محل لوگو

خراطی


خراطی

نام فایل : خراطی

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 1

حجم : 26 کیلوبایت


خراطي يا هنر طراحي وايجاد فرم ونقش بر روي چوب ازجمله رشته هاي متنوع صنايع دستي است كه قرنهاست در اكثر نقاط كشور جزو مشاغل رايج در شهرها وروستاها است.
اين هنر از جمله مشاغلي بوده كه توانسته، درميان هنرهاي مختلف دستي كه در حجره هاي كوچك بازارهاي قديمي در حال فراموشي است از خاستگاه ويژه اي در ميان شهرهاي مختلف ازجمله شهرستان دزفول برخوردار باشد .
اين هنر زيبا وظريف ، بسيار زمان بر و پرمشغله است . از طرفي دستگاههاي خراطي كه سالها قبل از آن استفاده مي شد از چوب بوده وبا حركات دست وپا كار مي كرد اما با پيشرفت علم ، دستگاههاي خراطي نيز تكامل يافت و درحال حاضراز جنس آهن و با نيروي برق كار مي كند كه كار برروي چوب را آسان كرده است.
عبدالرحيم فروتن از جمله خراطان دزفولي است كه با ۲۷ سال سابقه شغلي، هنوز هم به اين كار مشغول است . او در مورد محصولات مختلف خراطي مي گويد؛ محصولات خراطي دونوع است؛ كارهاي دكوري و تزييني كه بيشتر براي بردن سوغاتي و دادن هديه ساخته مي شود و ديگري كارهايي است كه براي استفاده روزمره به كار مي رود. چوبي كه در ساختن اين نوع محصولات به كار مي رود بيشتر از درخت «جغ» است كه در زبان محلي به آن «پنجم يا ششم » مي گويند. هدف از استفاده ازاين نوع چوب، استحكام بالا وقابل انعطاف آن است كه در هيچ شرايطي ترك برنمي دارد. دراين هنر علاوه براين نوع چوب مي توان از چوب درختان نارنج، ونو، چنار ، كنار كه در اطراف باغهاي دزفول به وفور يافت مي شود نيز استفاده كرد.
اين هنرمنددزفولي توضيح داد، با پيشرفت كار سطح كار را با روغن «سيلر كيلر » به خوبي صيقل مي دهند تا نقاشي با گواش وخطاطي روي آن به آساني انجام شود. در هنر خراطي گاهي به كارهايي با دونوع رنگ برمي خوريم كه به آن «كارهاي تركيبي » مي گويند. دراين نوع كارها معمولاً پنج برابر نسبت به كارهاي ديگر چوب مصرف شده واز نوع خاصي از چوب نيز استفاده مي شود. به عبارت ديگر كارهاي تركيبي دقت، ظرافت وتلاش بيشتري را نسبت به ديگر كارهامي طلبد.
فروتن در پاسخ به بازار كارهاي تركيبي هنر خراطي گفت؛ بازار اين نوع كارها خوب است ما بيشتر اين نوع كارها را در نمايشگاههاي مختلف در معرض عموم قرار مي دهيم. باتوجه به اينكه ذائقه مردم نسبت به سالهاي قبل تغيير كرده است سعي كرده ايم از نمايشگاههاي مختلفي كه درشهرهاي اصفهان وتهران برگزار شده است . از محصولات وكارهاي جديد استفاده كنيم كه خوشبختانه با استقبال خوب مردم روبرو شديم.
استاد فروتن تأكيدكرد باتوجه به تلاشهاي انجام شده در صورتي كه نسبت به شناسايي بيشتر اين هنر اقدام جدي صورت نگيرد، بتدريج اين هنر اصيل نيز همانند ساير هنرها از ذهن مردم خارج شده ومورد بي مهري قرار خواهد گرفت.
وي پيشنهاد كرد با قرار گرفتن هنر خراطي در بين رشته هاي فني وحرفه اي، ايجاد كلاسهاي آموزشي و نيزهمكاري رسانه ها بخصوص راديو وتلويزيون در تفكيك خراطي قديم با جديد بتوان علاقه مندان بيشتري را به اين هنر جلب كرد كه اين امر بدون مساعدت، برنامه ريزي دقيق وجامع مسؤولان شهري ، استاني وكشوري ميسر نخواهد شد.


مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 148

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما