محل لوگو

معماران عصر ديجيتال


معماران عصر ديجيتال

نام فایل : معماران عصر ديجيتال

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 2

حجم : 87 کیلوبایت


معماران عصر ديجيتال (22)
انديشه هاي مايكل پورتر
بخش دوم و پاياني
Mas_binesh@hotmail.com
ترجمه و تدوين : مسعود بينش
به راهبرد هزينه برمي گرديم. آيا راهبرد پيشروبودن در هزينه هيچگونه ريسكي دربرندارد؟
- البته پيشرو بودن در هزينه فشارهاي شديد بر شركت جهت حفظ موقعيت خود مي آورد. اين امر به معناي سرمايه گذاري مجدد در تجهيزات مدرن، به دورريختن دارائيهاي مستهلك، اجتناب از افزايش خطوط توليد و هوشيار بودن نسبت به پيشرفتهاي فناوري است.
- مي توانيد مثالي در اين زمينه بزنيد؟
- نمونه كلاسيك آن شركت فورد در دهه 1920 است كه با كاستن از مدلها و گونه هاي مختلف، تجهيزات خودكار پيشرفته و تلاش براي دستيابي به كاهش هزينه ازطريق آموزش به نوعي پيشرو بودن غيرقابل انكار در هزينه دست نيافته بود. وقتي تمايل مشتريان به پرداخت بهاي بيشتر براي داشتن خودرو با ويژگيهاي بيشتر پديد آمد، شركت جنرال موتورز با راه اندازي خط كاملي از مدلها خود را براي بهره برداري از اين تحول آماده كرد، اما باتوجه به انعطاف ناپذيري كه به دليل سرمايه گذاريهاي سنگين جهت به حداقل رساندن هزينه يك مدل قديمي انجام گرفته بود، شركت فورد با هزينه هاي بسياري جهت تعديل مجدد راهبرد روبرو شد.
- خطرات ناشي از راهبرد تمايز چيست؟
- يك شركت ممكن است به تمايز دست يابد، با اين حال، تمايزيافتگي معمولا تفاوت قيمت را نيز به همان اندازه حفظ خواهدكرد. پس اگر درنتيجه تغييرات فناوري يا صرفا عدم توجه، هزينه شركت تمايزيافته بيش از حد افزايش يابد ممكن است شركت كم هزينه در موقعيتي قرارگيرد كه قادر به اعمال بيشترين فشار بر حريف باشد.
- شما براي راهبردهاي رقابتي، دو رويكرد تهاجمي و دفاعي را قائل هستيد. بيشتر توضيح دهيد.
-يك راهبرد رقابتي موثر ممكن است باعث ايجاد نوعي اقدام دفاعي يا تهاجمي جهت تثبيت موقعيت شركت درمقابل پنج عامل رقابتي گردد. در رويكرد دفاعي، مي توان راهبرد را به عنوان فرايندي در ايجاد سيستم دفاعي در مقابل عوامل رقابتي يا يافتن موقعيتهايي در درون صنعت تعريف كرد. در رويكرد تهاجمي هدف از به كارگيري راهبرد، نه تنها مقابله با عوامل رقابتي، بلكه اعمال تغييراتي در منشا اين عوامل است.
- جايگاه راهبرد رقابت بين المللي كجاست؟
- رقابت بين المللي به يكي از مهمترين موضوعهايي تبديل شده است كه امروزه شركتها وحكومتها با آن مواجه هستند. از دهه 1960 كه تجارت بين المللي انفجارگونه در اثر سرمايه گذاري خارجي رشد خود را آغاز كرد، رقابت بين المللي يك ضرورت شده است. راهبرد بين المللي البته موضوعي است با قلمرو جغرافيايي. تجزيه وتحليل آن كاملا مانند چگونگي رقابت يك شركت در سطح محلي، منطقه اي و ملي در يك كشور است.
- آيا الگويي براي رقابت بين المللي وجود دارد؟
-مناسب ترين نهاد براي تجزيه وتحليل راهبرد بين المللي، صنعت است، زيرا صنعت حوزه اي است كه مزيت رقابتي در آن به صورت برد و باخت مطرح است. الگوي رقابت بين المللي كاملا از يك صنعت تا صنعت ديگر متفاوت است و طيف وسيعي از صنايع داخلي يا جهاني را در حوزه رقابت خود دربرمي گيرد. در صنايع داخلي، رقابت در هر كشور اساسا به رقابت در ديگر كشورها وابسته نيست. در اين حالت، مزيتهاي رقابتي شركت، بسيار مختص همان كشور است، مانند خرده فروشي ها، كالاهاي مصرفي، توزيع و بيمه. درطرف ديگر طيف، صنايع جهاني قرار دارند، يعني صنايعي كه در آن موقعيت رقابتي يك صنعت در يك كشور، كاملا تحت تاثير موقعيت آن در ساير كشورهاست وبرعكس. مانند صنايع تلويزيون سازي، نيمه هادي، خودرو، ساعت و هواپيماهاي تجاري. البته با وجود همه اين توضيحات بايد گفت هيچ الگويي براي رقابت بين المللي و راهبرد جهاني وجود ندارد.
- شما دو بعد و دو مدل براي فعاليت و رقابت در صحنه جهاني درنظرگرفته ايد. آنها كدام هستند؟
- در رقابت بين المللي، يك شركت بايد بعضي فعاليتها را در كشورها انجام دهد و نيز بايد فعاليتهاي بين المللي را به صورت يك سيستم يكپارچه و هماهنگ اداره كند. وجه خاص راهبرد بين المللي آن است كه مي توان دو بعد كليدي براي چگونگي رقابت بين‌المللي يك شركت درنظر گرفت. اولي را من مدل تركيب و شكل (
CONFIGURATION
) فعاليتهاي جهاني شركت مي نامم، يعني جايي يا جاهايي كه فعاليتها در زنجيره ارزشي انجام مي شود. بعد دوم را من هماهنگي (
COORDINATION
) مي نامم كه اشاره دارد به اينكه چگونه فعاليتهاي مشابه يا مرتبط در كشورهاي مختلف با هماهنگي انجام مي شود.
مثلا يك شركت اگر داراي سه كارخانه است، مي تواند هر سه كارخانه استقلال كامل داشته باشد و يا اينكه كاملا از لحاظ مشخصه‌ها، فرايند توليد، قطعات و مانند آن مشابه باشند. مدل تركيب و شكل نيز طيفي از تمركز تا عدم تمركز را دربرمي گيرد. يعني يك فعاليت در يك محل انجام مي شود و خدمات و پشتيباني از آن محل به همه جاي دنيا داده مي شود مثل آزمايشگاه تحقيق و توسعه يك كارخانه بزرگ، و يا اينكه فعاليتها در كشورهاي مختلف انجام مي شود. البته يك شركت نياز ندارد همه فعاليتهايش را در همان كشور انجام دهد.
- مفهوم زنجيره ارزشي (
...


مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۰ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 62

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما