محل لوگو

مصالح نرم


مصالح نرم

نام فایل : مصالح نرم

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 8

حجم : 76 کیلوبایت


مصالح نرم، سازه های سخت
سابقه استفاده از كاغذ در معماری ژاپن بسیار دیرینه است. با توجه به شدت زلزله خیز بودن این منطقه جغرافیایی، همواره، از گذشته دور، طراحی ساختمان ها به گونه ای كه متحمل كمترین خسارت ها در اثر زلزله های شدید شوند، به عنوان هدف اولیه طراحی معماری مطرح بوده است.
تا ۳ قرن پیش از این نقش معماری اغلب به ساختن بناهای یاد بود و ماندگار برای قشر خاصی از جامعه محدود می شد. گروهی كه اغلب از افراد با نفوذ و دولتمردان بودند و یاگروه های مذهبی و طبقه مرفه جامعه كه بیشتر به دنبال فضایی برای گذراندن اوقات تفریح و خوشگذرانی خویش بودند.
با آغاز قرن نوزدهم میلادی و شكل گیری انقلاب صنعتی، تحولات اساسی تقاضای جامعه پدید آمد؛ نیاز به سكونت گاه هایی برای همه طبقه های جامعه خصوصاً طبقه متوسط در جوامع مطرح شد. فضاهایی برای زیستن، كه هم از نظر كمی پاسخگوی تقاضای مطرح شده باشد و هم از نظر كیفی بدین ترتیب حرفه معماری بیش از پیش به متن جامعه راه یافت و نوعی «معماری اجتماعی و مردمی» شكل گرفت.
در این میان، با ساخت و سازهای گسترده و دخل و تصرف بیشتر در روند طبیعت، مسأله آلودگی محیط زیست روز به روز بیشتر در رأس دغدغه های بشر قرار گرفت و معماران را برآن داشت كه راه حل هایی برای كاهش آسیب وارده به محیط زیست و اكوسیستم كره زمین پیدا كنند. امروزه بحث «معماری پایدار» یا «معماری سبز» جزو مهم ترین مباحث مطرح شده در طراحی معماری است و معماران بسیاری با این عناوین مشغول به فعالیت هستند.
یكی از راه های پاسخگویی به نیاز جامعه برای تأمین مسكن كافی و مناسب، اقتصادی و زیبا، استفاده از مصالح جدید ساختمانی است. به كارگیری موادی قابل بازگشت به چرخه طبیعت، در دسترس همگان و مقرون به صرفه ضروری به نظر می رسد. این موارد و دلایل بسیاری دیگر معماران را برآن داشت كه از «كاغذ» به عنوان عناصر اصلی تشكیل دهنده ساختمانها بهره گیرند.شاید تصور این مسأله دشوار باشد كه با كاغذ و مقواهای دور ریختنی بتوان بناهایی باشكوه و استوار ساخت. اما در دودهه اخیر این روش نوین معماری به طور جدی مطرح شده و توانسته است به خوبی از منظرفنی و اجتماعی نقش خود را اثبات كند.
● تاریخچه
سابقه استفاده از كاغذ در معماری ژاپن بسیار دیرینه است. با توجه به شدت زلزله خیز بودن این منطقه جغرافیایی، همواره، از گذشته دور، طراحی ساختمان ها به گونه ای كه متحمل كمترین خسارت ها در اثر زلزله های شدید شوند، به عنوان هدف اولیه طراحی معماری مطرح بوده است. یكی از بهترین روش ها برای كاهش میزان تخریب بناها در مقابل زلزله، سبك كردن ساختمان و استفاده از مصالحی با وزن پائین است. در معماری از چوب، كاغذ و مصالحی از این قبیل استفاده می شود.
معماران سنتی ژاپن از صفحه های كاغذی كه به «شوجی» معروف اند به عنوان عنصر جدا كننده فضاهای مختلف معماری بهره می گیرند. صفحه های كاغذی علاوه بر تأمین سبكی ساختمان و ایفای نقش جدا كنندگی فضاها، قابلیت های تزئینی بسیاری را در اختیار طراحان قرار می دهند. اما آنچه اكنون در این مقاله بدان می پردازیم بسیار فرا تر از موارد استفاده كاغذ در معماری سنتی ژاپن است. امروزه از كاغذ به عنوان اصلی ترین عنصر سازه بنا استفاده می شود به گونه ای كه فرم خاصی از كاغذ توانسته جایگزین فولاد، بتن و مصالح بنایی شود.
بسیار پیش آمده است كه هسته مقوایی میانی دستمال های توالت و یا كاغذ های فكس و پلات را دور بیندازیم اما مطمئناً هیچ گاه تصور نكرده ایم كه این مواد می توانند، به عنوان عنصری سازه ای در شكل گیری بناهایی استوار مطرح شوند.
● استوانه های مقوایی
استوانه های مقوایی (
Card board Tube
)، از كاغذ های بازیافت شده به ظاهر دور ریختنی تهیه می شوند. بسیار ارزان هستند و در كارخانه هایی مخصوص در سازوكاری نه چندان پیچیده تولید می شوند. كارخانه ها این قابلیت را دارند كه استوانه هایی كاغذی (
Paper Tubes
) در ابعاد مختلف با طول، قطر و ضخامت های متنوع تولید كنند. استوانه های تولید شده در این كارخانه ها شكننده نیستند و با افزودن تركیبات شیمیایی خواص مختلفی از قبیل ضد آب، ضد آتش، ضد موریانه و ... پیدا می كنند و می توانند كاربری های متنوع و خاصی را داشته باشند. امروزه با اعمال محاسبات دقیق برروی این مواد و انجام آزمایش های استاندارد فنی به خوبی می توانیم از این مواد به عنوان عنصر سازه ای در معماری ساختمان ها استفاده كنیم.
● مزایای استفاده از كاغذ در معماری
كاغذ، ماده ایست كه در طبیعت به دست می آید و به آسانی به چرخه طبیعت باز گشته و به عنوان دوست آكوسیستم محسوب می شود. استوانه های كاغذی از زباله های كاغذی بازیافت شده تهیه می شود، موادی كه بلااستفاده و دور ریختنی هستند و به دلیل خاصیت بازگشت به چرخه طبیعت، معماری با استوانه های كاغذی، زباله صنعتی بر جای نمی گذارد.
چوب یكی از مصالح ساختمانی است كه خواص شیمیایی و فیزیكی مناسب آن موجب شده یكی از پر طرفدارترین عناصر ساختمانی محسوب شود. بافت زیبا و تنوع گونه های مختلف چوب امكانات بسیاری را در اختیار طراحان قرار می دهد، هرچند از نظر فنی، در مراحل پیچیده ای لازم است تا چوب موجود در طبیعت به عنصری ساختمانی تبدیل شود.
استوانه های مقوایی بافت و رنگ مشابه چوب دارند و همان امكانات بصری چوب را دارا هستند. بدون آن كه مشكلات مربوط به استفاده از چوب و آماده كردن آن در پروسه صنعتی را داشته باشند. امروزه در بسیاری از نقاط، به دلیل كاهش ذخایر تولید چوب كه همان جنگل ها هستند چوب به ماده ای كمیاب و بسیار گران قیمت تبدیل شده است. در صورت ادامه روند روبه رشد تخریب جنگل ها و استفاده از چوب در مصارف متفاوت صنعتی، ساختمانی و غیره بشر بی شك با بحرانی زیست محیطی مواجه می شود كه این مسأله لزوم پرداختن به موادی به عنوان جایگزین چوب را به طور جدی مورد توجه قرار داده است. با كنترل خواص فیزیكی و شیمیایی استوانه های كاغذی می توان از این مواد به عنوان «فرم نوینی از چوب تكامل یافته» در مصارف مختلف بهره گرفت.
استفاده از مصالح سبك و پائین آوردن وزن ساختمان مهم ترین راه های كاهش اثرات زلزله است. استوانه های كاغذی بسیار سبك هستند و در مواردی وزنی به مراتب كمتر از چوب دارند و شاید بتوان از آنها به عنوان یكی از سبك ترین مصالح ساختمانی یاد كرد كه این مسأله از مزایای قابل توجه این ماده است.
● معماری پایدار
نخستین بار معماری ژاپنی به نام «شیگروبن» از استوانه های مقوایی در سازه ساختمان استفاده كرد. وی متولد سال ۱۹۵۷ میلادی در توكیو است. معماری را در مدرسه معماری كالیفرنیای جنوبی فرا گرفت، سپس به مدرسه معماری انجمن كوپر در آمریكا رفت، جایی كه بزرگترین درسهای معماری خود را از جان هیداك (یكی از معماران گروه پنج معماری نیویورك) فرا گرفت و در سال ۱۹۸۴ میلادی فارغ التحصیل شد.
وی پس از بازگشت به ژاپن در سال ۱۹۸۵ میلادی دفتر معماری خود را تأسیس كرد و در ابتدا، با توجه به شرایط اقتصادی دهه ۱۹۸۰ ژاپن، كار خود را با پذیرفتن طراحی پروژه هایی معمولی آغاز كرد. كارهای اولیه او شامل پروژه های مسكونی در توكیو و اطراف آن بود. یكی از نخستین پروژه های وی، طراحی موزه امیلیو آمابز است. وی در این طرح از نوعی پارچه استفاده می كند كه دور لوله های مقوایی پیچیده شده بود. او می گوید، ایده اولیه به كارگیری استوانه های مقوایی در معماری پس از اتمام این پروژه در ذهن او نقش بست، آنگاه كه دفتر او مملو از این استوانه های مقوایی شده بود و او از دور ریختن این مواد كاغذی اكراه داشت.
پروژه بعدی وی در سال ۱۹۸۶ میلادی، طراحی نمایشگاه الوار التو (معمار معروف فنلاندی كه از چوب در معماری خود بسیار استفاده می كند)، در توكیو بود. از آنجایی كه وی به دنبال القای حال و هوای پروژه های آلتو در طراحی نمایشگاه بود و در عین حال طراحی نمایشگاه با چوب بسیار گران تمام می شد به فكر استفاده از این استوانه های مقوایی افتاد كه ظاهری شبیه چوب دارند. این نخستین گام او در بهره گیری از استوانه های مقوایی در معماری بود.
...


مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۰ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 58

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما