محل لوگو

كاربرد كامپوزيت در ساختمان


كاربرد كامپوزيت در ساختمان

نام فایل : كاربرد كامپوزيت در ساختمان

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 5

حجم : 62 کیلوبایت


بررسي چالش هاي كاربرد كامپوزيت در صنعت ساختمان
در زمينة كاربرد مواد مركب در صنعت ساختمان، ديدگاههاي مهندس موسوي، از اعضاي مؤسسه كامپوزيت ايران، قبلاً در شبكه بيان شد. اما گسترش مواد مركب در صنعت ساختمان، همواره با معضلاتي همچون هزينه، مسائل زيست محيطي، استانداردها و غيره نيز همراه بوده است كه در اين زمينه نيز گفتگويي با مهندس موسوي انجام و به اين موارد پرداخته شده است:
سوال:
ضمن تشكر از شما با توجه به پايين‌تر بودن قيمت مصالح ساختماني در برابر كامپوزيتها, آيا استفاده از كامپوزيتها در بخش ساختمان صرفة اقتصادي دارد؟
مهندس موسوي:
موادي كه براي تقويت سازههاي بتن آرمه استفاده ميشوند، الياف شيشه و رزين اپوكسي ميباشد كه به علت تحريم ايران با قيمتهاي بالاتر از نرخهاي متداول جهاني به دست ما ميرسند. البته ايران مواد اوليه مورد نياز را از كشورهاي شرقي بالاخص روسيه خريداري ميكند كه نسبت به نمونههاي غربي خود از قيمت و كيفيت پايينتري برخوردار است. اما با تمام مشكلات بيان شده، به خاطر خصوصيات اين مواد و با توجه به مشكلات ساختوساز، استفاده از آنها در كشور ما اجتناب ناپذير است.
به طور مثال گاه هزينه متوقف كردن عملكرد بنا در مقايسه با هزينة تقويت بسيار سرسامآور است. در يكي از شهرهاي كشور، يك پل ترانزيت كالا پس از گذشت 30 سال از احداث آن، در قسمت سرستونها دچار آسيب گرديده بود و به علت موقعيت منحصر به فرد و حجم بسيار بالاي ترانزيت آن، امكان بستن پل وجود نداشت. چرا كه اين عمل ترافيك غير قابل كنترل و زيان مالي سنگين را به همراه ميآورد. در اين مورد روشهاي سنتي به هيچ وجه جوابگو نبوده و تقويت پل تنها به كمك كامپوزيتها ممكن گرديد. در بازار ايران مواردي وجود دارند كه زمان بسيار مهمتر از هزينة تقويت است و بايد با جستجو و بررسي اين موارد را بيابيم.
سوال:
آيا كاربرد كامپوزيتها در صنعت ساختمان، مستلزم رعايت استانداردها و قوانين خاصي نيست و آيا استانداردهاي لازم در كشور ما تدوين شده است؟
مهندس موسوي:
متداولترين استاندارد پذيرفته شدة صنعت ساختمان در دنيا، استاندارد انستيتوي بتن آمريكا (
ACI
) از زيرمجموعههاي
ASTM
ميباشد. در ايران نيز مرجع تدوين استاندارد ساختمان، مركز تحقيقات مسكن وزارت مسكن و شهرسازي است كه استاندارد فوق را پذيرفته و مطابق با آن، دستورالعملهاي مربوطه را تنظيم مينمايند.
رعايت استانداردهاي مربوط به استفاده از كامپوزيتها در ساختمان نكتة قابل توجهي است و بعضي نهادها با مراجعة به ما نگراني خود را در اين باب اظهار داشتهاند، اما بايد توجه داشت كه دستورالعملهاي تدوين شده
ASTM
، در مورد مشخصهسازي و تست كارآيي سازههاي كامپوزيتي است و در ساخت بنا به بيان كليت نحوة اجرا اكتفا نموده است. به اين ترتيب مهندس طراح ساختمان ميتواند با بررسي پارامترهاي مختلف مهندسي و هزينة اجرا به صلاحديد خود بهترين روش را انتخاب كند و در اين مورد، استاندارد، آزادي عمل را از مهندس طراح سلب نكرده است.
در زمينة تقويت بناها به روش سنتي، هماكنون آييننامههاي خاصي وجود ندارد و در مورد روشهاي جديد نيز كميتة چهارصد و چهل
ASTM
به انتشار مجموعهاي از مقالات معتبر مربوطه در قالب يك گزارش كاركرد پرداخته است كه بيانگر عنايت آنها به روشهاي نوين تقويت ساختمان ميباشد. با اين همه سردمداران تدوين استاندارد در اين زمينه، كانادا و ژاپن هستند و گفته ميشود آنها در صدد انتشار يك استاندارد تقويت بنا با كامپوزيتها طي يكي دو سال آينده ميباشند.
لازم بهذكر است در اين كشورها حتي بناهايي وجود دارند كه بيست سال از ساخت يا تقويت آنها با كامپوزيتها ميگذرد و دچار كوچكترين مشكلي نشدهاند. اما با اين وجود، كشورهاي ياد شده مايل به سپري شدن مدت زمان بيشتري هستند. آنچه مسلم است كامپوزيتها در هنگام وقوع زلزله بسيار بهتر از روشهاي سنتي معمول كه دستورالعمل خاصي را نيز تبعيت نميكنند، ظاهر خواهند شد. مراجع استاندارد دنيا رفتهرفته تقويت بنا با كامپوزيتها را پذيرفتهاند اما در زمينههاي ديگر مانند بحث اتصالات كامپوزيتي نياز به تحقيقات و پيشرفت بيشتري ميباشد.
سوال:
آيا كاربرد كامپوزيتها در صنعت ساختمان مشكلات زيست محيطي به همراه ندارد؟
مهندس موسوي:
...


مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۰ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 156

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما