محل لوگو

خواب معضلي كودكانه


خواب معضلي كودكانه

نام فایل : خواب معضلي كودكانه

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 10

حجم : 72 کیلوبایت


خواب، معضلي کودکانه
همه ما، در هر سن و جايگاهي، تحول را به سادگي نمي‌پذيريم و تحول برايمان ، با اضطراب و هيجاني نهفته و گاه آزاردهنده،همراه است. فرا رسيدن فصل مهر برای پیش دبستانی ها،تحولي بزرگ و براي دانش‌آموزان دغدغه‌اي مجدد،است.
با شروع فصل پاييز و فرا رسيدن سال تحصيلي جديد، يکي از مشکلات والدين تنظيم زمان خواب و استراحت کودکان نيز از راه مي‌رسد. تغييري که چندان خوشايند کودکان نيست.
براي کودکان پیش دبستانی،که تاکنون زمانی مشخص براي خواب و بيداري وجود نداشته، که اگر هم داشته، با هر تفريح و گردشي به سادگي تغيير يافته و به هم خورده است، علاقه‌اي به خوابيدن در زمان مشخص ندارند، چرا که به طور ذاتي از قرار گرفتن در چارچوب و قوانين مي‌گريزند... .
ايجاد تحول به صورت تدريجي، بهترين و آسان‌ترين شيوه تنظيم ساعت خواب و بيداري کودکان است.
 
نخستين حرکت‌هاي به سوي نظم
خواب و استراحت کافي و در نتيجه شاداب بودن کودک، فراگيري بيشتر کودک را در پي دارد. اما پژوهش‌ها نشان مي‌‌دهد، 25 درصد کودکان و والدين آنها ،بر سر مسئله خواب با مشکل روبه رو هستند، پژوهشگران راهکارهاي ساده‌اي را براي تنظيم خواب کودک به اين شرح ارائه مي‌کنند:
-
روي زمان خوابي که براي فرزندتان در نظر گرفته‌ايد، تأکيد داشته باشيد، حتي اگر با مخالفت او رو به رو شديد. امّا تأکيد شما نبايد به صورت تحکم و دعوا بيان شود، بلکه با برنامه‌ريزي درست و گوشزد کردن زمان خواب و استراحت، به نتيجه مطلوب مي‌رسيد.
-
در مقابل لجبازي فرزندتان صبر داشته باشيد، دعوا و مجادله راه حل صحيحي نيست.
-
از والدين موفقي که برنامه منظمي براي فرزندانشان در نظر گرفته و در اجراي آن نيز موفق بوده‌اند، کمک بگيريد.
-
براي مدتي همراه فرزندتان بخوابيد و بعد از به خواب رفتن او، از کنارش بلند شويد. در واقع مقدمات خواب مثل مسواک زدن، پوشيدن لباس خواب و ... را همراه او انجام بدهيد تا به گمان اينکه همراه شما مي‌خوابد، لجبازي نکند. اين کار دروغ گفتن به کودک نيست . همراه شدن و اطمينان دادن به او است.

چرا کودکان از خواب مي‌گريزند؟
بسياري از کودکان با وجود خستگي زياد و خواب‌آلودگي، خوابيدن را دوست ندارند و براي بيدار ماندن با خود و ديگران نبرد مي‌کنند.
دليل اين رفتار، پرتحرک بودن ذاتي کودکان و علاقه آنها به جستجو کردن، شناختن، کنجکاوي و بازي و تفريح است و به همين دليل فکر مي‌کنند با خوابيدن فرصت دست يافتن به تازه‌ها از دست مي‌رود. از طرفي دوست دارند بزرگ بودن را تجربه کنند و همه آنها را کودک نپندارند.
روان شناسان به دليل اين شناخت‌ها، تأکيد دارند که زمان خواب و بيداري کودکان بايد براساس ويژگي‌هاي فردي آنها و ميزان نياز آنها به خواب يا به اصطلاح «ضريب خواب» تنظيم شود . اين تفاوت‌هاي فردي نيز چندان متفاوت نبوده و مي‌توان با اندکي تفاوت، برنامه دقيق و منظمي را در نظر گرفت. به ‌طور مثال، متوسط نياز يک کودک 5 ساله به خواب و استراحت، 10 تا 11 ساعت در طول شب است. بنابراين اگر کودک بايد ساعت 7 صبح براي رفتن به مهد کودک يا مدرسه آماده شود، بايد ساعت 8 تا 9 شب بخوابد . بنابراين با توجه به ويژگي‌هاي فردي، ميزان تحرک هر کودک وخصوصيات خاص او زمان مناسبي را براي خواب و استراحت او در نظر گرفت. مشورت با متخصص اطفال نيز شيوه مناسبي است.
تنظيم زمان مناسب
تنظيم زمان مشخص براي خواب، ساعت بيولوژيک بدن را تنظيم کرده و ساعت خواب و بيداري کودک به طور طبيعي پس از گذشت مدتي منظم مي‌شود.
اشاره کرديم که يک کودک 5 ساله به 10 تا 11ساعت خواب در طول شب نياز دارد، از اين رو مي‌توان برنامه منظمي را به اين شکل برايش در نظر گرفت:
ساعت 8 شب، نوشيدني گرمي مثل يک ليوان شير (چاي اصلاً توصيه نمي‌شود) به او بدهيد، سپس از او بخواهيد مسواک زده و به دستشويي برود. او را به رختخواب هدايت کنيد و برايش کتاب بخوانيد (کتاب‌هاي ترسناک اصلاً توصيه نمي‌شود). ساعت8:20 ، چراغ اتاق فرزندتان را خاموش کنيد.
...


مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 98

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما