محل لوگو

مدیریت مالی


مدیریت مالی

نام فایل : مدیریت مالی

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 24

حجم : 137 کیلوبایت


بودجه ریزی عملیاتی الگویی برای ارتقاء نظام مدیریت مالی در شهرداری ها
دکتر محسن رسولیان ، عضو هیئت علمی دانشگاه
سید حسینعلی ابریشم کارشناس ارشد مدیریت دولتی ،حسابرس داخلی شهرداری کاشان
چکیده :
شهرداری درعرف جهانی بعنوان مظهری ازدولت محلی بشمارمی آید.شهرداری ها بعنوان موثرترین نهاد شهری وظایف و خدمات گسترده ای را بعهده دارند که براساس سند چشم انداز 20 ساله کشور و برنامه چهارم توسعه بر حیطه این وظایف افزوده خواهد گردید. شهرداری ها نیز مانند دولت تمام فعالیت های مالی خود،اعم از کسب درآمد و پرداخت هزینه ها که به منظور اجرای برنامه ها و وظایف متعدد خود صورت می گیرد را در چهارچوب قانون بودجه انجام میدهند، بنابراین روش بودجه ریزی نقش بسیار مهم و حیاتی در تحقق اهداف شهرداری ها ایفا می نماید .
عدم انجام اصلاحات اساسی در قوانین و مقرارات شهرداری ها که در سال 1343مصوب گردیده از یکسو،و رویکرد عملگرایانه به روش بودجه ریزی افزایشی در شهرداری ها که زمانی برای اجتناب از کار عظیم بودجه نویسی ابداع گردید مشگلات فراوانی را درنظام مدیریت مالی شهرداری ها وهمچنین ساختارحسابداری آن پدیدآورده است .
اين مقاله حاصل مطالعات ميداني است كه در سال1385 تحت عنوان "آسیب شناسی و بررسی نارسایی های ناشی از عدم بکارگیری بودجه ریزی عملیاتی در شهرداری کاشان" در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد توسط محقق ، انجام گرفته است .
در این پژوهش سعی شده است با پیاده سازی سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت
ABC
بعنوان یکی از الگوهای اصلی بودجه ریزی عملیاتی ، بودجه شهرداری از قالب 4 فصل و 20 ماده خارج و با شناسایی مراکز هزینه و ظبقه بندی جدید هزینه ها از یکسو و تفکیک فعالیت های شهرداری از سوی دیگرامکان محاسبه هزینه های مستقیم و غیر مستقیم خدمات و پروزه های شهرداری فراهم گردد.
یافته های این پژوهش حکایت ازآن دارد که بودجه ریزی عملیاتی قابلیت محاسبه بهای تمام شده خدمات را به ساختار حسابداری شهرداری ها می افزاید و کارایی سیستم بودجه ریزی را در شهرداری ها به نحو چشمگیری ارتقاء می بخشد
واژگان کلیدی : بودجه ریزی ،هزینه یابی ، کارایی ، اثر بخشی ، عملکرد
مقدمه
با گذشت نزديك به يك قرن از وضع قوانين مربوط يه بلديه و با وجود گستردگي وظايف و عمليات شهرداري ها ،هنوز هم مي توان بسياري از مسائل را برشمرد كه حتي در ميان متخصصان امور شهري به آن كم توجهي مي شود. امور مالي شهرداريها مثال بارز چنين سخني است.
مديريت امور مالي شهرداري ها و مسايل مربوط به حسابداري و حسابرسي آن ها ، همواره پاشنه آشيل شهرداري ها بوده است. به نحوي كه هم اكنون به اين تصور در اذهان عمومي كه شهرداري ها بنگاهي با گردش مالي زياد و حتي حيف وميل هاي بي حساب اقتصادي است دامن زده است. شهرداري ها نيز به دليل توان محدود كارشناس كمتر به فكر نظم و نسق دادن امور مالي خود بوده اند.
نياز هاي نامحدود سازمان هاي شهري و منابع محدودي كه در دسترس آن ها بوده است ، وجود بودجه را اجتناب ناپذير مي كند.
بنابراين بودجه ضرورتي است كه محدوديت منابع آن را ايجاد كرده است. نخستين پيام هر سند بودجه اين است كه سازماني در صدداست تا منابع محدود خود را بين نياز هاي نامحدود به شكلي مناسب توزيع نمايد .
تعریف بودجه :
علما و صاحبنظران علم بودجه نويسي ، بودجه را اينگونه تعريف نموده اند : بودجه برنامه اي مصوب در قالب اعداد وارقام است كه وسيله اجراي طرح ها و فعاليت هاي سازمان را در زمان تعيين شده فراهم مي سازد.
بنا براين تعريف سه عنصر اصلي قابل تشخيص است :
1-    
برنامه ها و فعاليت هايي كه بايد انجام شود
2-    
ميزان هزينه هايي كه براي انجام اين برنامه ها و فعاليت ها مورد نياز است
3-
...


مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۰ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 45

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما