محل لوگو

اعتماد به نفس- خانم نوروزي


اعتماد به نفس- خانم نوروزي

نام فایل : اعتماد به نفس- خانم نوروزي

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 29

حجم : 106 کیلوبایت


مقدمه:
اگر در خانواده دچار مشكل هستيد، اگر در محيط كار آنچنان كه بايد و شايد موفق نيستيد اگر براي جامعه خود يك شهروند مثبت و مفيد نيستيد. اگر در انتشار افكارتان، يا استفاده از حمايت هاي ديگران(همكاران، همكلاسي ها، خويشاوندان، همسايگان، دوستان و نزديكان) خود كامياب و برخوردار نيستيد همه و همه ناشي از ضعف اعتماد به نفس است و بس! اعتماد به نفس يعني اضافه شده، يعني آرام شدن، يعني پشتيباني ديدن يعني ترميم و تكميل گرديدن. فكرهاي غلط، ترس و پرهيز از ارتباطات مثبت، اجتناب از گفت و گوهاي منطقي، عاقلانه و در عين حال دوستانه و تنهايي، عامل استثنايي براي عدم موفقيت و شكست خوردن است. اعتماد به نفس كليد طلايي براي برخورداري از روابط سالم و لذتبخش خانوادگي و اجتماعي، اسباب رسيدن به موقعيت مناسب و درآمد و پس انداز مكفي و اساس دوست داشتن و برقراري ارتباطات سودمند و موثر است.
شما نيز مي توانيد براي رسيدن به خواسته ها و شرايط مطلوب دست به تغيير باور و ايجاد زمينه هاي رواني لازم براي تقويت اعتماد به نفس در خود بزنيد. اصول اساسي اعتماد به نفس به شما مي آموزد كه چگونه نشاط را، اشتغال را، امنيت رواني و اجتماعي راه رهايي از مشكلات و خلاصي از ناملايمات را از خويش و نه از ديگران و نه از جامعه انتظار داشته باشيد.
با عمل كردن به اين اصول و اعتماد به نفس در شما تقويت شده و شهامت ابراز نظر در مقابل ديگران و جرات رد كردن اشتباه هاي منفي در وجودتان شكل مي گيرد. با تقويت اعتماد به نفس تقويت مباني جامعه پذيري و آداب شهروندي، قبول مسووليت هاي پدر و مادر بودن، فرزند بودن، دانشجو بودن، شهروند بودن، همسايه بودن و

امكان پدير خواهد بود.
از طرفي رهايي از محدوديت ها و ناتواني هاي تحميلي به انسان زماني ميسر خواهد شد كه انسان خود بدين باور برسد كه داراي توانمندي هاي دروني بسيار است. در حقيقت بايد ارزش خويش را بشناسيد و با اعتماد به نفس كامل براي رفع نواقص و حل مشكلات گام برداريد. هميشه به ياد داشته باشيد«شما هماني هستيد كه تصميم گرفتيد بشويد»
تعريف اعتماد به نفس
«اعتماد به نفس عبارت است از احساس اطمينان نسبتي به خود، به عبارت ديگر اعتماد به نفس يك فرد به نحوه ي احساس او درباره ي«من» خويش بستگي دارد»
«شما در مورد خودتان چگونه فكر مي كنيد؟ آيا نظر مساعدي نسبت به خودتان داريد و به خودتان احترام مي گذاريد؟ اگر پاسخ شما به اين سوالات مثبت باشد در اين صورت مي توان گفت كه شما از يك من قوي و ايده آن برخودار هستيد اما اگر شما نظر مساعدي نسبت به خودتان نداريد و براي خودتان احترام قائل نمي شويد، مي توان گفت كه شما داراي من ضعيفي هستيد. مع الوصف، بايد گفت كه نظر فرد نسبت به خودش در موقعيتهاي مختلف زندگي يكسان نيست و ممكن است كه او در يك موقعيت خودش را خوب و قوي بيندازد ولي ديگري خودپنداري ضعيفي داشته باشد.
اما چيزي كه ناصف آور است اين است كه اغلب ما معمولا بيشتر به جنبه هاي ضعيف خودمان اهميت مي دهيم و تمام توجه مان را بر روي نكته هاي ضعف هايمان متمركز مي كنيم و نه بر روي امتيازاتمان پس چاره كار چيست؟
نخستين قدم شما براي تقويت و بالا بودن اعتماد به نفس خود درك و فهم اين حقيقت بايد باشد كه اعتماد به نفس، در واقع همان نظر و عقيده اي است كه شما راجع به خودتان داريد آگاهي از اين امر منجر به اين خواهد شد كه در تقويت اعتماد به نفستان در مسير صحيحي گام برداريد. در مرحله ي بعدي بايد از خودتان بپرسيد كه چرا در برخي از جنبه هاي زندگي داراي اعتماد به نفس كافي نيستيد؟ يك دليل آن شايد مورد مقايسه قرار دادن خودتان با افراد ديگر باشد.
به اين ترتيب اگر در اين مقايسه شما خودتان را كمتر از ديگران بدانيد مسلما خودپنداريتان رو به نقصان خواهد بود به طور كلي هنگامي كه شما خودتان را با فرد ديگري مقايسه مي كنيد اين فرد چه يم هنرمند باشد و چه يك ورزشكار و چه يك وكيل، يك پزشك، يك تاجر و يك دانشجو اگر آن فرد را در بعضي خصوصيتها بهتر از خودتان بدانيد خودپنداري شما تضعيف خواهد شد اما جهت مقابله با اين وضعيت و جهت مقابله با اين كه خودپنداري صحيح و مناسبي از خود داشته باشيم بهترين شيوه نگريستن به ساير افراد داشتن يك نگرش كلي است كه در آن همه ي انسان ها با هم برابر در نظر گرفته شوند به عبارت بهتر به هنگام مقايسه خود با ديگران بايد به اين نكته توجه داشته باشيد كه هر انساني درباره ي منابع مختلفي است هيچ كس يك مرد يا يك زن نيست، بلكه بيش از هر چيز ديگري شما يك انسان هستيد.
شما با يك اسب برابر نيستيد زيرا يك اسب بسيار قوي تر از شماست. اما شما در مور قدرت خودتان نسبت به آن اسب هيچ نقصي در خودتان احساس نمي كنيد سرعت يك سگ و هيكل يك فيل بسيار بيشتر از شماست اما شما اينگونه موارد نيز هيچ گونه كمبودي در خودتان احساس نخواهيد كرد زيرا اين حيوان خارج از دايره تعميم شما به عنوان يك انسان قرار دارد برخي از ما افراد ديگر را داراي خصلتهايي مي بينيم كه خود فاقد آنها هستيم و لذا در خودمان احساس كمبود مي كنيم اين احساس كمبود و عدم كفايت حتي اگر در مورد يك جنبه ي جزئي و كوچك باشد سريعا در سرتاسر وجود و در كليت خودپنداري ما گسترش مي يابد. ولي اگر ما همه ي مردم را به چشم يك انسان بگيريم در آن صورت ديگر همه كس با هم برابر خواهند بود. بلند و كوتاه، ثروتمند و فقير، دانا و نادان، چاق و لاغر و

همگي بي معنا هستند. هر كس داراي امتيازي نسبت به ديگران است شما داراي چه توانايي هستيد كه ديگران ندارند؟ مسلما شما مي توانيد كارهايي انجام دهيد كه افراد دور و برتان قادر به انجام آن كارها نيستند.
آيا داشتن اين توانايي ها شما را برتر از ديگران مي سازد؟ يا اين كه فقط به اين معناست كه شما مي توانيد كاري را بهتر از برخي از افراد ديگر انجام دهيد؟ اگر در زندگي شما شخصي وجود داشته باشد كه شما با نگاهي از پائين به بالا او را برتر از خودتان مي بينيد و از طرف ديگر اگر در زندگي شما كس ديگري وجود داشته باشد كه شما با نگاهي از بالا به پايين، او را كمتر از خودتان مي پنداريد. باز هم لازم است به تقويت اعتماد به نفستان مشغول شويد.
اما اگر شما همه ي انسان ها را چه آنهايي را كه قبلا برترين برترين ها و چه آنهايي را كه كم ترين كمترينها هستند با خودتان برابر بدانيد در اين صورت مي توان گفت كه سطح اعتماد به نفس شما خوب و طبيعي است.
شما در صورتي از اعتماد به نفس بالا برخوردار خواهيد شد كه در رقابت دائم با تنها چيزي كه احساس رقابت را در شما تحريك مي كند. يعني خودتان قرار داشته باشيد. در اين صورت زندگي از نظر شما چيزي همانند يك بازي جلوه گر خواهد شد. يعني موقعيتهاي دشوار زندگي را در حكم قوانين يك بازي در نظر خواهيد گرفت.»
اعتماد به نفس ، عبارت است از احساس اطمينان نسبت به خود. به عبارت ديگر ، اعتماد به نفس يک فرد به نحوه ي احساس اودرباره ي (( من )) خويش بستگي دارد .شما در مورد خودتان چگونه فکر مي کنيد ؟ آيا نظر مساعدي نسبت به خودتان داريد و به خودتان احترام مي گذاريم ؟ اگرپاسخ شما به سوالات اخير مثبت باشد ، در اين صورت مي توان گفت که شما از يک من قوي و ايده آل ، برخوردار هستيد ، اما اگرشما نظر مساعدي نسبت به خودتان نداشته باشيد و براي خودتان احترام قايل نشويد ، مي تون گفت که شما داراي من ضعيفي هستيد .مع الو صف ، بايد گفت که نظر فرد نسبت به خودش در موقعيتهاي مختلف زندگي يکسان نيست و ممکن است که او دريک موقعيت خودش را خوب و قوي بپندارد ، ولي در موقعيت ديگري خود پنداري ضعيفي داشته باشد .
 اما ، چيزي که تاصف آور است ، اين است که اغلب ما ، معمولا" بيشتر به جنبه هاي ضعيف خودمان اهميت مي دهيم و تمام توجه امان را بر روي نکته ضعفهايمان متمرکز مي کنيم نه بر وي امتياز اتمان . پس ، چاره کار چيست ؟ نخستين قدم شما براي تقويت و بالا بردن اعتماد به نفستان ،درک و فهم اين حقيقت بايد باشد که اعتماد به نفس ، در واقع همان نظر و عقيده اي است که شما راجع به خودتان داريد. آگاهي از اين امر منجر به اين خواهد شد که در تقويت اعتماد به نفستان در مسير صحيحي گام برداريد . در مرحله’ بعدي ، بايد از خودتان بپرسيد که چرا در برخي از جنبه هاي زندگي داراي اعتماد به نفس کافي نيستند ؟ يک دليل آن ، شايد مورد مقايسه قرار دادن خودتان با افراد ديگر باشد .
به اين ترتيب ، اگر در اين مقايسه شما خودتان را کمتر از ديگران بدانيد، مسلما" خود پنداريتان رو به نقصان خواهد نهاد. به طور کلي ، هنگامي که شما خودتان را با فرد ديگري مقايسه مي کنيد ، اين فرد ، چه يک هنرمند باشد ، و چه يک ورزشکار ، يک وکيل ، يک پزشک ، يک تاجر ، و يک دانشجو ، اگر آن فرد را در برخي خصوصيتها بهتر از خودتان بدانيد ، خود پنداري شما تضعيف خواهد گشت . اما ، جهت مقابله با اين وضعيت و جهت اين که خود پنداري صحيح و مناسبي از خود داشته باشيد ، بهترين شيوه نگريستن به ساير افراد، داشتن يک نگرش کلي است – نگرشي که در آن ، همه’ انسان ها با هم برابر در نظر گرفته مي شوند . به عبارت بهتر ، به هنگام مقايسه خود با ديگران بايد به اين نکته توجه داشته باشيد که هر انساني داراي منابع مختلفي است . هيچ کس يک مرد يا يک زن نيست . بلکه پيش از هر چيز ديگري همه يک انسان هستيد .
 شما با يک اسب برابر نيستيد ، زيرا يک اسب بسيار قوي تر از شماست .، اما شما در مورد قدرت خودتان نسبت به آن اسب ، هيچ نقصي در خودتان احساس نمي کنيد . سرعت يک سگ بسيار سريعتر و هيکل يک فيل ، بسيار تنومندتر از شماست اما شما در اين گونه موارد نيز هيچگونه کمبودي در خودتان احساس نخواهيد کرد ، زيرا اين حيوانات خارج از دايره ي تعميم شما به عنوان يک انسان ، قرار دارد . برخي از ما ، افراد ديگر را داراي خصلتهايي مي بينيم که خود فاقد آن ها هستيم و لذا در خودمان احساس کمبود مي کنيم . اين احساس کمبود و عدم کفايت – حتي اگر در مورد يک جنبه’ جزئي و کوچک باشد – سريعا" در سرتاسر وجود و در کليت خود
پنداري ما ، گسترش مي يابد . ولي اگر ما همه ي مردم را به چشم يک انسان بنگيرم ، در آن صورت ، ديگر همه کس با هم برابر خواهند بود . بلند و کوتاه ، ثروتمند و فقير ، دانا و نادان ، چاق و لاغر و . . . همگي بي معنا هستند .
 ما به عنوان يک انسان همگي يکي هستيم و تفاوت و رقابتي بين ما وجود ندارد . بنابراين ، از آن جا که رقابت بين انسانها بي معناست ، ما نه مي توانيم موقعيت خودمان را به عنوان يک انسان بالاتر ببريم و نه مي توانيم آن را پايينتر آوريم . ما هميشه يک انسان بوده ايم ، هستيم و خواهيم بود و اين يک واقعيت انکار ناپذير است . اگر ما ديگران را به عنوان يک انسان بنگريم ، متوجه خواهيم شد که هر انساني در روي زمين ، توانايي انجام کارهايي را دارد که ما نداريم . از طرف ديگر ، ما هم مي توانيم کارهايي انجام دهيم که ديگران نمي توانند ، اما اين امتيازات ، ما را از ديگران کوچکتر يا بزرگتر نمي سازد ، بلکه فقط باعث تفاوتهايي بين ما و ديگران در برخي از زمينه هاي خاص زندگي مي گردد . بنابراين ، اگر کسي خصلتي داشته باشد که ما نداشته باشيم ، و اين مسئله ممکن است از نظر آن کس نوعي برتري به حساب آيد ، ولي از نظر ما ، آن خصلت ، تنها تفاوت ساده اي بين ما و او خواهد بود .
...


مبلغ قابل پرداخت 26,200 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 112

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما