محل لوگو

مديريت استراتژيک


مديريت استراتژيک

نام فایل : مديريت استراتژيک

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 2

حجم : 77 کیلوبایت


مديريت استراتژيک
در سازمانهاي استراتژي‌محور
مريم چهاربالش
Maryam_chaharbalesh@yahoo.com

دومين همايش ملي مديريت استراتژيک در سازمانهاي استراتژي‌محور با همکاري مجمع تشخيص مصلحت نظام و شركت مشاورين كيفيت‌ساز در محل مرکز مطالعات اقتصادي مجمع برگزار شد. به اين ترتيب علاقه‌مندان به موضوع مديريت استراتژيک در بهمن ماه سال‌جاري، فرصتي يافتند تا در فضايي تعاملي به تبيين ديدگاههاي خود بپردازند. آنچه در پي مي‌آيد، گزارشي است از اين همايش.
 
اين همايش دو روزه با سخنراني دکتر نوبخت، معاونت تحقيقات اقتصادي مجمع آغاز به کار کرد. وي در ابتداي سخنان خود به تشريح موقعيت کنوني ايران در عرصه بين‌الملل پرداخت و گفت: هم‌اکنون کشورمان در شرايط خاصي قرار گرفته است؛ فشارهاي بين‌المللي افزايش قابل‌توجهي پيدا کرده است و در اين شرايط براي هدايت و اداره کشور نياز به هوشمندي خاصي داريم. در اين موقعيت سازمانها و صنايع نيز جايگاه حياتي دارند؛ چون به نوعي توسعه کشور در اختيار اين واحدها قرار گرفته است و توليد ملي يکي از معيارهاي موفقيت کشور محسوب مي‌شود.
وي در سخنان خود تاکيد کرد: هم‌اکنون شرايط به گونه‌اي شده است که اگر نتوانيم تهديدهاي پيرامون خود را کنترل کنيم، بي‌شک لطمه‌هاي جبران‌ناپذيري متوجه کشور خواهد شد.
نوبخت در ادامه به نقش بخش خصوصي در فرآيند توسعه کشور اشاره کرد و گفت: طبق چشم‌انداز 20ساله کشور، بايد در سال 1404به کشور برتر در منطقه تبديل شويم و بي‌شک تحقق اين شرايط در گرو مشارکت بخش خصوصي است و خوشبختانه با تائيد سياستهاي بند «ج» اصل 44 قانون اساسي توسط رهبر معظم انقلاب، بسترهاي اين روند فراهم آمده است و از آن سوي بخش خصوصي نيز بايد قابليتهاي خود را نشان دهد.
سخنران در همين ارتباط گفت: متاسفانه هم‌اکنون در برخي موارد مشاهده مي‌شود که سياستها به اين سمت و جهت جلب مشارکت بخش خصوصي حرکت نمي‌کند؛ اين در حالي است که براي رسيدن به اهداف برنامه 1404رشد 8 درصدي براي کشور پيش‌بيني شده است، بنابراين بايد در برخي موارد در سياستها تجديدنظر شود.
وي در پايان سخنان خود گفت: مجمع تشخيص مصلحت نظام، به عنوان يکي از بالاترين سطوح تصميم‌سازي که نقش مستقيم در تنظيم سياستهاي کلي نظام دارد، از پرداختن به موضوعات صنعت استقبال مي‌کند و اميدواريم حاصل اين جلسات در تدوين سياستهاي کلي اين بخش کارآمد باشد.
دکتر حيدراميران، دبير علمي اين کنفرانس، سخنران ديگر اين همايش بود. وي در سخنان خود به تشريح موقعيت صنعت پرداخت و گفت: متاسفانه صنايع کشور، هم‌اکنون در شرايط بحراني قرار گرفته‌اند. موضوع رقبايي مانند چين، بسيار حساس و تعيين‌کننده شده است. اگر صنايع ما نتوانند شرايط کنوني خود را دريابند، بي‌شک محکوم به شکست هستند.
وي در همين ارتباط تاکيد کرد: يکي از مهمترين مشکلات صنايع ما، بالا بودن قيمت تمام شده محصولات است؛ اين در حالي است که محصولات در کشورهاي شرق آسيا، با قيمتي بسيار پايين‌تر از کشور توليد مي‌شوند و در اين شرايط علي‌رغم تدابيري که براي عدم واردات اين محصولات انديشيده شده است، در نهايت اين محصولات توانسته‌اند جاي خود را باز کنند.
عضو هيات‌علمي واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود تاکيد کرد: در اين شرايط مديريت استراتژيک در بسياري ابعاد، مي‌تواند به ياري سازمانها و صنايع ما بشتابد؛ چون مديريت استراتژيک با نگاه جامع‌نگرانه‌اي که دارد مي‌تواند قدرت تجزيه و تحليل مسئولان صنعت را به صورت قابل‌توجهي افزايش دهد.
وي همچنين تاکيد کرد: تجربه نشان داده است که ما در بومي کردن مفاهيم مديريت مشکل داشته‌ايم، مديريت استراتژيک نيز از اين اصل جدا نيست؛ ما بايد بتوانيم قرائتي ايراني از مديريت استراتژيک که مي‌تواند با شرايط سازمانهاي ايراني انطباق داشته باشد، ارائه کنيم؛ در اين صورت مي‌توانيم اميدوار باشيم که سازمانهاي ايراني از اين رويکرد بيشتر از گذشته بهره‌بگيرند.
اميران همچنين تصريح کرد: «خلاقيت» رمز موفقيت مديريت استراتژيک و بقاي سازمانها محسوب مي‌شود. در اين شرايط سازمانها بايد بيش از آنکه به انطباق به شرايط موجود بينديشند، بايد در پي راهکارهايي براي خروج از اين شرايط باشند و اين امر تنها در سايه خلاقيت امکان‌پذير مي‌شود و خلاقيت نسخه‌اي نيست که ديگران بتوانند آن را براي سازمانها بپيچنند، بلکه عاملي درون‌زاست و مديران بايد اين عامل درون‌زا را در درون خود تقويت کنند و با پايش آن به شکل‌گيري اين فرآيند تعاملي کمک کنند.
دکتر حميدرضا فرتوک زاده، مشاور مديرعامل ايران‌خودرو و رئيس حوزه تعالي موسسه آموزشي و پژوهشي صنايع دفاعي سخنران بعدي اين همايش بود که به موضوع خرد استراتژيک در صنايع‌دفاعي پرداخت.
وي در همين ارتباط گفت: سازمانهاي ما در دانش مديريت استراتژيک مشکل ندارند، بلکه ميزان دانش آنان از اين موضوع کفايت مي‌کند، مشکل در اينجاست که سازمانهاي ما نيازمند خرد استراتژيک هستند. تا زماني که دانش تبديل به خرد نشود، روح آن در سازمان جاري نمي‌شود و در عمل کارآمدي نخواهد داشت؛ در صورتي که سازمانهايي مي‌توانند موفق شوند که دانش (
Knowledge
) خود را به خرد (
Wisdom
) تبديل کنند.
فرتوک‌زاده در همين ارتباط تاکيد کرد:‌ ما تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ايم تا در صنايع دفاعي اين خرد را ايجاد کنيم؛ چون اين صنايع بيش از هر صنعت ديگري به اين خرد و تفکر استراتژيک نياز دارند. صنايع‌دفاعي، علاوه بر جايگاه صنعتي، در تامين امنيت جامعه نقش مستقيم دارند؛ همچنين اين صنايع در همه دنيا نقش پيش‌تاز را ايفا مي‌کنند.
وي در اين شرايط «توليد شبکه‌اي» را يکي از استراتژي‌هاي مجموعه دفاعي عنوان کرد و گفت: ما هم‌اکنون سعي کرده‌ايم با مشارکت بخشهاي مختلف، توليدات خود را در اقصي نقاط کشور پراکنده کنيم، يعني يک شبکه از صنايع تشکيل داده‌ايم که همين موضوع آسيب‌پذيري صنايع ما را نيز به شدت کاهش مي‌دهد؛ ضمن اينکه مشارکت ذي‌نفعان را نيز به شکل محسوسي افزايش مي‌دهد.
...


مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۰ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 89

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما