محل لوگو

زنان مدير چرا كم هستند


زنان مدير چرا كم هستند

نام فایل : زنان مدير چرا كم هستند

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 20

حجم : 113 کیلوبایت


مقدمه
سپاس و ستايش خداي يكتايي را سزد كه جهان ، جملگي به اراده او هست گرديد و به هنر بي نظير او به زينت هاي بسيار آراسته گشت . نقاش زبر دست ، طبيعت را بر دو زمره زن و مرد بيافريد تا در كار زار زندگي يار و غمخوار همدگر باشند و در پيمودن راه كمال مكمل يكديگر . خانه خاموش قلب اين دو را به اتش مهر و محبت ميان هم روشن و نوراني ساخت و انس و الفت اين دو مايه بقاء نسل و تداوم حيات گرديد .
زن و مرد هر از يك گوهر افريده شدند و در نظام هستي هر دو يك مسير را مي پويند و يك مقصد را مي جويند . ليك براي انكه راه پر فراز و نشيب را كاروانيان اسان تر طي كنند و امور سفر به نحوي موثرتر انجام پذيرد ، هر كدام به گونه اي بار مسئووليت را به دوش كشيده و هر كدام وظايفي معين را عهده دار گشته اند . دستهاي مهربان افرينش نيز تن و روان اين دو را به گونه اي تراشيده كه در اين مسير مقدر براي انجام وظايف خود به نيكي مهيا باشند و همپا و همدل يكديگر به سوي شاهد مقصود پيش بروند .
بر اين اساس زن و مرد در عين حال كه از آفرينشي يكسان برخوردارند و فضيلت و شرافت آنها در نظام هستي و نزد خداوند برابر است ، هر كدام مختصات روحي و جسمي ويژه اي نيز براي خود يافته اند كه انها را براي ايفاء نقش خود در طبيعت تواناتر مي سازد .
تفاوت ميان زن و مرد در اجتماع نيز از همين ويژگي هاي روحي و جسمي ايشان نشأت مي گيرد . زن و مرد در اجتماعي نقش هاي گوناگوني را مي توانند بر عهده گيرند ، ليك حضور آنها در پست هاي مختلف به توانايي و قابليت هاي ذاتي اين دو وابسته است . توانايي هاي جسمي ، ذهني و عاطفي هر كدام موجب مي شود كه در برخي جايگاه هاي اجتماعي و برخي مشاغل حضور بيشتر و موفق تري داشته باشند و در برخي ديگر حضوري كم رنگ تر و كم جلوه تر . از جمله حساس ترين و مهم ترين جايگاه هاي اجتماعي كه نابرابري حضور زن و مرد در ان به گونه اي چشمگير خود نماي مي كند پست هاي مديريتي است .
بحث نابرابري حضور اين دو و سنگين تر بودن كفه ترازو به نفع مردان در پست هاي مديريتي آن چنان واضح و مبرهن است كه نگارنده نيازي به ارائه امار و ارقام براي اثبات ان نمي بيند . شايد بسياري از ما ان گاه كه واژه مديريت را بشنويم بي درنگ مردي ميانسال با موهاي جو گندمي و عينك ظريف و كت و شلوار اتو كشيده را در ذهن بياوريم كه خونسرد و متين به نظر مي رسد و آرام و شمرده صحبت مي كند و ... شايد ان گاه كه براي ملاقات با يك مدير در اتاق انتظار به سر مي بريم هيچ كدام اين تصور را نداشته باشيم كه لحظاتي ديگر با يك خانم روبرو خواهيم شد . گويا ذهن ما عادت كرده تنها مردان را به عنوان مدير در بخش هاي مختلف سازماني بشناسد و مرد بودن مديرها براي ذهن ما به نوعي شرطي شده است .
آنچه در اين نوشتار سعي داريم بدان بپردازيم دلايل موثر در اين نابرابري است . اينكه چه عواملي سبب مي شود تا خانمها كه نيمي از جامعه بشري را تشكيل مي دهند سهمي بسيار كمتر از 50 % در جايگاه هاي مديريتي را به خود اختصاص دهند و در ادامه نيز اشاره اي خواهيم داشت كه اين عدم مساوات ميان خانمها و آقايان در مديريت چه پيامدهاي مثبت و منفي را در پي دارد .
چند جمله راجع به مديريت
نخست به اين مهم بايد بپردازيم كه در اين نوشتار منظور از مديريت چيست؟ مديريت در لغت به معناي گردانندگي است و انچه امروزه از اين واژه مستفاد
مي گردد پيش بردن عوامل در راستاي مورد نظر مي باشد .
به عبارت كلي تر مديريت يعني توانايي رسيدن به هدف . آمال و ارزوهاي انسان نامتناهي است . ليك منابع و امكاناتي كه در جعان در اختيار اوست محدود مي باشد . مديريت به انسان اين توانايي را مي دهد كه به خواسته ها و تمنيات خود در چارچوبي معقول جامة عمل بپوشاند . مدير فردي است كه با بهره گرفتن از امكانات محدود اهداف عالي خود را محقق مي سازد .
هر كدام از ما در زندگي شخصي و خصوصي براي خود مديراني هستيم و ماحصل زندگي ما نتيجه مديريت ماست .
انچه موضوع بحث ماست مديريت در سطح كلان جامعه است . جوامع بشري به حسب نيازهاي خود سازمان ها ، ارگان ها و نهادهاي دولتي و خصوصي كوچك و بزرگ را بنيان نهاده اند و براي تامين حقوق مختلف خود به انها متكي هستند .
اهداف يك جامعه و خواسته هاي كلي مردم از طريق اين نهادها و سازمان ها پيگيري و محقق مي شود . نقش اين سازمان ها در پيشبرد جوامع حساس و تعيين كننده است . به ديگر سخن سرنوشت يك جامعه در دست افرادي است كه در سطوح عالي اجتماعي ، اقتصادي و سياسي بر مسندهاي مديريتي تكيه دارند و جهت دهنده و هدايت كننده اصلي جامعه براي توسعه و پيشرفت همين افراد مي باشند .
اينجا همان جايي است كه مي توان ريشه هاي پيشرفت يا عقب ماندگي هر جامعه را در بخش هاي مختلف در ان جستجو نمود و همان جايي است كه بيشتر در حيطه آقايان است و خانمها در آن هم به لحاظ تعداد و هم به لحاظ اهميت و تاثير گذاري حضور بسيار كمتري دارند .
دلايل كمتر ظاهر شدن بانوان در مشاغل مديريتي
حضور كمتر زنان در پست هاي مديريتي امري فراتر از قوانين داخلي كشورهاست و به منطق جغرافيايي يا نوع حكومتي خاص محدود نمي شود . گويا حضور كمتر زنان در مديريت به صورت يك قانون نانوشته در جوامع گوناگون با خصوصيات فرهنگي ، مذهبي و ايدئولوژيكي مختلف به چشم مي خورد .
البته به صورت نمونه اي زنان را در سطوح مديريتي عالي و حتي در عالي ترين درجات ان مي توان يافت ، در برخي كشورها زنان مقام سلطنت را دارا هستند (اليزابت دوم ملكه انگلستان ، ماريتوان چهارم ملكه هلند ) در برخي ديگر به نخست وزيري مي رسند ( آنجلا مركل نخست وزير آلمان ، مارگارت تاچر نخست وزير انگلستان ، تانسون چيللر نخست وزير تركيه و بي نظير بوتو نخست وزير تركيه و سيتاوهيد نخست وزير اندونزي ) و يا به عنوان وزراء دولت صندلي هاي كابينه را به خود اختصاص مي دهند ( مادلين البرايت و كاندوليزارايس وزراء خارجه امريكا) و يا با كسب آراء عمومي بر كرسي هاي پارلمان و مجالس مختلف تكيه مي زنند (رئيس مجلس سناي امريكا ) و بسياري از پست هاي مهم و تعيين كننده در معادلات ملي و بين المللي را در سطح جهان در اختيار مي گيرند .
اما با همه اين تفاسير باز هم حضور زنان در پست هاي مديريتي چه به لحاظ كمي و چه به لحاط اهميت و تاثير گذاري در مقايسه با مردان كمتر است . حتي در جوامع غربي امروزي كه با نهادينه شدن مدرنيسم در ان سعي مي شود براي احراز پستها و مشاغل گوناگون تبعيض و تفاوتي ميان دو جنس قائل نشوند باز هم زنان كمتر از مردان عهده دار امور مديريتي در سطوح كلان هستند .
پديده نابرابر حضور زنان و مردان در مديريت اقتصادي ، اجتماعي و سياسي جوامع همانند هر معلول ديگري داراي علت هاي طولي و عرضي متعددي است . عوامل مختلفي كه سبب مي شوند مردان در به دست گرفتن و حفظ پست هاي مديريتي گوي سبقت را بربايند و خانمها در اين عرصه عقب بمانند را مي توان از چند منظر مورد بررسي قرار داد . نگارنده عواملي را كه از اهميت بيشتري برخوردار مي داند به سه گروه تقسيم كرده و در هر گروه به چند علت شاخص مي پردازد :
الف – تفاوتهاي ذهني :
1- اصالت قدرت
2- تمركز روي يك هدف
3- اعتماد به نفس
4- تفكر انتزاعي
...


مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 94

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما