محل لوگو

محیط زیست


محیط زیست

نام فایل : محیط زیست

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 11

حجم : 66 کیلوبایت


دید کلی
آلودگی محیط زیست از منابع گوناگون صورت می‌گیرد. با پیشرفت تمدن بشری و توسعه فن‌آوری و ازدیاد روز افزون جمعیت ، در حال حاضر دنیا با مشکلی به نام آلودگی در هوا و زمین روبرو شده است که زندگی ساکنان کره زمین را تهدید می‌کند. بطوری که در هر کشور حفاظت محیط زیست مورد توجه جدی دولتمردان است. امروزه وضعیت زیست محیطی به گونه‌ای شده است که مردم یک شهر یا حتی یک کشور از آثار آلودگی در شهر یا کشور دیگر در امان نیستند.
برفی که در نروژ می‌بارد مواد آلاینده‌ای به همراه دارد که منشا آن از انگلستان و آلمان است. یا باران اسیدی در کانادا نتیجه مواد آلاینده‌ای است که منشا آنها از ایالات متحده است. در آتن گاهی مجبور می‌شوند به علت آلودگی شدید هوا کارخانجات را تعطیل و رفت و آمد اتومبیلها را محدود کنند. شهرهای دیگر دنیا مانند مکزیکوسیتی ، رم و تهران نیز با مشکل آلودگی هوا دست به گریبانند. آلودگی دریاها ، رودخانه‌ها ، دریاچه‌ها و اقیانوسها و جنگلهای نیز نیز موضوع بحث همه محیط‌هایی که در آنها زندگی جریان دارد محیط زیست نامیده می‌شود. به عنوان مثال استخر آب ، یک شهر ، اقیانوس و کویر همگی انواعی انواعی از محیط زیست به حساب می‌آیند.
مقدمه
در محیط زیستی عوامل غیر زنده مانند خاک ، آب ، گازها و غیره به همراه جانداران وجود دارند. موجودات زنده با هم و با محیط غیر زنده خود ارتباطی متقابل برقرار می‌سازند. این ارتباط‌ها برای بقای محیط زیست بسیار لازمند. کارشناسان محیط زیست هنگام بررسی ، مناطق زیستی را مورد مطالعه قرار می‌دهند. هر منطقه زیستی شامل موجودات زنده ویژه عوامل غیر زنده است اکوسیستم نام دارد و دانشی که به بررسی اکوسیستم‌ها می‌پردازد. اکولوژی نامیده می‌شود.

آلودگي نفتي
آن قسمت از نفت رهاشده به دريا كه به ساحل مي رسد شامل هيدروكربن هاي سنگين است كه در اندازه هاي مختلف در سطح ساحل قرار مي گيرند. از طرفي چنانچه لكه هاي نفتي به ساحل برسند به وسيله امواج روي ساحل گسترده شده و به لايه هاي زير نفوذ مي كنند.
لاك پشت هاي ماده هنگام قرار گرفتن در ساحل كه به لكه هاي نفتي آلوده است دچار مسموميت مي شوند يا اين كه بر اثر بخارات و گازهاي به دست آمده از محيط فاصله گرفته و تخم ريزي نمي كنند.
اين واكنش نوعي تغيير رفتار بوده كه در نهايت باعث عدم موفقيت در تخم ريزي مي شود و نسل حيوان در معرض انقراض قرار مي گيرد.
از سويي وجود آلودگي هاي نفتي در اطراف لانه باعث ايجاد گازها و بخارات و نفوذ آنها به درون تخم شده ، باعث خفگي ، تجمع در بافت و جهش در نوزاد مي شود.
وجود حوادث نفتي جنگ خليج فارس ، غرق شدن نفتكش ها، عمليات اكتشاف نفت ، نشت از خطوط انتقالي نفت در زير دريا و ورود نفت از طريق تخليه آب توازن كشتي ها و شناورهاي حامل نفت و غيره از راههاي عديده ورود نفت به اكوسيستم خليج فارس و درياي عمان است.
از سويي 3-5 سال به طول مي انجامد تا آب خليج فارس كاملا از آنها پاك شود و در اين مدت آلودگي نفتي آثار سو خود را بر آبزيان به جا گذاشته است.
اين آثار جزو آثار حاد است ; ولي آثار مزمن مسموميت حاصل از نفت كه به صورت تجمع در بافتها و خاصيت بزرگنمايي زيستي حاصل مي شود و مرگ تدريجي حيوان را به دنبال دارد.
قطره هاي نفت هم كه به شكل امولسيون در محيط دريايي پراكنده اند، به علت شباهت به لارو ژلي فيش ممكن است از سوي نوزادان لاك پشت بلعيده شود.
همچنين انفجارات ناشي از اكتشاف و بهره برداري از منابع نفتي هم باعث صدمه به اندام شنوايي و فرار اين حيوانات مي شود، علاوه بر اين كه در اطراف محلهاي اكتشاف به علت نشت نفت اثرات مخرب آلودگي ها تشديد مي شود.
جدی می‌باشند.
 آلودگي در سواحل

در تمام ساحل شمالي خليج فارس و درياي عمان كمتر نقطه خالي از زباله مشاهده مي شود. زباله ها كه ناشي از كشتي ها، لنجها و قايق موتوري ها هستند، عمدتا شامل تخته ، بطري پلاستيكي و شيشه هستند.
زباله ها توسط امواج به ساحل مي آيند و روي هم جمع مي شوند و به شكل مانعي جدي يا غيرقابل عبور براي لاك پشت ها و نوزادان آنان محسوب مي شوند.
قرار گرفتن تخته ها روي لانه باعث عدم خروج نوزادان مي گردد. چنانچه نوزادان از لانه خارج شوند، در محاصره زباله ها قادر به راه يافتن به دريا نيستند يا اين كه بر اثر تلاش فراوان خواهند مرد و همچنين چون مرحله خروج از تخم و رسيدن به دريا از خطرناك ترين مراحل زندگي لاك پشت هاست زمان ماندگاري در ميان زباله ها، احتمال صيد از سوي ديگر شكارچيان را بالا مي برد. همان طور كه وجود زباله در كناره هاي ساحلي عاملي موثر در نابودي لاك پشت هاست. در محيطهاي دريايي هم چنين اثري را اعمال مي كند. وجود پلاستيك هاي شفاف در سطح دريا باعث مي شود لاك پشت ها به اشتباه آنها را ببلعند و در اثر انسداد معده از ميان بروند.
فوائد جنگل
جنگل یا طلای سبز یکی از یزرگترین موهبت های الهی مرحمت شده به بندگان خداست که از ابتدای خلقت بشریت همواره وسیله تامین رفاه و آسایش و برآورد حوائج انسان ها بوده و نیز خواهد بود بعبارتی دیگر جنگل منطقه سرسبز و زیبائی است با درختان کوچک و بزرگ و با گیاهان متنوع که در دل خود انواع جانوران ، پرندگان و حشرات را در جای داده و منبع تولید عمده چوب در دنیا و عامل اصلی 4500 نوع فرآورده و محصول صنعتی و مکانیکی و شیمائی و نیمه شیمائی در جهان محسوب میگردد که مهمترین تامین کننده نیازهای بشریت ازاین منبع حیاتی تجدید شونده میباشد.
با اهمیت خاصی که جنگل در ابعاد مختلف اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی در هر جامعه ای داراست می بایست بطریق اصولی و صحیح و منطقی از آن برداشت نمود تا در دراز مدت و بطور مستمر بتوان از کلیه مواهب آن بهرمند شد. فوائد جنگل را میتوان بشرح زیر بیان نمود
...


مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۰ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 44

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما