محل لوگو

هتل باغ پردیس کرمانشاه


هتل باغ پردیس کرمانشاه

نام فایل : هتل باغ پردیس کرمانشاه

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 116

حجم : 23989 کیلوبایت


نگاهی اجمالی به معماری باغ های ایرانی
باغ ايراني:
مرحوم دكتر محمدكريم پرنيا، باغ ايراني را بپيوند فرخندة زيبايي و سودمندي مي‌نامد. يعقوب دانش دوست باغ ايراني را چنين تعريف مي‌كند:
(باغ ايراني باغي است كه از تركيب عناصر معماري، درخت‌كاري، گل‌كاريهاي تزئيني و جلوه‌هاي گوناگون آب بوجود آمده و اين شكل‌گيري در رابطه با سليقه و فرهنگ ايران است.)
در فرهنگ فارسي امروز ، تأليف غلامحسين صدري‌افشار باغ چنين تعريف شده است: (زمين داراي حدودي اختياري كه در آن درختان ميوه يا گل كاشته شده است. (و يا) خانه‌اي كه داراي حياط وسيع پرگل و درخت است.)
مرحوم لطيف ابوالقاسمي نيز تعاريف متعددي از باغ را ارائه نموده است: (باغ طبيعتي است برخاسته از ذهن و پرداخته به دست انسان، فضاي خرم و رنگيني است، آراسته و پيراسته و تابع شرايط محيط كه در شكليابيآن ذوق، سليقه، مهارت، فرهنگ و تصميم انسان نقش اساسي دارد . . .) تعريف ديگر وي از باغ ايراني چنين است: (باغ ايراني از تركيب ساده و موزون، رابطة صحيح و استوار، سلسله مراتب حساب شده، منطق عقلائي، نظام هندسي مشخص، آسه‌بندي‌هاي منظم، خطوط عمود برهم، تخت كرت‌هاي چهار ضلعي، تقسيمات متعادل، گذرگاههاي مستقيم با هدف كه به گاه نياز با گشادگي فضايي مي‌آميزند، شبكه مترنم جهت‌دار آب كه در فضاهاي باز و پوشيده وسعت يافته و به چهرة آسمان و آسمانه لبخند شادمانه مي‌‌زنند، تشكيل يافته است.) وي باغ ايراني را اثر هنري زيبا، چند منظوره و عملكردي مي‌داند.
باغهاي ايراني - هندسه‌، ساختار و نظام
:
باغ‌هاي ايراني تركيب و شكلشان را از تعريف هندسي و ساختاري خود و از تطبيق نظام‌هاي پايدارشان يافته‌اند. هندسه همچون نقشي كه در شكل‌گيري معماري ايراني دارد شالوده شكل‌گيري باغ نيز به‌شمار مي‌آيد، تا آنجا كه مهمترين ويژگي و شاخصه باغ ايراني فضاي به غايت هندسي‌، منظم و از پيش طراحي آنهاست. اين شالوده هندسي در انتزاع مفاهيم‌، مباني و عناصر شكل‌دهنده باغ و نحوه تركيب اين عناصر و اجزاء كه در نهايت به ارايه شكل كلي آن مي‌انجامد نقش دارد. از سويي ديگر مجموعه‌اي از نظامها را نيز مي‌توان باز شناخت كه در شكل‌گيري باغ مؤثرند. اين نظامها مجموعه‌اي از قاعده‌ها و اساس فكري‌، آداب طراحي و نحوه زندگي و حيات مردمان تا روش‌هاي نظم‌بخشي به فضاها را شامل مي‌گردند. برخي از اين نظام‌ها همچون نظام مالكيت زمين‌، نظام اقتصادي و معيشتي و نظام اجتماعي‌، فراتر از آنكه بر شكل‌گيري باغ تاثير مي‌گذارند‌، شكل كلي سكونتگاهها و محيط‌هاي انساني را تعيين مي‌كنند و برخي از آن‌ها بيشتر مختص شكل‌گيري فضاهاي معمارانه و آنچه بيشتر مورد توجه ما است يعني باغ مي‌گرداند. مجموعه اين نظامها هنگامي كه در ارتباط با هم قرار مي‌گيرند و يا صحيح‌تر اينكه بگوييم بر هم منطبق مي‌گردند‌، با مدد از آنچه از محيط طبيعي و مصنوع در اختيار مي‌گيرند و با در نظر داشتن اصول‌، هندسه و هنجارهاي معماري ايراني در محدوده‌اي تعريف شده نمادي از فردوس برين را شكل مي‌بخشند هر كدام از اين نظام‌ها‌، اصول و قواعد مدرن اما نانوشته‌اي بوده‌است كه تعريف‌، طرح‌ريزي‌، شكل‌ريزي و شكل‌گيري بخشي از باغ را در ارتباط با ديگر بخش‌ها به سامان مي‌رسانده‌، تا آنجا كه هيچ باغ ايراني شكل نگرفته مگر آنكه مجموعه اين نظام‌ها تحت ساختار و هندسه كلي و نيز هنجار شكل‌بخشي فضاي معماري ايراني‌، عناصر و اجزاء و عرضه‌ها را بطور توأمان در نظم خود آورده باشد. اين نظام‌ها كه در ارتباط با هندسه و ساختار فضايي معماري و باغ‌سازي ايراني معني مي‌يابند روايتي هندسي از موضوع مورد نظر همچون زمين، آب و گياهند.
هندسه و ساختار:
هندسه اساس هنر و معماري ايراني است و رد آن را از هنر و صنايع دستي و نقش‌هاي تزييني همچون كاشيكاري و تا فضاهاي عظيم معماري مي‌توان دنبال كرد. اين نگرش زاده ديد مفهوم‌وار ايرانيان به انديشه‌، هنر و محيط انساني است و مي‌توان آنرا در فهم مردم ايراني از جهان و چهارسويي كه براي آن قايل‌اند به نظاره نشست. اين نگرش هندسي گستره‌اي از معماري ايراني از زيبايي و زيبايي شناسي و تا ساختارها و شالوده‌ها را شامل مي‌گردد. تاثير ساختاري هندسه از معماري ايراني خود پهنه وسيعي از تعريف و شكل‌گيري فضايي و تا مسايل نيايشي و استاتيكي را تحت تاثير قرار مي‌دهد. اين تاثيرگذاري در باغ ايراني كه در پيوند فضاهاي بسته و باز شكل مي‌گيرد در تمامي عرصه‌ها به چشم مي‌خوردو ما در باغ گذشته از شكل‌گيري هندسي فضاها شاهد آنيم كه فضاهاي باز و عرصه‌هاي طبيعي نيز به نظم درآمده و با هندسه قوام مي‌گيرند.
ساختارهاي هندسي در باغ به ابعاد و تناسبات كلي‌، حصارها‌، محورهاي اصلي و فرعي‌، رديف درختكاري‌، جويهاي آب و نحوه حضور و عبور آب و به طور كلي به هندسه مسلط در باغ مي‌پردازد. اين ساختارها در عين حال حامل شالوده‌ها و بنيانهاي شكل‌بخشي مجموعه از ايده‌ها و مفاهيم اوليه تا به شكل نهايي باغ است و به همان اندازه كه اصول هندسي در معماري ايراني واجد اهميت هستند در شكل‌بخشي به مفهوم باغ ايراني نيز نقش دارند.
نظام‌ها:
نظام استقرار به ابعاد‌، شيب و عوارض زمين‌، جهات‌، وضع اقليمي‌، آب‌، هوا‌، نوع خاك‌، سمت باد و نسيم‌، ديد و منظر‌، محورها و نقاط مسلط داخل بستر‌، منظر و سيماي داخلي‌، از يك سو‌، و موقعيت بستر نسبت به شهر‌، منطقه و حوزه‌، دسترسي‌ها‌، ورودي‌ها‌، محورها و نقاط مسلط در پيرامون و همچنين به مناظر و سيماي خارجي‌، از سوي ديگر‌، مي‌پردازد.
نظام فضايي به شكل‌يابي فضاها بر اساس رابطه ميان عناصر معمارانه‌، از جمله سردرخانه‌، كوشك‌، بالاخانه‌، مظهر خانه‌، ديوارهاي اطراف‌، حياط‌‌ها و ديگر پر و خالي‌هاي درون ديوارها‌، سايه روشن‌ها و نقش درختان سايه‌افكن در باغ مي‌پردازد و همچنين به رابطه ميان هر عنصر منفرد‌، و مجموعه آنها با فضاهاي بيروني‌، به نحوه پيوستگي محورهاي عمده هر بنا با محورهاي باغ و تناسبات و روابط ميان فضاهاي بسته و فضاهاي نيمه‌باز از جمله ايوان‌ها و فضاهاي باز در باغ توجه دارد. نظام معماري به معماري مجموعه باغ‌، ‌به معماري تك‌تك بناها و به معماري مربوط به زمين‌آرايي مي‌پردازد. در اين بخش همچنين به بررسي سبك معماري و مصرف مصالح نيز توجه مي‌گردد.
معماري مجموعه‌، در رابطه مستقيم با نظام فضايي باغ‌، به كل توجه دارد و تعداد بناها‌، عملكرد هريك‌،‌رابطه بين عملكردها‌، نقش هر بنا در نحوه پيوستگي آنها از طريق عناصر مياني‌، مانند ايوان‌، رواق‌، طاق‌، و همچنين رابطه عملكردي بين آنها و شكل تسلسل در پيوستگي را بررسي مي‌كند.
نظام عملكردي به عملكرد كل باغ و اجزاي متشكله آن بر اساس بررسي‌هاي تاريخي و نوع تك‌بناها‌، مانند سردر خانه‌، كوشك و يا حمام و ديگر خانه‌هاي كوچك درون ديوارها مي‌پردازد. بررسي نظام عملكردي همچنين با شناخت نوع باغ از جمله باغ مسكوني‌، باغ تفريحي‌، باغ تشريفاتي‌، به شناخت عملكردها كمك خواهد كرد. مطالعه نظام عملكردي در چهارچوب تعريف خود‌، همچنين به رابطه باغ با حوزه‌، منطقه و شهر نيز مي‌پردازد.
نظام آبياري به حضور آب و شكل حركت آن در باغ مي‌پردازد. بررسي سرچشمه‌، قنات‌، چشمه‌، انشعاب از رودخانه‌، از يك سو‌، و نيز نقش آب‌، زماني كه از باغ‌، احتمالا براي آبياري خيابان‌ها‌، يا ديگر باغ‌ها و يا مزارع‌، خارج مي‌گردد‌، در نظام آبياري است كه مد نظر قرار مي‌گيرد.
همخواني نهرها و جوي‌ها‌، با محورهاي اصلي و همچنين همخواني آبشره‌ها‌، حوض‌ها و فواره‌ها و نقش حضور آب‌، صفا و خنكي كه مي‌آفريند و همچنين صداي آن كه در فضاهاي معيني در باغ مشخص مي‌گردد در چهارچوب اين نظام طرح مي‌گردد. آب علاوه بر تاكيد گذاردن بر محورهاي حركت خود و بر فضاها در حضور خود‌، از طريق نهرها و جوي‌ها به نقش عملكردي خود پرداخته و گياهان را آبياري مي‌كند.
حضور آب نقش معيني در بررسي نظام فضايي و نظام معماري داشته و در مورد معماري مربوط به زمين‌آرايي اين نقش اهميت بيشتري نيز مي‌يابد.
نظام گياهي نظم كاشت گياهان در باغ را دستمايه قرار مي‌دهد تا بتواند در راه تعريف و طراحي ايده باغ جداي از اين اجزاء‌، عناصر و فضاها‌، طبيعت را نيز از دريچه ايده خود بنگرد و آنرا هماهنگ با معماري باغ نمايد.
علاوه بر اين توجه به درختهاي نظام‌ساز كه شكل كلي نظام گياهي باغ را به وجود مي‌آورند و تعيين نوع آنها كه خود با توجه به شرايط اقليمي‌، نوع باغ و زمانهاي استفاده از آن در طول سال و صورت مي‌گيرد از اهميت بالايي برخوردار است. تعيين گونه اين نوع درختان و نيز اينكه اين درختان نظام ساز از يك نوع باشند و يا گونه‌هايي در تركيب با هم شكل كلي نظام گياهي باغ را بوجود بياورند در چهارچوب اين بخش قرار دارند
.
باغ ايراني در دوران باستان؛ دورة پارسها و پارتها :
اقوامي كه در سرزمين ايران مي
...


مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۰ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 181

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما