محل لوگو

زندگينامه سلمان هراتي


زندگينامه سلمان هراتي

نام فایل : زندگينامه سلمان هراتي

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 3

حجم : 33 کیلوبایت


برگرفته از زندگي نامه ي استاد سلمان هراتي
سلمان هداتي در سال 1338 در روستايي مرزدشت از توابع تنكابن كه روستايي زيبا و همجوار جنگل و درياست ديده به جهان گشود.
سلمان پدر خود را اين چنين توصيف كرده است:
پدرم كارگر است به مزرعه مي آيد با آفرين ستاره از آسمان صبح باز مي گردد، و با اولين ستاره در آسمان شب، پدرم خورشيد است.
وي تحصيلات ابتدايي را در زادگاهش سپري كرد و براي ادامه ي تحصيل به تنكابن رفت.
روزها در دكان خرازي كار مي كرد و شبها درس مي خواند سپس به بيمارستاني در تهران رفت و به كار مشغول شد. وي با توجه به شرايط سختي كه داست به صورت متفرقه در امتحانات نهايي ششم دبيرستان شركت كرد و قبول شد. در زمان انقلاب اسلامي در سال 1357 به سربازي رفت و در همان در رشته ي هنر تربيت معلم پذيرفته شد.
خودش اظهار نموده بود كه از سال 50 به صورت حرفه اي پا به دنياي شعر گذاشته و به سرودن شعر مبادرت ورزيد. سال 1361 ازدواج كرد و تشكيل خانواده داد و عاقبت در عصر جمعه نهم آبان ماه سال 65 در حادثه ي تصادف جان خود را از دست داد.
كتاب شعر سلمان شامل 3 دفتر است:
دفتر اول:
«از آسمان سبز» مجموعه اشعار نو، غزل چهار پاره، مثنوي و دوبيتي شاعر است.
دفتر دوم:
«دري به خانه ي خورشيد» نيز از اشعار نو، غزل، مثنوي، رباعي تشكيل شده است.
دفتر سوم:
در مجموعه اشعار سلمان مخاطب بلافاصله با ديدگاه و آراي وي رو در رو مي شود در واقع شاعر بي پيرايه به طور مسلم انديشه و بيان را كه بر آن پايبند است مطرح مي سازد. او پايبند اصول اخلاقي و تعهدات اجتماعي است.
سلمان از همگان مي خواهد تا به هنجارهاي اجتماعي سنن و باورهاي ديني پايبند باشد. سلمان هراتي از شاعراني بود كه برخلاف بعضي به آنچه مي گفت و مي نوشت اعتقاد عميقي داشت و اهل ظاهرسازي و رياكاري نبود. عليرضا غزوه نيز مي گويد: سلمان را بايد آغازگر شعر اعتراض در ايران دانست، چرا كه داراي سبك و زباني ويژه است و نگاه واقع گرانه به مسائل اجتماعي دارد. هراتي شاعري مرگ آگاه است در پايان جا دارد به اين مسئله اشاره شود كه سلمان هراتي مدتي قبل از مرگش هنگامي كه بر سر قبر سهراب سپهري حاضر مي شود اعلام مي كند كه مدتي نخواهد گذشت كه دار فاني را وداع خواهد كرد.
همسرش مي گويد: سر قبر سهراب كه رفتيم سلمان به دوستش گفته بود كه همين روزها برايم اتفاقي خواهد افتاد مرا بياوريد و همين جا دفن كنيد، و حادثه درست يك ماه و نيم بعد اتفاق افتاد و او در 6/7/1365 به ملكوت اعلاء پيوست.


روحش شاد

« بياييد ما هم همانند سهراب مرگ آگاه باشيم»


مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 138

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما