محل لوگو

نرم تنان


نرم تنان

نام فایل : نرم تنان

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 14

حجم : 72 کیلوبایت


رده دو کپه اي ها : نرم تنان اين رده با نام
pelecypoda
نيز خوانده مي شوند و در بر دارنده گونه هاي زيادي از حلزون هاي دوکپه اي , صدف خوراکي , صدف هاي دو کپه اي و گوش ماهي هستند . دو کپه اي ها پوستهاي دو تکه دارند . دو قسمت پوسته در خط مياني پشتي به همديگر متصل شده اند و ماهيچه هاي قدرتمند نزديک کننده دو بخش را به طور محکم به هم چسبيده نگه مي دارد تا بدن نرم جانور را محافظت بکند . وقتي که پوسته باز است دو کپه اي ممکن است پاي تبر شکل خود را براي کندن يا قائم شدن دراز بکند .
حفره شنلي داراي آبشش ها ئي است که براي غذا رساني همچون تبادل گازها مورد استفاده قرار مي گيرند (شکل29.25) دو کپه اي ها سر مجزا ندارند و
radula
ناپديد شده است . اغلب دو کپه ايها معلق خوار هستند (ريزه خوار) آنها تکه هاي ريز غذا را در مخاطي که آبشش را مي پوشان به دام انداخته و سپس از مژه ها براي بردن اين قطعات به سمت دهان استفاده مي کند . آب از درون يک سيفون بدرون حفره شنلي جريان مي يابد و از روي آبشش ها مي گذرد و سپس از راه يک سيفون جاري به سمت خارج از حفره شنلي خارج مي شود .
به علت ريزه خوار بودن اغلب دو کپه اي ها بيشتر زندگي هاي ثابت را دارند . حلزون هاي دو کپه اي مي توانند خود را بدرون شن يا گل بکشند , با استفاده کردن از پاهاي ماهيچه اي به عنوان يک لنگر . ماهيچه هاي ثابت رشته هاي قوي را ترشح مي کنند که به سنگ ها , قايق ها و لنگرگاه ها و پوسته ديگر جانوران مي چسبند علاوه بر کندن , حلزون هاي دو کپه اي همچنين مي توانند بر روي سطح دريا بوسيله جنباندن پوسته خود که بيشتر شبيه به دندان هاي مکانيکي مصنوعي موجود در مغازه هاي اجناس نو ظهور است ليز بخورند .
رده سرپايان :
برخلاف شکم پايان ليسه مانند و دو کپه اي هاي ثابت سر پايان براي سرعت و سازگار شدن که در خور رژيم غذائي گوشتي آنها است ساخته شده اند . (شکل29.26)10 پاها و اختاپوس ها از آرواره هاي منقار شکل براي گاز زدن شکارشان استفاده مي کنند آنها سپس سم را براي از حرکت انداختن شکارشان وارد آنها مي کنند . دهان در وسط شاخک ها ي متعددي قرار دارد . شنل ماده دروني را مي پوشاند ولي پوسته معمولا يا دروني است يا وجود ندارد (10 پاها)و يا همگي ناپديد شده است (اختاپوس ها)يک سر پاي پوسته دار
nautilus
(حلزون هاي گرم سيري ...)کيسه دار امروزه زنده است . (شکل 29.26)
يک 10 پا به تندي و معمولا عقب عقب با وارد کردن آب بدرون حفره شنلي خود و سپس شليک يک جريان سريع از آب بوسيله يک سيفون جاري به سمت خارج که به سمت بيرون قرار دارد به اطراف حرکت مي کند .جانور با نشان رفتن سيفون در سمت هاي مختلف خود را هدايت مي کند .
پاهاي سر پايان به شکل اين سيفون و احتمالا ديگر بخش هاي شاخک ها و سر تغيير يافته است .(سرپا=
cephapoda
)اغلب گونه هاي 10 پا کوچک تر از 75 سانتيمتر هستند اما 10 پاهاي غول آسا نيز وجو دارند . بزرگترين نمونه ثبت شده 17 متر طول ( همراه با شاخک ها) و 2 تن وزن داشته است .
بيشتر از شنا کردن که اکثر 10 پا ها در آب هاي آزاد انجام مي دهند اغلب اختاپوس ها در کف در يا , جائي که به اطراف براي يافتن خرچنگ و ديگر غذاها مي خزد و به سرعت حرکت مي کند زندگي مي کنند . سر پايان تنها نرم تناني هستند که داراي سيستم چرخشي بسته هستند به اين معني که خون آنها هميشه در رگ ها جريان دارد . سرپايان همچنين سيستم عصبي تکامل يافته و مغز پيچيده خوبي دارند . توانائي يادگيري و رفتار کردن با يک شيوه پيچيده احتمالا براي شکارچيان بيش از جانوران ثابتي چون حلزون هاي دوکپه اي ضروري است . اختاپوس و 10 پاها همچنين اندام هاي حسي تکامل يافته خوبي دارند .
اجداد اختاپوس و 10 پاها احتمالا نرم تنان پوسته داري بوده اند که زندگي شکارگري را انتخاب کرده اند و بعدا در طي تکامل پوسته خود را از دست داده اند .
سر پايان پوسته داري به نام آمونيت ها , که اکثرا يزرگ بودند , بي مهره گان شکارچي غالب درياهاي 100ها ميليون سال پيش بوده اند تا اينکه در انقراض بزرگ در انتهاي دوره کرتاسه ناپديد شده اند .
شاخه کرم هاي حلقوي
کرم هاي حلقوي بدني قطعه قطعه دارند که به آنها يک شکل حلقه حلقه داده است . (حلقه کوچک =
annelida
) حدود 15000 گونه کرم حلقوي موجودند که اندازه آنها بين کمتر از 1 ميليمتر تا طول 3 متري کرم خاکي غول اساي استراليائي است . کرم هاي حلقوي در دريا زندگي مي کنند و اغلب ساکن آب هاي شيرين و خاک مرطوبند . ما مي توانيم آناتومي يک کرم حلقوي به خوبي شناخته شده به نام کرم خاکي را تشريح کنيم ( شکل29.27)
حفره کرم خاکي بوسيله جدار قسمت بندي شده است اما بخش هاضمه , رگها خوني طولي و طناب هاي عصبي جدار را سوراخ مي کنند و در امتداد بدن جانور قرار دارند . ( رگ اصلي داراي شاخه هاي بندبند مي باشد ) سيستم هاضمه بخش هاي تخصص يافته متعددي دارد : حلق , مري , چينه دان , سنگدان و روده است . سيستم چرخشي پيچيده بسته از رگ هائي که حامل خون و هموگلوبين حامل اکسيژن است تشکيل شده است . رگ هاي پشتي و شکمي بوسيله جفت رگ هاي بندبند به هم وصل شده اند . رگ هاي پشتي و 5 جفت رگ ها که خون منطقه مري يک کرم خاکي را مي چرخانند ماهيچه اي هستند و خون را در درون سيستم گردش خون پمپ مي کنند .
در هر بند از کرم يک جفت از لوله هاي دفع مدفوع به نام نفريدي با قيف هاي مژه دار وجود دارد که اضافات را از خون و مايع حفره اي خارج مي کند . نفريدي به سمت روزنه هاي خارجي هدايت مي شود که به وسيله آنها اضافات متبوليکي خارج مي شوند . رگ هاي خوني کوچک در پوست فراوان هستند که کرم خاکي از آنها به عنوان بخش تنفسي براي نگه داشتن اکسيژن استفاده مي کند . چون تبادل گازها بايد در ميان يک نوار از رطوبت انجام شود کرم خاکي وقتي که پوستش خشک مي شود خفه مي شود .
يک جفت مغز شکل از غده هاي عصبي مغزي در بالا و جلوي حلق قرار دارد . يک حلقه از اعصاب در اطراف حلق به يک عقده عصبي زير حلقي که از آن يک جفت طناب عصبي به هم وصل شده به سمت عقب مي رود وصل شده است . همگي همراه با اين ها طناب عصبي پشتي به صورت عقده هاي عصبي بندبند هم وصل هستند .
...


مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۰ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 110

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما