محل لوگو

زندگي رنه دكارت


زندگي رنه دكارت

نام فایل : زندگي رنه دكارت

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 8

حجم : 70 کیلوبایت


زندگي رنه دكارت
رنه دکارت(
Rene Decartes
)، فيلسوف، رياضيدان و فيزيکدان بزرگ عصر رنسانس در روز 31 ماه مارس 1596 ميلادي، در شهرک لاهه از ايالت تورنِ(
Touraine
) فرانسه متولد شد. مادرش در سيزده ماهگي وي درگذشت و پدرش قاضي و مستشار پارلمان انگلستان بود.
دکارت در سال 1606 ميلادي، هنگاميکه پسر ده ساله اي بود، وارد مدرسه لافلش(
La

Fleche
) شد. اين مدرسه را فرقه اي از مسيحيان به نام ژزوئيتها يا يسوعيان تأسيس کرده بودند و در آن علوم جديد را همراه با تعاليم مسيحيت تدريس مي کردند. دکارت طي هشت سال تحصيل در اين مدرسه، ادبيات، منطق، اخلاق، رياضيات و مابعدالطبيعه را فرا گرفت. در سال 1611 ميلتدي، دکارت در يک جلسه سخنراني تحت عنوان اکتشاف چند سياره سرگردان در اطراف مشتري، از اکتشافات گاليله اطلاع حاصل کرد. اين سخنراني در روح او تأثير فراوان گذاشت
پس از اتمام دوره و خروج از لافلش، مدتي به تحصيل علم حقوق و پزشکي مشغول گرديد، اما در نهايت تصميم گرفت به جهانگردي پرداخته و آن گونه دانشي را که براي زندگي سودمند باشد، فرا بگيرد. به همين منظور، مدتي به خدمت ارتش هلند درآمد؛ چرا که فرماندهي آن را شاهزاده اي به نام موريس بر عهده داشت که در فنون جنگ و نيز
فلسفه
و علوم، مهارتي به سزا داشت و بسياري از اشراف فرانسه دوست داشتند تحت فرمان او فنون رزمي را فرا بگيرند. دکارت در مدتي که در قشون ارتش هلند بود، به علم مورد علاقه خود، يعني رياضيات مي پرداخت.
در بهار سال 1619 ميلادي از هلند به دانمارک و آلمان رفت و به خدمت سرداري به نام ماکسيميليان درآمد. اما زمستان فرا رسيد و در دهکده نوبرگ(
Neuberg
) در حوالي رود دانوب، بي دغدغه خاطر و با فراغت تمام، به تحقيق در رياضيات پرداخت و براهين تازه اي کشف کرد که بسيار مهم و بديع بود و در پيشرفت رياضيات، تأثير به سزايي گذاشت.
پس از مدتي، به فکر يکي ساختن همه علوم افتاد و در شب دهم نوابر 1619 سه روياي اميد بخش ديد و آن ها را چنين تعبير کرد که: روح حقيقت او را برگزيده و از او خواسته تا همه دانش ها را به صورت علم واحدي در آورد. اين روياها به قدري او را مشعوف ساخت که نذر کرد تا مقبره حضرت مريم را در ايتاليا زيارت نمايد. وي چهار سال بعد به نذر خود وفا کرد.
از 1619 به بعد، چند سالي در اروپا به سياحت پرداخت و چند سالي هم در پاريس اقامت کرد، اما زندگي در آن جا را که مزاحم فراغت خاطر خود مي ديد، نپسنديد و در سال 1628 ميلادي بار ديگر به هلند بازگشت و در آن ديار، تا سال 1649 ميلادي، مجرد ، تنها و دور از هر گونه غوغاي سياسي و اجتماعي تمام اوقات خود را صرف پژوهش هاي علمي و فلسفي نمود. تحقيقات وي، بيشتر تجربه و تفکر شخصي بود و کمتر از کتاب استفاده مي کرد.
در سپتامبر 1649 به دعوت کريستين، ملکه سوئد براي تعليم
فلسفه
خويش به دربار وي در استکهلم رفت. اما زمستان سرد اين کشور اسکانديناوي از يک سو و ضرورت سحرخيزي در ساعت پنج بامداد براي تعليم ملکه از سوي ديگر، دکارت را که به اين نوع آب و هوا و سحرخيزي عادت نداشت، به بيماري ذات الريه مبتلا ساخت. دکارت از دانشمندان و فيلسوفان بزرگ تاريخ به حساب مي آيد. او قانون شکست نور را در علم فيزيک کشف کرد و هندسه تحليلي را در رياضيات و هندسه بنا نهاد.
همگان دکارت را بنيان گذار فلسفه جديد مي دانند. او اولين فيلسوف بزرگ بعد از قرون وسطي است که به همراه
اسپينوزا
و
...


مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 95

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما