي‌ پس‌ از بازگشت‌ از سفر مکه‌ مدتي‌ در بلخ‌ بسر برد و از آنجا به‌ سرخس‌ و مرو و نيشابور رفت‌. وي‌ در هر مکان‌ مدتي‌ به‌ سير و سلوک‌ و عرفان‌ پرداخت‌ و سرانجام‌ درغزنين‌ در سال‌ 545 ه.ق‌ درگذشت‌.
 
سنائي‌ در دوره‌ اول‌ فعاليت‌‌هاي‌ ادبي‌ خويش‌ شاعري‌ مداح‌ بود، روش‌ شاعران‌ غزنوي، بخصوص‌ عنصري‌ و فرخي را تقليد مي‌کرد. در دوره‌ دوم‌، که‌ دوره‌ تغيير حال‌ و تکامل‌ معنوي‌ او بود، به‌ معارف‌ و حقايق‌ عرفاني‌ و حکمي‌ و انديشه‌هاي‌ ديني‌ پرداخت‌.
در واقع سنايي اولين‌ شاعر ايراني‌ پس‌ از اسلام‌ بشمار مي‌رود که‌ حقايق‌ عرفاني‌ و معاني‌ تصوف‌ را در قالب‌ شعر ارائه کرده است.
سنايي در عصر خودش يک شاعر نوگرا بود
.
بيشتر محققان او را مبدع و پايه گذار شعر عرفاني مي دانند. سبکي که او آغاز کرد، با

عطار نيشابوري تداوم يافت و در شعر جلال الدين محمد بلخي به اوج خود رسيد
.

 
شعر عرفاني و قالب‌هاي مضاميني که سنايي آنها را به کار گرفته، تنها نوآوري اين

شاعر بزرگ در ادب پارسي نيست. او در همه انواع شعر کلاسيک قبلي سنايي نو نگري مي
...


مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 116

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما