محل لوگو

اقدامات آمريكا در خاور ميانه


اقدامات آمريكا در خاور ميانه

نام فایل : اقدامات آمريكا در خاور ميانه

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 5

حجم : 57 کیلوبایت


كالبد شكافي خاورميانه جديد

شبكه خبر دانشجو ـ سرويس مقالات دانشجويي
سيامك باقري
 
خاورميانه جديدي كه وزير امور خارجه آمريكا در روزهاي اخير مطرح كرده است واكنشهاي متعددي در جهان بر انگيخته است اين موضوع كه همزما ن با جنگ رژيم صهيونيستي كليد مجدد آن زده شده است با توجه به مقاومت حزب الله لبنان وشكست هاي پي در پي رژيم صهيونيستي و افزايش محبوبيت وي در جهان اكثر تحليلگران را به اين نتيجه رساند كه اين طرح نيز مانند ديگر طرحهاي آمريكا در بدو تولد مرده به دنيا آمده و زايش خاورميانه جديد به شكست حيثيتي واستكباري آمريكا و رژيم صهيونيستي منجر شده است . سيامك باقري كارشناس ارشدروابط بين الملل،سردبير فصلنامه مطالعات روز ونويسنده كتاب خاورميانه بزرگ در مصاحبه اي با مركز اطلاع رساني بصيرت تحليل خود را از خاورميانه جديد ارايه داده ند
آقاي باقري در مورد چيستي طرح خاورميانه جديد مي گويد: خاورميانه جديدي در واقع ادامه همان پروژه طرح خاورميانه بزرگ آمريكا است. آمريكايي‌ها بر اساس يك ديدگاه – قبل از وقوع حادثه يازده سپتامبر- به دنبال تغييراتي بنيادين در منطقه خاورميانه بودند. واين سياستها ناشي از روند تحولاتي بود كه با ماهيت اسلام‌گرايي در منطقه خاورميانه طي مي‌شد و آمريكا آن را به عنوان يكي از تهديدات جدي و استراتژيك عليه منافع و امنيت ملي خود تلقي مي‌كرد تا جايي كه اين موضوع در تدوين استراتژي امنيت ملي آمريكا در قرن 21 به طور صريح و آشكار ذكر مي‌شود.
پس از حادثه يازده سپتامبر اين فرصت براي آمريكاييها مطرح شد كه پروژه خاورميانه بزرگ خود را اجرا نمايند. به همين جهت پس ازاشغال افغانستان اولين بار پاول وزير خارجه وقت آمريكا مسأله تغيير جغرافياي خاورميانه را علني كرد و به دنبال آن ساير مقامات آمريكا به تدريج ابعاد ديگري از اين پروژه را بر ملا ساختند بعد از حمله آمريكا به عراق و سقوط رژيم بعثي صدام مقامات آمريكا بار ديگر مسأله خاورميانه نوين را يادآور شدند و عراق را به عنوان يكي از نقاط عطف تحقق اين پروژه دانستند تا جاي كه «ديك چني» معاون بوش اعلام كرد كه راه خاورميانه از عراق مي‌گذرد اين جمله بيانگر اين نكته است كه از نظر مقامات آمريكا، عراق در وازه ورود به خاورميانه جديد است.اكنون در مرحله سوم پروژه سخت‌افزاري تحقق خاورميانه بزرگ هستيم و آن تهاجم رژيم صهيونيستي به لبنان با حمايت و هماهنگي آمريكا است .
همانطوري كه پس از دو جنگ قبلي، مقامات آمريكا پروژه خاورميانه بزرگ خود را يادآور مي‌شدند در اين مرحله نيز كاندوليزا رايس در تلاويو مورد سوال خبرنگاران قرار گرفته بود. فرا رسيدن خاورميانه جديد را اعلام كرد.
آمريكايي‌ها تحقق خاورميانه بزرگ، دو نوع استراتژي داشته‌اند.
1- استراتژي تغيير رژيم از طريق ابزارهاي سخت افزارانه .
2- استراتژي بازسازي ساختار سياسي كشورها دو سمت و همپيمان
«وسلي كلارك» كه از اعضا و دموكرات آمريكا محسوب مي‌شود كتابي منتشر كرد كه در آن افشاء مي‌سازد كه آمريكا پس از يازده سپتامبر به دنبال سرنگوني چند كشور در خاورميانه است. اقدام آمريكا عليه افغانستان و عراق و اكنون لبنان در واقع در راستاي تحقق پروژه فوق مي‌باشد. به عبارت ديگر كتاب «كلارك» مؤيد استراتژي سخت افزارانه آمريكا براي تغيير خاورميانه است.
اين كارشناس روابط بين الملل در مورداهداف آمريكا از طرح خاورميانه مي افزايد:مهمترين هدفهاي آمريكا در تغيير خاورميانه دو چيز مي‌باشد.1- خنثي‌سازي رشد اسلامگرايي.2- امنيت سازي براي رژيم صهيونيستي.
وي افزود:كشورهاي منطقه خاورميانه در زمينه بيداري اسلامي به چند دسته تقسيم مي‌شوند.
1- كشورهايي كه سلسله جنبان بيداري اسلامي محسوب مي‌شوند، مانند ايران.
افرادي مانند «مايكل لدين» بارها به اين نكته اشاره كرده و يا «كسينجر» استراتژيست معروف آمريكا اعلام كرد كه خانه تروريسم (اسلام‌گرايان) در تهران است.
2- كشورهايي كه داراي گروههاو جنبشهاي اسلامي تاثيرگذار به تبعات منطقه هستند، در عين حال متأثر از جمهوري اسلامي ايران مي‌باشند. مانند حزب‌ا... لبنان.
آمريكاييها مدتهاست كه به اين نتيجه رسيده بودند كه حزب‌ا... لبنان نه تنها عقبه استراتژيك جمهوري اسلامي ايران است، بلكه يكي از مروجان جدي و تأثير گذار در منطقه محسوب مي‌شود. و الگوي حزب‌ا... لبنان به تدريج در منطقه خاورميانه رشد و تعميق يافته است، چنانكه در فلسطين در مصر و ديگر نقاط كشورهاي اسلامي شاهد آن هستيم.
3- كشورهايي هستند كه متأثر از جمهوري اسلامي ايران هستند و سرسازش با روند صلح را ندارند و ضمن اينكه مانع از پروژه‌هاي آمريكا در خاورميانه هستند، امنيت رژيم صهيونيستي را نيز مورد تهديد قرار مي‌دهند، مانند سوريه.
4- كشورهايي كه ارتباطي با جنبشهاي اسلامي نداشته‌اند و در برخي مقاطع با سياستهاي آمريكا همراهي نيز داشته‌اند. ليكن به‌جهت‌قدرت‌طلبي‌مقاماتشان تهديدي براي رژيم صهيونيستي و منافع آمريكا محسوب مي‌شدند. مانند رژيم بعثي عراق.
5- كشورهاي كه دولتمردان آنها كاملاً با سياستهاي آمريكا سازگار هستند. اما تحولات داخلي اين كشورها به گونه‌اي است كه آنها را در معرض سقوط قرار داده است. و در صورت سقوط آنها رژيم‌هاي بر سر كار خواهد آمد كه در تعارض جدي با منافع و سياستهاي آمريكا در منطقه خواهند بود. مثل عربستان ، اردن، مصر، كويت و ...
با توجه به چنين شرايطي ، آمريكا پروژه خاورميانه خود را تدوين كرد تا با ايجاد تغييرات در كشورهاي فوق به دو هدف ذكر شده است پيدا كند.
از همين رواست كه افرادي مثل «جان نگروپونته» صريحاً اعلام كرد كه برقراري دموكراسي در منطقه تنها راه تأمين امنيت رژيم صهيونيستي است.
سردبير فصلنامه روزبا بيان اينكه اين طرح خطرات گسترده اي براي كشورهاي منطقه مي‌تواند داشته باشد اين خطرات را چنين برشمرد:
...


مبلغ قابل پرداخت 26,200 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 78

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما