محل لوگو

محلات 10


محلات 10

نام فایل : محلات 10

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 40

حجم : 73737 کیلوبایت


پيشگفتار:
اين تحقيق با تحليلي درباره تاريخ معماري و هنر ايران شروع مي شود و براي برداشت از شهرستان محلات و بناي تاريخي مسجد جامع نيمور محلات بنا به درخواست استاد مربوطه انجام مي شود.
با توجه به زيبايي که در معماري ايراني مي بينيم نياز است که نگاهي به تاريخ معماري و عقايد گذشته ايرانيان بيندازيم که با شکوه ترين و درخشان ترين ملتها به شمار مي آمده،و همواره مورد تحسين بشر بوده و هست چه در دوران قبل از اسلام و چه بعد از اسلام.
در دوران قبل از اسلام بر خلاف دورانهاي تاريک قرون وسطي در غرب که دوران تاريک و وحشتناک بود و انسان را گناهکار و رانده شده ار دادگاه الهي مي دانستند ايرانيان طبق تعاليم زردتشت بر اين عقيده بودند که زيبايي با نور پيوندي نا گسستني دارد. و وظيفه انسان را آباداني زمين و جنگيدن در تاريکي اهريمن و آشفتگي مي دانستند.
1
(معماري ايراني نشان دهنده پيوند ميان زمين و آسمان است.
نقش فروهر در تخت جمشيد
1.داريوش اعلام کرد
(
من کسي هستم که راستي را دوست دارم و از نادرستي بيزار است...من نمي خواهم که توانا بر ناتوان ستم کند خواست خداوند در زمين آشوب نيست بلکه صلح،نعمت و حکومت خوب است.
)

پس از حمله اعراب و شکست ايرانيان و فرار شاهان ساساني که مصيبت تکان دهنده اي براي ملتي مقرور بود. جاي تعجب است که باز هم ايرانيان عقب نماندند و تا مدت زيادي جکومت هاي محلي و هنرها مطابق معمول بود. و عناصر بنيادي و فرهنگي ساساني در چارچوب تازه کار خود را دنبال کرد. و تنها دليل واضح براي اين مسٍأله اين است که عقايد ايرانيان طبق تعاليم زردشت با دين اسلام ظبق تعاليم پيامبر(ص) بسيار نزديک بود.
چنانچه هر دو پيام نور و زيبايي را به ارمغان آوردند. گرچه نيروهاي فاتح اسلام هيچ سبک معماري عرضه نکردند يعني نداشتند که عرضه کنند ولي معماري ساساني با همه خلاقيتش که به شکلهاي ابتدايي و توده هاي پر حجم سخت براي ثباتش اعتماد کرده بودند دستاور ايران اسلامي اين بود که اين شکلهاي نيرومند را تحزيب کرد و توانايي آنها را تا حد يک معماري فوق العاده زيبا رشد داد. يک معماري متنوع تر و با شکوه تر و احساس بر انگيز را مؤثر تر از پيش.
مدرسه مادر شاه در اصفهان
به جاي کاخ هاي عظيمي که چنان خود نمايانه قدرت و افتخار شاهان را به نمايش مي گداشت مسجد ها را با خصلت عاميانه تر و مردمي تر جانشين کردند.
از لحاظ معماري ممکن است مسحد داراي طرح يک اندروني باشد با اين نيت که از جهان خارج جداست و به تمرکز دروني آن تإکيد ميشود.در واقع تإمين عميق ترين نوع وحدت زندگي و مفهوم جامعه در مسجد تمرکز يافته.
سه نوع عمده مسجد در گذشته وجود داشت :
1. قبه گنبدي بر بالاي اتاقي چهارگوش (آتش کده ساساني که براي عبادت اسلامي اقتباس شده بود)
2. طاق ضربي ساده اي به سنت طاق کسري
3. صحن باز( معروف به نقشه عربي) محاط با رواق ها.
با گذر زمان مسجدهاي با شکوه تري به دست هنرمندان ايراني ساخته شده با نهايت خلاقيت و شکوه همراه با طرحهاي هندسي کاشي ها و گاه نقاشي هاي ديواري بالايشان ديده مي شدند.طرح هاي ايراني همچنان واضح و منطقي باقي مانده اند که از سر تفکر و با قدرت تجسم طراحي شده است که براساس مضمون هاي سنتي بودند. مثل درخت مقدس، نيلوفر آبي به هزاران صورت، تا ک مواجي که به درون تاب مي خورد.نقش هاي برگ و گل و اشکال هندسي و ...
1. گياه: نماد و شکلهاي طبيعي ( که از دوران پيش از تاريخ بيانگر باروري و نعمت بوده)
2. طرح هاي هندسي( به ويژه از زمان پارتيان به بعد که تا حدي ناشي از تإثير يونان و روم و روابط با چين بود) .حاکي از به کار گيري طرح هاي مشبک و تودرتو و ترکيبات خطاطي دعوتي است براي سير و سياحت آزادانه و پيچ و خمهاي زيرکانه نقشها يا تماشاي (بهار منجمد) در تمام هنرهاي ايران خصلتي انساني وجد داشت صحنه هاي رنجباري که به فراواني در آثار هنر مسيحي نقش شده براي ايراني که ارزش زيبايي هاي دنيوي را ميدانست خوشايند نبود اين انسانيت در معماري نمايان است که به پيژهه در عصر اسلامي در دسترس و با مشارکت عموم بودهمچنان که در کتيبه اي آمده :(مسجدها باغهاي بهشتند) و آنگونه که به سازندگان و آرايش دهندگان ايراني آنها را مي ساختند زينتها و جلوه هاي معتبر اسلام بودند.

...


مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۰ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 59

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما