محل لوگو

روانشناسي تربيتي- خانم خسروي


روانشناسي تربيتي- خانم خسروي

نام فایل : روانشناسي تربيتي- خانم خسروي

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 15

حجم : 60 کیلوبایت


روانشناسي تربيتي 
نظريه سازندگي يادگيري ( ساختن گرايي )
  
    
سازندگي يا ساختن گرايي (
Constructivism
) يعني ساختن دانش و مكتب ساخت گرايي  (
structuralism
) دراواخر قرن نوزدهم و اوايل      قرن بيستم ميلادي به وسيله ادوارد براد فوردتيچنر شاگرد ويلهلم و ونت بنيانگذاري شد وهدف آن شناسايي ساختمان يا اجزاي تشكيل دهنده ذهن و هوشياري بود
            اعتقاد پيروان اين نظريه آن است كه ياد گيرندگان براساس  تجارب شخص خود دانش ( يعني مفاهيم -  اصول- فرضيه ها - تداعي ها و غيره) رامي سازند و اين كار را به طورفعال انجام مي دهند. بنابراين مي توان گفت كه سازندگي به آن ديدگاه گفته مي شود كه برنقش فعال يادگيرنده درك و فهم و معني بخشيدن به اطلاعات تاكيد مي كند يا اينكه مي توان گفت سازندگي به آن ديدگاه گفته مي شود كه معتقد است يادگيري معني دار زماني رخ مي دهد كه يادگيرندگان ازانديشه ها وتجارب خود تفسيرهاي شخصي به عمل مي آورند. نظريه سازندگي يا نظريه  ساختن گرايي برپايه پژوهشهاي  بارتلت ، روانشناسان گشتالت - پياژه - برونر - ويگوتسكي و نيز فلسفه پرورشي جان ديويي استوار است
   بارتلت يكي از روانشناسان اوليه است كه مطالعاتي پيرامون حافظه انجام داده و يافته هايي را درارتباط با نظريه سازندگي پيدا كرده است
   درآزمايش معروف او از يادگيرندگان خواسته شد تا داستانهاي كوتاهي بخوانند و بعدا آنچه را كه ازان داستان به ياد مي آورند بنويسند. اين       كار ابتدا پس از يك تاخير 15 دقيقه اي و سپس با فواصل چند هفته تا چند ماه انجام مي شد
            بارتلت نتيجه گرفت كه موقعي كه ما داستاني رامي خوانيم به كمك ربط دادن آن به ساخت هاي شناختي موجودمان آن را درك            مي كنيم . يعني به ساختن معنايي كه هم موجه وهم منطقي است مي پردازيم  هرچند كه ممكن است همان معناي مورد نظر              نويسنده نباشد
            فعاليت يادگيرنده يا كنش متقابل او با موضوع يادگيري ازعوامل مهم سازندگي به حساب مي ايد . علاوه براين دانشي كه يادگيرنده از راه فعاليت مداوم و تعبير و تفسير تجاربي كه كسب مي كند به دست مي آورد همواره درحال تغيير است و چون دانش جنبه شخصي دارد     مي توان گفت كه افراد مختلف درشرايط به ظاهر يكسان برداشت هاي متفاوتي كسب مي كنند و دانش هيچ كس دقيقا مانند ديگري نيست ، سپس ماهيت اصلي دانش كسي را هرگزنمي توان به ديگري منتقل كرد
 
به باورپيروان نظريه سازندگي ، فرايند كسب دانش شامل استفاده از اطلاعات پراكنده به عنوان سنگ بناهاي دانش و استخراج دانش تازه از ميان آنهاست . به گفته ارمرود يادگيري دراين نظريه عبارت است از فرايند ساختن يك ديدگاه كلي از جهان براساس اجزاي اطلاعاتي فراواني كه درطول زمان به دست امده اند
            گودو برافي براي روشن ساختن مفهوم سازندگي دريادگيري مثالي زده اند به شرح ذيل فرض كنيد چند نفر داستاني درباره كوهنورداني كه قله اي را فتح كرده اند مطالعه مي كنند. هركدام از آنهابرمعاني و تلويحات متفاوتي تاكيد مي كند يكي از آنها بحث همكاري گروه را مطرح مي كند ديگري پيوند دوستي  رادرموقعيت هاي خطرناك كه مستحكم مي شود را بيان مي كند. نفر ديگر انگيزش و پيشرفت را مطرح مي كند و يا فردديگركاربرد شهامت و فنون كوهنوردي رادرك مي كند . درصورتي كه داستان واحدي بوده كه بازسازي آنان از اين داستان برمعاني متفاوتي تاكيد داشته است
 
     عينيت  گرايي يا واقع گرايي 
            زيربناي نظريه هاي وابسته به مكتب هاي رفتارگرايي وخبرپردازي عينيت گرايي (عينيت باوري) است طبق فلسفه عينبت گرايي يا واقع گرايي دانش عيني مستقل از يادگيرنده وجود دارد و معلم مي تواند اين دانش را به كمك زبان  به يادگيرندگان انتقال دهد. بنابراين درجهان هستي اشياء رويدادها و فرايندها وجود دارند و از ادراك همه انسانها و همه انديشه ها يا نظريه پردازي ها درباره آنها مستقل اند و اگر هيچ انساني هم وجود نداشت آنها را ادراك كند بازهم وجود داشتند. نظريه پردازان وابسته به رويكرد خبرپردازي معتقدند دانش دربيرون يادگيرنده قراردارد و يادگيري عبارت است از انتقال اين دانش به درون ذهن او متخصصان يادگيري مكتب رفتارگرايي كه عموماٌ برقوانين كلي يادگيري تاكيد مي كنند هدف هاي يادگيري را مستقل از يادگيرنده تعريف مي كنند و به كشف وابستگيهاي تقويتي مؤثر برهمه يادگيرندگان مي پردازند
 قانون تقويت براي همه يادگيرندگان يكسان است . تنها چيزي كه تغيير مي كند نوع تقويت كننده هاست كه برافراد مختلف تاثير متفاوت دارد
 
    تجربه گرايي منطقي 
 
            طبق اين نظريه درميان علوم مختلف نوعي سلسله مراتب حاكم است بالاترين سطح اين سلسله علوم فيزيك وشيمي قراردارند كه به كمك رياضيات دقيق ترين و قابل اعتماد ترين يافته هاي علمي را فراهم مي آورند و ساير علوم بايد شيمي و فيزيك را الگو قراردهند و دانش خود را بصورت كاملا عيني و درقالب كميت ارائه نمايند. بنا به گفته بيگه و شرميس اگر چيزي وجود دارد ، پس داراي مقدار است و اگر داراي   مقدار است پس قابل اندازه گيري است . دانشمندان  انديشه تجربه گرايي منطقي انسانها را ماشينهاي كامل  و باهوش مي دانند كه اطلاعات جهان پيرامون را به صورت تراكمي درذهن خود انباشته مي سازند
...


مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 355

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما