محل لوگو

درباره اميني شريف


درباره اميني شريف

نام فایل : درباره اميني شريف

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 9

حجم : 60 کیلوبایت


درباره‌ی عباس یمینی شریف
:: یار مهربان کودکان
عباس يمينى شريف، يار مهربان، يار مهربان کودکان ايران، خود کودکى بود از اين سرزمين که در سال ١٢٩٨ شمسى در محله پامنار تهران زاده شد. اگرچه او هفتاد سال در اين شهر زندگى کرد، جوان شد، به ميانسالى رسيد و در هنگامه‌ى سپيد مويى از اين جهان رفت، اما همواره در پى کشف معناى کودکى بود. يمينى شريف شاعر کودکان بود، براى کودکان داستان مى‌نوشت، آموزگار و مربى کودکان بود، اما بيش از همه اين‌ها، يمينى شريف يکى از کاشفان و سازندگان فرهنگ کودکى مدرن در اين سرزمين بود.
يمينى شريف از کودکان پس از انقلاب مشروطه بود که روزگار همراهى‌اش کرده بود که هم انقلابيون کهنه کار و دلشکسته‌ى بازمانده از حکومت قانون را ببيند و هم در ستيز سنت و نو، با جوانه‌هاى فرهنگ نو رشد کند. روزهاى کودکى او تنها بين کهنه و نو نمانده بود، بلکه او اگر شهر سنتى را با بازارها، گذرها، خانه‌ها، هشتى‌ها، اندرونى‌ها و بيرونى‌ها با مسجدها و مناره‌ها و گنبدها و سقاخانه‌هاى آن حس مى‌کرد، طبيعت زيبا را در ده دربند و کوهپايه‌هاى البرز را هم به جان دوست داشت و به درختان چنار و گردو و رود و جوى و آوازهاى پرندگان و نسيم کوهستانى و دوستى با جانوران نيز عشق مى‌ورزيد.
يمينى شريف از آن اندک کودکان بود، که در اين دوره فرهنگ در خانواده‌اش جان داشت و نيروبخش بود. آواهاى لالايى که آرام‌بخش گريه‌هاي‌اش بود، خيلى زود به شعرهاى حافظ و سعدى و مولوى بدل شد. يمينى شريف با حافظه‌اى توانا که در وجودش بود، اين شعرها را به دل مى‌سپرد و ترانه‌هاى روز را هم بر آن‌ها افزون مى‌کرد. بخت با او يار بود که در همسايگى با فرخى يزدى شاعر برجسته دوران مى زيست. همنشينى شاعر فردا با اين شاعر برجسته به او نکته‌هايى فراوان آموخت و آموختنى‌تر از همه آن تجربه‌ى نابى بود که در روزها و فصل‌هاى خوش سال فرخى يزدى در ده دربند به کار مى‌بست. در آن روزها او آوازه‌خوانى را به کار مى‌گرفت تا شعرهاي‌اش را براى مردمى که به دربند براى گردش و آسايش مى‌آمدند، بخواند. چون آوازه‌خوان بى‌سواد بود، فرخى يزدي، شاعر فردا را که ميزعباس صداي‌اش مى‌زد، فرا مى‌خواند تا شعرهاي‌اش را به آهستگى براى آوازه‌خوان بخواند تا او هم با آوايى رسا که در کوه مى‌پيچيد، مردم را به شور بياورد.
يمينى شريف از کلاس پنجم دبستان با بهره‌گيرى از آنچه در خانه و مدرسه و مكتب و مسجد اندوخته بود، شعر گفتن را آغاز كرد. در سال‌هاى ١٣١٧-١٣١٨ با هدف گزيدن پيشه آموزگارى وارد دانشسراى مقدماتى تهران شد. در آنجا بود که دانست در کشورهاى ديگر براى کودکان کتاب‌هاى زيادى منتشر مى‌شود. اين آغاز آشنايى يمينى شريف با فرهنگ کودکى مدرن بود. يمينى شريف با خواندن و لذت‌بردن از آن‌ آثار به اين باور رسيد كه بايد كتاب‌ها، نشريه‌ها و شعرهاى ويژه‌اى براى كودكان و نوجوانان به زبان ساده و روان درباره زندگى روزانه و در خور درك و توان آنان نوشته شود. بنابراين تصميم گرفت كتاب‌هاى كودكان را از زبان‌هاى ديگر به زبان فارسى برگرداند. از اين زمان بود که او سرودن شعر كودك را آغاز کرد. او در همه‌جا - خانه، كوچه و خيابان - شعر مى‌گفت و آن‌ها را روى كاغذ پاره‌هاى جيب‌اش مى‌نوشت.
در سال ١٣٢١ يكى از شعرهاى او در نشريه نونهالا‌ن ويژه‌ی كودكان به چاپ رسيد. دو سال بعد نخستين شماره مجله بازى كودكان‌ به سردبيرى عباس يمينى شريف و ابراهيم بنى احمد منتشر شد. در سال ١٣٢٤ شعرهاى او به كتاب‌هاى ابتدايى مدرسه‌هاى اراك و سپس كتاب‌هاى كلا‌س‌هاى اول و دوم و سوم تمام دبستان‌هاى ايران راه يافتند. آن‌گاه مدير مجله‌هاى دانش‌آموز‌ و سازمان جوانان شير و خورشيد سرخ‌ شد كه از سوى وزارت فرهنگ وقت منتشر مى‌شد. از دى ماه ١٣٣٥ تا سال ١٣٥٨ مدير و مشاور مجله كيهان بچه‌ها بود و شعرهاى او در تهران مصور كوچولوها (١٣٣٦) و چند نشريه ديگر به چاپ مى‌رسيدند.
در سال ١٣٣٢ يمينى شريف براى گذراندن دوره‌ی كارشناسى ارشد آموزش و پرورش در تيچرز كالج كلمبيا به آمريكا رفت و با آموزش‌هاى نو در آن‌جا، به اين باور رسيد كه بايد شيوه آموزش خواندن و نوشتن در ايران دگرگون شود. در سال ١٣٣٦با همراهى همسرش دبستان روش نو را باز كرد كه بعدها به يك مجتمع آموزشى از كودكستان تا پايان دوره راهنمايى گسترش يافت و تا سال ١٣٥٨ به كار ادامه داد. او همزمان، مدير باشگاه كودكان نيز بود. در سال ١٣٤١ به همراه شمارى از كارشناسان آموزش و پرورش و ادبيات كودكان و كتابداري، شوراى كتاب كودك را بنيان نهاد. او همچنين در پايه‌گذارى انجمن پژوهش‌هاى آموزشى پويا نقش بزرگى داشت.
يمينى شريف در درازاى نيم سده كار و تلا‌ش، آثار بسيارى در زمينه شعر، قصه و نمايشنامه به نظم و نثر و‌ داستان‌هاى مصور پديد آورد. ترجمه داستان و مطالب اجتماعي، نگارش كتاب اول ابتدايي، كتاب اول و دوم براى بزرگسالا‌ن نوآموز روستايى و شهرى و كارگران، كتاب‌هاى آموزشى براى پدران و مادران در روستاها و مقاله‌هاى آموزشى و اجتماعى در روزنامه كيهان، از كارهاى اوست.
عباس يمينى شريف در سال‌هاى پايانى زندگى به بيمارى دچار شد، اما واقعيت بيمارى خود را با قدرت و نيروى تمام پذيرفت. او با توان اندك خود، به كار براى كودكان ادامه داد و سرانجام آخرين كتاب‌اش به نام شهر ناپديدان‌ را به پايان رساند كه نتوانست شاهد انتشار آن باشد. چندين كتاب او از كانون‌هاى ادبى و فرهنگى ايران و جهان جايزه گرفته‌اند. برخى كارشناسان،‌ مهمترين كار عباس يمينى شريف را نگارش كتاب نيم قرن در باغ شعر كودكان دانسته‌اند. اما بى‌گمان مهم‌ترين کار او در زندگي، مشارکت در کشف و پايه‌گذارى فرهنگ کودکى نو در ايران است. اگر کودکان امروز، بيش از کودکان ديروز از احترام و حقوق خود برخوردارند، اين نتيجه کار کسانى چون عباس يمينى شريف است که ارزش‌هاى کودکى را به جامعه شناساندند. يمينى شريف در واپسين روزهاى زندگى خود، براى سنگ مزار خويش دو بيتى زير را سرود:
من نغمه سراى كودكانم
شادست زمهرشان روانم
عباس يمينى شريفم
گيريد زكودكان نشانم
ما گلهای

خندانیم

استاد عباس یمینی شریف در سال های 1333 و 1345 موفق به دریافت

جایزه‌ی بهترین کتاب کودکان و در سال 1346 نیز نایل به دریافت جایزه‌ی بین‌المللی

یونسکو به مناسبت تالیف بهترین کتاب سال در ایران شده است
مراسم بزرگداشت مرحوم " عباس یمینی شریف " شاعر، نویسنده و اندیشمند تربیتی کودکان از سوی شورای کتاب کودک در خانه هنرمندان برگزار می‌شود.
به گزارش مهر، در این بزرگداشت که از مورخه بیست و هشتم لغایت سی ام آذرماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود، تعدادی از پژوهشگران ادبیات کودکان و نوجوانان درباره این هنرمند فقید و آثارش سخنرانی می‌کنند.
...


مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 142

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما