محل لوگو

هميار پليس


هميار پليس

نام فایل : هميار پليس

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 8

حجم : 61 کیلوبایت


هميار پليس
متن نامه اين هميار پليس که خطاب به فرمانده پليس نوشته شده، بدين شرح است: 
فرمانده محترم پليس
سلام؛
من يک هميار پليسم که در سال پيش با يک کارت شناسايي که خانم مدير به من داد، همکار شما شدم. البته مثل شما و آقاي پليسي که ديروز با ما برخورد کرد، هيچ وقت لباس پليس نپوشيدم، اما مثل شما و آن آقاي پليس يک دسته قبض جريمه دارم و با همان دسته قبض چند بار جريمه کردم، اما از ديروز آن کارت و دسته قبض را کنار گذاشته‌ام و ديگر نه هميار پليسم و نه همکار شما، چون فهميدم همه اينها الکي است. اگر الکي نبود، چرا آن آقاي پليس حرف من را باور نکرد.
بگذاريد ماجرا را برايتان تعريف کنم: ديروز من و مامان و بابا و دخترعمه‌ام که او هم هميار پليس است از در خانه‌اي در سجادشهر حرکت کرديم. بابا مثل هميشه بسم‌الله گفت و کمربندش را بست. هنوز 10 قدم جلوتر نيامده بوديم که آقاي پليس ما را نگه داشت و شروع کرد به نوشتن در همان دسته قبض جريمه و بابام پرسيد: تخلفم چي بود؟ آقاي پليس گفت: کمربندتون رو نبستيد. بابام گفت: نه! من هميشه کمربندم را اول مي‌بندم. ولي آقاي پليس همان طور نوشت و حتي نگذاشت حرف بابا تمام شود.
بابا دوباره حرفش را تکرار کرد و گفت دخترم هميار پليس است، از او بپرسيد، اما آقاي پليس به حرف من گوش نکرد. حرف مامان و دختر عمه‌ام را هم قبول نکرد. من چند بار گفتم: بابا کمربند داشت ولي فايده‌اي نداشت.
من خجالت کشيدم، چون ديدم همکارم و کسي که براي من الگوي نظم و انضباط بوده است حرف من را قبول ندارد پس چرا بايد من هميار او باشم.
بابا قبض جريمه را گرفت و گذاشت توي جيبش. من همان موقع تصميم گرفتم دسته قبضم را برگردانم. آخر باباي من که دروغگو نيست و اين توهين بزرگي به من و همه همياران پليس بود.
حالا هر کس بگويد پليس الکي مرا جريمه کرد، از شما دفاع نخواهم کرد و نخواهم گفت پليس فقط حرف قانون را مي‌زند، چون آقاي پليس ديروز فقط حرف خودش را قبول داشت و حتي حاضر نشد حرف ما را گوش کند.
بابا از ديروز مي‌خواهد جلوي استعفاي مرا بگيرد ولي من ديگر تصميم خودم را گرفته‌ام.
با همه احترامي که براي پليس‌هاي خوب قائلم از ديروز ديگر من هميار پليس نيستم و امروز آن کارت شناسايي و دسته قبض را براي خانم مدير مي‌فرستم و اميدوارم که ديگر هرگز شاهد چنين صحنه‌اي براي فرو ريختن اعتمادم به پليس نباشم.
دانش آموزان، بال هاي قدرتمند پليس
نويسنده: طاهره صديق مقدم
موقع رانندگي توي اتوبان، به بابايم گفتم سرعت را كم كن كه پليس نزديك است، سرعت ماشين را كم كرد و بعد از چند دقيقه گفت: پس پليس كو؟ اين جا كه پليس نيست. بعد به خودم اشاره كردم و گفتم من خودم هميار پليس هستم و به پليس قول داده ام كه نگذارم شما خلاف كنيد!
    اين خاطره دانش آموز دبستاني از طرح «هميار پليس» در سال گذشته، تنها بخش كوچكي از بازتاب فعاليت هايي است كه براي فرهنگ سازي در زمينه ترافيك و احترام به قوانين راهنمايي و رانندگي شده است. كافي است نگاهي به فعاليت هاي راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي طي يكي، دو سال گذشته بيندازيد تا اهميت كار بيشتر مشخص شود. سري انيميشن هايي كه با شخصيت هايي همچون «سياساكتي» و «داود خطر» نقل همه محافل شده اند. بازي رايانه اي سه بعدي «رانندگي در تهران» با استفاده از همان شخصيت ها، ويژه برنامه هايي به مناسبت هاي مختلف و با اجراي چهره هاي محبوب كودكان همچون «عمو پورنگ» و ... حتي اين روزها اگر صفحه هاي روزنامه ها را ورق بزنيد. ستون ثابت راهنمايي و رانندگي را مي بينيد كه هر روز پيام ها و آموزش ترافيكي را برايتان مرور مي كند. زنجيره همه اين فعاليت هاي قابل توجه را اگر بگيريم و به عقب برگرديم، يك نام بيشتر از همه نام ها به چشم مي خورد. معاونت اجتماعي و فرهنگ ترافيك پليس راهور».
    گزارش ما را از فعاليت هاي گذشته، حال و آينده اين معاونت بخوانيد.
    ¤ تجربه موفق مخاطب قرار دادن كودكان باعث شده معاونت فرهنگ ترافيك به فكر ارتباط بيشتر با اين گروه بيفتد. موضوعي كه سرهنگ حيدر مسئول اين معاونت اين طور به آن اشاره مي كند «آن موقع براساس آمار چيزي حدود 8 ميليون خودروي شخصي در كشور داشتيم و البته آمار تخلف و تصادف هم فوق العاده بالابود. طبيعي بود كه اين 8 ميليون راننده با توجه به سن و سالي كه دارند، زياد طرح هاي مستقيم فرهنگ سازي ما را برنمي تابند و كنترل رانندگان متخلف بايد با رعايت مقررات وضع قانون و سختگيري هاي قانوني همراه باشد. براي همين سراغ بچه ها رفتيم تا هم آموزش فرهنگ رانندگي و ترافيك را از همان سال هاي اول زندگي براي آنان داشته باشيم و هم به صورت غيرمستقيم اين آموزش ها را به پدرهاو مادرها منتقل كنيم». ايده اين كار با نونهالان و دانش آموزان را شايد بتوان بزرگ ترين فعاليت معاونت فرهنگ ترافيك دانست ، چرا كه همين فعاليت شروع يك حركت بزرگ در راهنمايي و رانندگي بود. حركتي كه نتيجه اش بسيار قابل توجه خواهد بود. از داداش سيا تا هميار پليس. نوروز 86 را شايد بتوان نقطه عطفي در فعاليت هاي فرهنگي پليس «راهور» دانست چرا كه همه دانش آموزان ابتدايي كشور همكار پليس شدند. «براساس توافقنامه 13 بند كه با آموزش و پرورش امضاء كرديم و البته موافقتي كه با سازمان بهزيستي داشتيم قرار شد در مهد كودك ها، مراكز پيش دبستاني و مدارس مقطع دبستان و راهنمايي تحصيلي، فعاليت هاي آموزشي مان را آغاز كنيم و بر همين اساس، طرح «هميار پليس» در نوروز امسال به اجرا درآمد». بيش از 6 ميليون نفر امسال در مقطع دبستان در حال تحصيل هستند در روزهاي تعطيلات نوروز امسال همه اين 6 ميليون نفر با هماهنگي پليس راهور، صدا و سيما و وزارت آموزش و پرورش نشان «هميار پليس» را دريافت كردند. «هميار پليس» كسي بود كه با توجه به موارد آموزشي كه به او آموزش داده بودند، وظيفه داشت 9 مورد از تخلفات حادثه ساز و چگونگي پيشگيري از آن را به رانندگان (كه همان والدينش بودند) تذكر دهد و بدين ترتيب از بروز حادثه جلوگيري كند. بازخورد موفق اين طرح، مسئولان پليس راهور را براي ادامه راه مصمم تر كرد.
    «نتيجه نظرسنجي ها از مسئولان و مردم نشان داد كه حدود 90 درصد از رانندگان، رانندگي بي خطر و ايمني در جاده ها داشتند. تصادفات جاده اي بيش از 10.4 درصد كاهش يافت. تعداد كشته هاي ناشي از تصادفات رانندگي 19.5 درصد كم شد و جراحت و صدمه هاي بدني ناشي از تصادفات، 17.7 درصد كاهش يافت.
    ¤ يك كشور پليس. گام دوم در اين راه تابستان امسال برداشته شد. امسال بيش از 8 ميليون و 150 هزار نفر دانش آموز در پيش دبستاني ها، دبستان ها و پايه اول راهنمايي داريم. امسال دانش آموزان سال اول راهنمايي را كه پارسال هم به عنوان هميار پليس با ما همكاري مي كردند به اين طرح اضافه كرديم. همه اين بچه ها از ما نشان ويژه هميار پليس مي گيرند». البته اين نشان ها درجه بندي هم شده اند بچه هاي مهد كودك ها، پيش دبستاني ها و دانش آموزان سال اول ابتدايي «همراه يكم پليس» هستند. دانش آموزان دوم و سوم ابتدايي نشان «هميار دوم» و بچه هاي چهارم و پنجم ابتدايي «هميار سوم» مي گيرند. «پليس يار نوجوان» هم عنوان نشاني است كه براي دانش آموزان سال اول راهنمايي درنظر گرفته شده است. اين همياران، هر كدام آموزش هاي ويژه اي مي بينند و وظايف مشخص و متفاوتي دارند. علاوه بر اين امسال يك جزوه 16 صفحه اي آموزشي در شمارگان 8 ميليون نسخه و به مناسبت هفته نيروي انتظامي - كه از 23 مهر، شروع شد - بين دانش آموزان اين مقاطع تقسيم كرديم تا مجموعه اين آموزش ها كامل تر باشد، اما تمام كار معاونت فرهنگ ترافيك به همياران پليس ختم نمي شود. سرهنگ حيدر در اين باره بيشتر توضيح مي دهد:«علاوه بر 2 عنوان كتاب آموزشي- كه قبل از اين منتشر كرده ايم، امسال هم 7 عنوان كتاب تاليف شده و منتشر مي شود. همچنين در تيزرها و انيميشن ها هم تحولاتي ايجاد شده تا جذابيت كار بيشتر شود. 4 سريال داستاني هم با موضوع آموزش قوانين راهنمايي و رانندگي، حوادث ناشي از تخلفات و ... در حال آماده شدن است و مهم تر از همه چند فيلم سينمايي است كه در آينده نزديك و به عنوان مكمل آموزش همياران پليس ساخته خواهد شد».
    اين طور كه سرهنگ حيدر مي گويد، برنامه ريزي هاي معاونت اجتماعي و فرهنگ ترافيك با توجه به تحقيقات، نظرسنجي ها و مخاطب سنجي طوري تنظيم شده كه اين فعاليت ها به صورت سالانه افزايش پيدا كند و به اهداف از پيش تعيين شده برسد. اهدافي كه براي خيلي از ما اهميتي مثل اهميت مرگ و زندگي پيدا كند.
    ¤ تجسم يك رويا. «اين يك نويد فوق العاده براي مردم است. اميدوار ي هاي زيادي ايجاد كرده است». سرهنگ حيدر، با اين تعابير از تعامل معاونت اجتماعي و فرهنگ ترافيك پليس راهور با صدا و سيما، وزارت آموزش و پرورش و رسانه ها صحبت مي كند. به عقيده او، حالاكه بستر مناسبي براي ادامه فعاليت هاي فرهنگي و اجتماعي پليس راهور مهيا شده است و بهترين فرصت پيش آمده تا به اين طرح ها در ابعاد كلان و با آينده نگري مناسبي نگاه شود. «آموزش هاي فرهنگي و ترافيكي ما به دانش آموزان، سال به سال گسترده تر مي شود و اين يعني طي يك زمان بندي 14-13 ساله همه دانش آموزان كشور، سال به سال و قدم به قدم از آموزش هاي ترافيكي بهره مند شده اند.» تصورش خيلي راحت است. كودك 6 ساله اي كه امسال در مركز پيش دبستاني تحت آموزش هاي ترافيكي قرار مي گيرد هر سال با همين آموزش ها پيش مي رود. 13 سال بعد وقتي تحصيلات دوره ديپلم را به پايان رساند، خودش تبديل به يك قانون شناس باتجربه و ماهر و يك راننده منضبط مي شود. حالاهمه اين 8 ميليون نفر هميار پليس را در نظر بگيريد كه طي همين سال ها، همين روند را طي مي كنند و ديري نمي يابد كه شهر پر مي شود از رانندگاني كه هم 13 سال متوالي آموزش ديده اند و هم تمام قوانين راهنمايي و رانندگي را رعايت مي كنند و البته در نقش هاي مختلف در جامعه يكي راننده مي شود و ديگري پليس و ...


مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۰ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 230

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما