محل لوگو

اتحاد ملي انسجام سياسي


اتحاد ملي انسجام سياسي

نام فایل : اتحاد ملي انسجام سياسي

فرمت : .DOC

تعداد صفحه/اسلاید : 14

حجم : 221 کیلوبایت


سال "اتحاد ملی" و "انسجام اسلامی"
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی خود خطاب به ملت ایران، سال 1386 را سال "اتحاد ملی" و "انسجام اسلامی" نام نهادند.
نامگذارى سال ۸۶ تحت عنوان اتحاد ملى و انسجام اسلامى از سوى مقام معظم رهبرى بى ترديد از نگاه استراتژيك ايشان به معضلات و چالش هاى فراروى ايران و جهان اسلام حكايت دارد. در شرايطى كه جمهورى اسلامى ايران به عنوان عضوى از پيكره عظيم جهان اسلام در برابرجريان متلاطم جهان غرب قراردارد و در حالى كه بيدارى و خيزش جهان اسلام قدرت هاى بزرگ را به تكاپو براى به انقياد در آوردن هرچه بيشتر كشورهاى اسلامى نموده است آسيب شناسى جبهه داخلى و رفع نقاط افتراقى جهان اسلام ازاهميت مضاعفى برخوردار مى شود.
در واقع توجه به دو اصل اساسى اتحاد ملى و انسجام اسلامى كه در واقع مى تواند در يكديگر ادغام گرديده و به عنوان اصلى واحد مورد بحث و بررسى قرار گيرد چنان اهميت مى يابد كه مقام معظم رهبرى در پيام نوروزى خود ضمن تشريح برنامه هاى دشمنان براى ضربه زدن به حركت امت اسلامى در دو جبهه داخلى و خارجى تصريح كردند كه «ايجاد تفرقه و تضعيف وحدت ملى ايرانيان » و«به وجود آوردن مشكلات اقتصادى براى متوقف كردن پيشرفت كشور» دو روش عمده دشمنان براى مقابله با ملت ايران و نظام جمهورى اسلامى مى باشد. ايشان همچنين با يادآورى جنگ روانى و تلاشهاى موذيانه دشمنان براى ايجاد اختلاف و تفرقه در ميان ملت ايران و در جهان اسلام افزودند: دشمنان به بهانه هايى همچون قوميت، مذهب و گرايشهاى صنفى درصدد هستند وحدت كلمه ملت ايران را از بين ببرند و در جهان اسلام نيز اختلافات مذهبى را دامن بزنند و با براه انداختن جنگ شيعه و سنى ميان ملت ايران و جوامع اسلامى فاصله ايجاد كنند . با اين تفاسير در حقيقت مى توان گفت كه اين نام گذارى بر اساس نياز امروز كشور و جهان اسلام به كليد هاى اساسى براى ادامه بيدارى و خيزش اسلامى مى باشد.
در اين خصوص براى درك كارويژه هاى مناسب اين شعار بايد آن را در دو حوزه داخلى و خارجى (جهان اسلام)مورد بحث و بررسى قرارداد.
الف- حوزه داخلى:
تاكيد براتحاد ملى از سوى مقام معظم رهبرى بى گمان از درك عميق ايشان نسبت به تلاش دشمنان براى بهره گيرى از منفذهاى خودساخته برخى از گروههاى سياسى و وارد آوردن ضربه به وحدت ملى به عنوان يگانه راهكار فائق آمدن بر مشكلات مى باشد.
عدم وجود تساهل و مدارا در جامعه، نبود فرهنگ رقابت و قواعد بازى، دولت سالارى و عدم مشاركت مسوولانه در امور كشور، نبود اعتماد و ارتباط مناسب اجتماعى بين افراد و فردگرايى منفى به معنى دنبال كردن منافع شخصى بدون توجه به منافع جامعه آسيب هايى هستند كه مى توانند جامعه را تهديد كنند. از ديگر سو وجود جامعه متنوع با حضور قوميت هاى مختلف با گرايش مذهبى همواره مورد تحريك دشمنان براى ايجاد اختلاف در ميان اين اقوام بوده است. در اين ميان بايد تاكيد كرد كه درجامعه فرهنگى متنوع ايرانى - اسلامى خرده فرهنگى هاى موجود هويت خويش را تعريف كرده و در عين حال با اين فرهنگ بزرگ نيز همزيستى مسالمت آميز داشته اند. ترك، كرد، لر، بلوچ، عرب، لك، گيلك، تركمن و. . . همه ايرانى اند و مسلمان و هويت برتر خود را در ايران اسلامى جستجو مى كنند. بى گمان توازن ميان خرده فرهنگ ها و فرهنگ ملى - محصول بزرگى به نام اتحاد ملى و انسجام اسلامى را به همراه داشته است.
ايران اسلامى امروز بيش از هميشه به همدلى، وحدت، دوستى، رفاقت، اتحاد آحاد مردمش نيازمند است، در شرايطى كه از يكسو دشمنان خارجى براى خدشه دار كردن عزت و غرور ملت مسلمان ايران زمين از هيچ تلاشى رويگردان نيستند و از طرفى ايرانيان در آستانه ورود به شرايطى تازه و افتخارآفرين از دستاوردهاى علمى و ملى خويش به سر مى برند، اين تهديدها معناى تازه اى به خود گرفته است. ايران اسلامى متعلق به همه ايرانيان است از هر قوم و هر نژاد و هر زبان و در سال اتحاد ملى و انسجام اسلامى توجه و دقت بيشتر در حفظ حرمت اقوام مختلف اصيل ايرانى و جلوگيرى از فتنه انگيزى و ايجاد اختلاف بين اقوام از ضروريات نظام اسلامى و ايران متمدن مى باشد.
در همين زمينه پيشنهاد مى شود كه براى ارتقاى وحدت و انسجام ملى به موارد زير توجه شود:
- كوشش در جهت نهادينه ساختن ارزشهاى عام و مشترك ميان اقشار وخرده فرهنگهاى مختلف
- تمركززدايى وكاستن از حجم دولت و واگذارى امور به مردم براى فراهم شدن زمينه مشاركت آنها درنهادهاى برنامه ريزى وتصميم گيرى و كنترل و نظارت
- تلاش در جهت گسترش عدالت اجتماعى وكاهش فاصله طبقاتى
- واگذارى جدى و كارشناسانه بسيارى ازفعاليتها به بخش خصوصى - تشويق روحيه نقادانه و نقد پذيرى درميان تمام افراد جامعه.
ب- حوزه جهان اسلام:
تاريخ انقلاب اسلامى نتايج اتحاد را در صحنه هاى مختلف نشان داده و اين امر در مواضع ما در خارج از كشور بسيار تاثير گذاشته است، لذا هميشه در نوك حمله دشمنان ما همين بحث وحدت قرار داشته و سعى كرده اند كه آن را به تفرقه و جدايى در داخل تبديل كنند. با توجه به توطئه استكبار جهانى براى ايجاد تفرقه نژادى- مذهبى و ملى بين كشورهاى اسلامى «انسجام اسلامى» يك شعار كليدى است و ما امروز در منطقه خاورميانه به آن نياز داريم. يكى از مواردى كه مورد اهتمام وعنايت امام راحل بود وحدت شيعه و سنى مى باشد لذا نبايد بگذاريم كه در جهان اسلام اختلاف ميان شيعه و سنى به مرحله اى برسد كه ابزارى براى نفوذ دشمنان شود.
بايد به اين نكته واقف گرديم كه دشمنان زمانى توانستند دولت بزرگ اسلامى را گسسته كنند كه دنياى اسلام به جاى توجه به وجه اشتراك به سمت نقاط اختلاف پيش رفت. احترام به مشتركات يكديگر از جمله ديگر عوامل در تحقق انسجام اسلامى و وحدت ملى خواهد بود. در همين زمينه بنظر مى رسد كه براى كاهش آسيب پذيرى انسجام اسلامى بايد به موارد زير توجه داشت:
- انتقال منازعات و اختلافات از ظاهر به باطن و از منسك به لايه هاى عقيدتى و بينشى و گفت گوى عالمان با هم.
- تاكيد بر مشتركات هر دو مذهب.
- توجه به ضرورت زمانى و مكانى وحدت بين فرق اسلامى. در مجموع بايد گفت كه با كاربردى ساختن شعار«اتحاد ملى و انسجام اسلامى» است كه بيش از پيش شاهد بيدارى و خيزش جهان اسلام خواهيم بود
مفاهیم و آموزه های قرآنی همواره تاکیداستواری بر اتحاد میان مسلمانان، دستور به وحدت و در برخورد با اختلاف در جامعه تا حدّ تهدید پیش می رود
.
خداوند در آیه ۴۶ سوره سبا می فرماید: "قُلْ اِنَّما اَعِظُکُمْ بِواحِدَهٍٔ اَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنی وَ فُرادی.، به آنان بگو: من تنها شما را به یک حقیقت پند می دهم: همه شما دو تا دوتا (جمعی) و یک یک (فردی) برای خدا قیام کنید
."
مصداق این آیه اتحاد ملت ایران است که در طول تاریخ و ملت بزرگ ایران در طی
...


مبلغ قابل پرداخت 26,200 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 137

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما