محل لوگو

محيط زيست


محيط زيست

نام فایل : محيط زيست

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 138

حجم : 870 کیلوبایت


پيشگفتار:
آب و هواي تميز ، فرحبخش و زيباست . اما تقريبا تمامي ساكنين شهرها ، ديگر رايحه هواي تميز و پاك ، درخشش درياچه ها ، رودخانه ها و نهرهاي زلال را فراموش كرده اند و امكان يافتن چنين منظرهاي زيباي طبيعي نادر هر روز كنتر مي شود . خيابانهاي پر از زباله و بزرگراه هاي كثيف اماكن بي حفاظ جمع آوري زباله و زمينهاي كنترل نشده دفع زباله . همه گواهي بر اثرات نامطبوع و ناخوشايند روشهاي نامناسب دفع زباله ها به شمار مي روند .
آثار فرهنگي و موروث زيباي ما به واسطه آلودگي در ضرف نابودي است . پارتنون در آتن ، مجسمه آزادي در بندر نيويورك ، مجسمه ها و نقش هاي زيباي رنگ آميزي شده در ونيز كه همه در برابر هجوم آلاينده ها براي قرن ها مقاومت كرده اند . هنوز در معرض خطر فزاينده نابودي ، در اثر اجزاي آلاينده اتمسفر اند.
پس از ورود آلاينده ها به هوا آب و خاك ، فرايندهاي طبيعي از قبيل رقيق سازي ، تبديلهاي بيولوژيك و واكنش هاي شيميايي ، مواد زايد را به شكل هاي مطلوب تبديل مي نمايند و آنهارا در وسعت بزرگتري منتشر مي سازند . در حال حاضر اين فرآيندهاي طبيعي نمي توانند به تنهايي عمل پاكسازي را انجام دهند تاسيسات تصفيه اي طراحي شده توسط مهندس محيط زيست متكي براصول خود پالايي طبيعي هستند در حاليكه فرايند هاي مهندس با تقويت و بهينه سازي عمليات طبيعي متضمن تصفيه حجم هاي بيشتري از آلاينده ها با سرعت زيادتري است . هنگامي كه مهندسين به ساخت دودكشهاي بلند براي پخش و رقيق ساختن الاينده هاي هوا مي پردازند . تجهيزات تصفيه براي حذف مواد آلي از فاضلاب را طراحي مي كنند . از مواد شيماييي براي اكسيد كردن و رسوب دادن آهن و منگنز در منابع آب آشاميدني استفاده مي كنند ، يا به دفن مواد زايد جامد در زمينها به شكل كنترل شده مي پردازند . در حقيقت اصول مكانيسم هاي طبيعي كنترل الودگي را با سيستم هاي مهندسي تطبيق مي دهند .
برخي از اوقات مهندس محيط زيست براي تغيير جهت و يا مقابله با فرآيند هاي طبيعي بايد دست به طراحي بزند به عنوان مثال محفظه هايي كه براي دفع مواد زايد خطرناك نظير مواد شيمايي سمي و مواد راديواكتيو ره كار مي روند . بايد اين مواد را در محيط زيست كاملا دور افتاده محصور كنند تا از انجام فرآيندهاي طبيعي رقيق شدن وانتشار جلوگيري شود .
نقس منحصر به فرد حافظان محيط زيست عبارت است . از ايجاد پل ارتباطي بين بيولوژي و تكنولوژي از طريق به كار گيري روشهايي كه توسط تكنولوژي مدرن مهندسي براي زدودن نخاله هاي باقيمانده در اثر به كارگيري نامناسب آن تكنولوژي در محيط به جا مانده است در سده كنوني موازنه ظريف بيوسفر در كره ما به هم خورده است و موقعيتي كه مادر حال حاضر در آن قرار داريم نتيجه فراموش كردن محدوده هاي توانايي زمين براي از بين بردن بارهاي سنگين الودگي و همچمنين ناديده گرفتن محدوديتهاي اعمال از سوي خود پالايي بيوفسفر است .
شناخت هوشيارانه اين محدوديتهاي طبيعي در كار مهندسين محيط زيست نقش مهمي را ايفا مي كند . مثلا قوانين بقاي جرم و انرژي از نابودي آلاينده ها جلوگيري مي نمايند وكار و فعاليت دگرگوني بخش مهندسي محيط زيست را محدود مي سازند . بنابراين ، اصول تصفيه مواد زايد . بايد سعي در تبديل مواد ناخوشايند به ديگر مواد كم خطر كند . و با استفاده از پخش كردن الاينده ها غلظت آنها را به حداقل برساند و يا با تغليظ مواد مذكور را از محيط زيست بركنارو دور سازد .
در تمام موارد ، محصولات نهايي تصفيه آب يا هواي آلوده يا دفع جامدات زايد بايد با منابع موجود زيست محيطي متناسب و هماهنگ باشد و از توان جذب و هضم هيدروسفر اتمسفر يا ليتوسفر بيرون نباشد . در مهندسي سازه به راحتي مي توان با انتخاب نمودن تيري بزرگتر يا قويتر براي تحمل يك بار سنگين اقدام نمود در حالي كه كارشناس محيط زيست برعكس بايد ظرفيت يك نهر ، يك توده هوا يا يك قطعه زمين را نيز قبول كند زيرا اين ظرفيت ها بندرت تغيير مي كند.
عملكرد سردمداران محيط زيست است . در قبال اين محدوديتها با استفاده از تمامي ابزار تكنولوژيك قابل دسترسي براي طراحي كنترل موثر و تجهيزات تصفيه اي مدل سازي شده از روي فرآيند هاي طبيعي كه تاكنون به حفظ بيوسفر ما پرداخته اند . اين بدان معناسب كه تنها با هماهنگ ساختن تكنولوژي و محيط طبيعي زيست است كه حافظان محيط زيست به اهداف حرفه اي خود اميدوار مي شود .
مبحث آلودگي محيط زيست امروزه به صورت واقعيتي ملموسي جلوه گر است كه با توجه به توسعه بي رويه شهرها و رشد جمعيت از يك سو و عدم احساس مسئوليت نسبت به مقررات حفظ محيط زيست و همچنمين زمينه نامطلوب كسب اطلاعات مربوط به مسائل فرهنگي زيست محيط از سوي ديگر ، موجب بروز بسياري از مشكلات اجتماعي اقتصادي – بهداشتي گرديده است .(1)
مقدمه
مهندسي محيط زيست به شاخه اي از مهندسي اطلاق مي شود كه ضمن حفظ محيط زيست از خطرات ناشي از تاثيرات زيانبار فعاليت هاي انساني ، جمعيت هاي انساني را از تاثيرات نا مطلوب عوامل محيط مصون مي دارد . و كيفيت محيط زيست را براي تندرستي و بهزيستي بشر بهبود مي بخشد . چنان كه از تعريف مزبور بر مي آيد . تاثير انسان و محيط زيست ناثيري است متقابل و انسان ها در مواردي بر روي محيط تاثير نامطلوب مي گذارند و در موارد زيادي تحت تاثير آلودگي هاي محيط زيست قرار مي گيرند .
شناخت ماهيت محيط زيست و كنش متقابل انسان و مجيط ، براي شناختع زمينه كار و فعاليت مهندس محيط زيست پيش نيازي ضروري است .
محيط زيست به وجهي ساده آنچه را كه احاطه كننده و در بر گيرنده فرد است مي توان محيط ناميد . ولي در زمينه مهندسي محيط زيست ، به تعريف خاص و دقيقتري نياز است .
براي مهندسي محيط زيست ، مفهوم محيط مي تواند . داراي ابعاد جهاني و جامع باشد ، و نيز ممكن است مربوط به محدوده اي موضعي باشد كه مشكل خاصي در آن زمينه مورد توجه است و يا مربوط به محيط هاي محدود از لجاظ محتوايي باشد كه ناظر به حجم اندكي از مايع گاز و يا مواد جامد در درون راكتور يك واحد تصفيه است .
در حالت طبيعي شكل هاي مختلف حيات در زمين در حال تعادل با محيط زيستشان هستند عامل تعيين كننده شماره جمعيت و فعاليت هاي هر گونه را منابع فابل دسترس آن تشكي مي دهند . تاثير متقابل گونه هاي مختلف حيات ، بدين صورت كه مواد زايد توليد شده توسط يك گونه منبع غذايي گونه ديگر را تشكيل مي دهند . امري رايج است تنها انسانها هستند كه مي توانند منابع غذايي را از محيط اطرافشان جمع آوري و آنها را به منابع غذايي مختلف با تنوع بيشتر تبديل نمايند . اين مهارتها و توانايي ها جمعيت انساني را قادر ساخته اند كه پا از محدوديت هاي طبيعي ، فراتر بگذارد و به تامين غذا و تغذيه بپردازد . اما ماهيت و خواص مواد زايد طبيعي و صنعتي كه توسط تعداد فزاينده انسان ها وارد بيوسفر مي شود در وراي تعادل طبيعي محيط زيست قرار گرفته است .
آلاينده هاي ناشي از فعاليت هاي انسان در واحد پذيرش طبيعي محيطي اند . تاثير متقابل انسان و محيط زيست در مورد حد بالاي آلودگي نسبتا دير ظاهر شده است . شايد به اين دليل كه جوامع اوليه انساني روابطي بسيار ابتدايي در جهت تامين نيازهاي طبيعي خود با محيط داشته اند و در اين رابطه در اشتراك با ساير پستانداران بزرگ قرار گرفته بود . انسان هاي اوليه در حد ي نبوده اند كه نيازهاي مربوط به تمدن پيشرفته را درك نمايند .(1)
تاريخچه :
انسانهاي ابتدايي از منابع طبيعي براي تامين احتياجات خود از نظر آب ، غذا و پناهگاه به صورت اوليه استفاده مي نمودند . اين منابع دست نخورده طبيعي در بيوسفر مستقيما و به اساني در دسترس بوده اند . و بقاياي زايد توليد شده در اثر استفاده از چنين منابعي عموما يا سازگار با محيط بوده اند و يا به سرعت در محيط زيست جذب و هضم مي شده اند . انسانهاي ابتدايي بي انكه در اثر ايجاد دود ناشي از آتش موجب آشفتگي اتمسفر شوند به خوردن غذاهاي گياهي و حيواني مي پرداختند . حتي پس از پيدايش آتش نيز مقدار نسبتا اندكي دود حاصل مي شد كه به سرعت در اتمسفر پخش و جذب مي گردد . انسانهاي تمدنهاي نخستين معمولا از آب همان رودخانه هايي كه در آنها استحمام مي كردند مي خوردند . و زباله هاي خود را در آن مي ريختند . هنوز اثرات سوئ اين گونه استفاده از رودخانه ها نسبتا اندك بود . زيرا مكانيسم هاي طبيعي پاكسازي به سهولت كيفيت آب را بهبود مي بخشيدند . انسانها ي ابتدايي از غارها و ساير پناهگاه هاي طبيعي به عنوان مسكن استفاده مي نمودند . و يا خانه هايشان را از چوب ، مواد زايد و يا پوست حيوانات مي ساختند . معمولا به ندرت اتفاق مي افتاد كه انسانهاي ابتدايي و جمعيت هاي كوچ گر مواد زايدي از خود به جاي بگذارند . كه توسط اتمسفر ، هيدروسفر يا ليتوسفر قابل جذب و تجزيه سريع نباشد . اين قبيل مواد كه با گذشت زمان به سهولت تجزيه نمي شدند . از نظر گوناگوني و مقدار به اندازه اي اندك بودند كه هيچگونه مشكلات قابل ملاحظه به با رنمي آوردند . تنها هنگامي كه بشر دور هم جمع شده و گروههاي كمابيش پايداري را تشكيل داد اهميت تاثير بر محيط ريست روشن شد در سال 61 بعد از ميلاد آتشهاي ناشي از پخت و پز وايجاد حرارت چنان مشكلات جدي را از لحاظ آلودگي هوا به وجود آورد كه فيلسوف رومي سنكا از بوي بد دودكشهاي دور زا شكايت نمود . در اواخر سده هيجدهم مي لادي آب رودخانه هاي راين و تايمز به قدر آلوده شده بود كه ماهيان كوچك طلايي در آن قادر به ادامه حيات نبودند در قرون وسطي نواحي كه در آنها مواد غذايي و نيز مواد زايد انباشته شده بودند محل تجمع موشها و مگسها و ساير ميكربها گرديدند.
همه علائم ذكر شده اوليه آلودگي تها پيش در آمدي براي آلودگي بيشتر بعدي به شمار مي رفتند با ظهور انقلاب صنعتي ، انسانها به توانايي بيشتري در زمينه تامين نيازهاي سابق خود نظير آب ، هوا و غذا و مسكن دست يافتند . علاوه بر‌آن توجه خود را به نيازهاي فراتر ار حداقل زيست معطوف نمدند . تا اواخر سده نوزدهم و اوايل قرن بيستم اتومبيلها و لوازم منزل و ساير تجهيزات ، غذاهاي فرآوري شده و نوشيدنيها به اندازه اي عموميت يافتند كه اين تصور را سبب شدند كه وسايل و تجهيزات مذكور ضروري و اجتناب ناپذير ند و تامين همين نيازهاي نوين فعاليت عمده جامعه صنعتي را تشكيل داد .
برخلاف نيازهاي طبيعي ، كه قبلا بدانها اشاره شد . نيازهاي جديد معمولا مستلزم مراحل فرآوري ، ساخت و پالايش و توزيع اند . و سبب تشكيل پسمانده هاي پيچيده اي ميشوند . كه بسياري از آنها با طبيعت ، سازگاري ندارند . و محيط قادر به هضم آنها در كوتاه مدت نيست .
به عنوان مثال يك وسيله مدرن مورد استفاده در منازل يعني اجاق برقي را در نظر مي گيريم .بدنه و المانهاي حرارتي از جنس استيل و د سته اهرم بلند كننده از جنس پلاستيك ساخته مي شوند . سيمهاي فلزي و عايقهاي مصنوعي ممكن است در سيم رابط مورد استفاده قرار مي گيرند . و لاستيك مي تواند در پريز برق مصرف شود . در ارزيابي آلاينده هاي بوجود آمده در اثر ساخت و عرضه اين وسيله ساده خانگي در نظر گرفتن تمامي منابع از جمله استخراج فلزات از معدن ، استخراج و تصفيه نفت ، حمل و نقل مواد مختلف و سپس ساخت ، حمل و فروش محصول نهايي ضروري است . تاثير بلقوه در برگيرنده ساخت و استفاده از تجهيزات سنگين مورد نياز براي استخراج و انجام فرآيند برروي مواد خام مصرفي در اجزاي مختلف اجاق برقي در نظر گرفته شود . سياهه آلوده كننده مي تواند بسيار طولاني شود . مشكلات مربوط به دفع مواد زايد جامد در هنگام دور انداختن اجاق نيز خود عامل ديگري است كه براي سياهه افزوده مي شود . به عنوان يك قاعده كلي مي توان چنين نتيجه گيري كرد كه تامين نيازهاي طبيعي اوليه گرديده و اين پسمانده ها با محيط داراي سازگاري بسيار اندك اند و با سرعت كمتري در محيط جذب و هضم مي شوند . با حركت جوامع مدرن به سوي پيشرفت بازهم بيشتر ، سياهه نيازها يا مواد لوكس به وجود آمده جنبي با پيچيدگي زنجيره توليد و مقدار و گستردگي الاينده هاي توليد شده بيشتر و طولاني تر مي شود . در نتيجه تاثير جمعيت هاي نوين انساني بر روي محيط زيست موجب نگراني عمده براي مهندس محيط زيست و حائز اهميت فوق العاده اي است.(1)
چكيده :
مجموعه مورد نظر نتيجه4 ماه كارآموزي و سعي و تلاش است و تا آنجايي كه امكان دارد سعي شده است آنطوري تهيه و تنظيم گردد كه مورد قبول صاحبنظران و قابل استفاده براي طالبان علم و دانش باشد . كارآموزي اينجانب در سه بخش انجام شد .
1- حضور در بيمارستان بوعلي ( در روزهاي شنبه و يكشنبه )
...


مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۰ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 55

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما