محل لوگو

عيب يابی خودروهای انژکتوری


عيب يابی خودروهای انژکتوری

نام فایل : عيب يابی خودروهای انژکتوری

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 22

حجم : 80 کیلوبایت


عيب يابي خودروهاي انژکتوري
منشا عيوب در سيستمهاي انژكتوري
فرض كنيد تلويزيون منزل شما اصلا روشن نمي شود، شما چه اقدامي مي كنيد؟ اغلب اين تجربه را داشته ايم. ابتدا پشت تلويزيون را باز مي كنيم و پلمب گارانتي آنرا مي شكنيم. بعد كمي به اين طرف و آن طرف نگام مي كنيم ، بعد با چند نفر از دوستان و آشنايان مشورت و نهايتا به تعميرگاه مي بريم. آخر از همه متوجه مي شويم كه دوشاخه يا پريز ايراد داشته!!! اغلب اتفاق مي افتد كه خانم خانه دوشاخه تلويزوين را از برق كشيده و جاروبرقي را بجاي آن وصل مي كند و پس از جارو كشيدن فراموش مي كند كه دوشاخه تلويزيون را نصب كند... پس بهتره عيب يابي را از ساده‌ترين ها  شروع كنيم. به بسا خودروي شما بنزين نداشته باشد و شما مجبور به بكسل كردن و تعمير اساسي موتور آن شويد!!! شايد شوخي به نظر برسد ولي همه اين موارد واقعا اتفاق افتاده است ... (ولي نه براي بنده)
درباره كاركرد موتور خودرو وسواس نداشته باشيد.
اين نكته را به ياد داشته باشيد كه هدف از انژكتوري كردن موتور كاستن از آلودگي آن است هرچند كه در تبليغات به افزايش قدرت و كاهش مصرف سوخت توجه مي شود. زيرا محدوديتهاي اعمال شده از طرف سازمان حفاظت از محيط زيست مانع از توليد خودروهاي آلوده مي شود. به همين دليل براي كم كردن آلودگي در دور آرام (آيدل) مقدار سوخت را كاهش داده و همين باعث بد كاركردن موتور مي شود درحاليكه اين مورد مشكلي نبوده و تنها درصورت داشتن وسواس عيب به نظر مي آيد.
موتورهاي قديمي مانند پيكان و پرايد كه آلودگي پايه آنها زياد است بعد از نصب سيستم انژكتوري، كامپيوتر آنها طوري تنظيم مي‌شود كه آلودگي آنها در حد استاندارد باشد و چون اساس موتور قديمي مي‌باشد و به راحتي آلودگي آن كم نمي شود ايراداتي عملكرد آن بوجود مي آيد كه بايد بگويم طبيعي است. زيرا نمي شود شتر را با بارش خريد. يعني هم آلودگي كم باشد و هم كاركرد موتور عالي باشد. چاره كار تنها در طراحي موتور با تكنولوژي روز است. يعني موتور اساسا بايد مطابق با استاندارد روز طراحي شود بطوريكه مجبور نباشيم موقع تنظيم كامپيوتر كاركرد موتور را فداي آلودگي كنيم.
... عيوبي كه ممكن است در خودروهاي انژكتوري اتفاق بيفتد اغلب از كثيفي انژكتور است. بنزيني كه پالايشگاهها توليد و در پمپ بنزينها عرضه مي شود فاقد استاندارد لازم براي استفاده در خودروهاي انژكتوري است و اغلب گرفتگي فيلتر بنزين و سوزن انژكتورها را به دنبال دارد. پس سعي كنيد فيلتر بنزين را به موقع (۲۰۰۰۰كيلومتر) تعويض كرده و از شستشو دهنده هاي مسير سوخت رساني بويژه نوع خارجي آن استفاده نماييد. شركت سايپا مخصوص خودروهاي پرايد وسيله مخصوصي دارد كه توسط آن انژكتورها را شستشو مي دهد. بهتر است اين خدمات را هنگام مرجعه به
سايپا يدك
درخواست نماييد. متاسفانه در خدمات پس از فروش
ايران خودرو
چنين وسيله اي وجود ندارد يا اينكه استفاده نمي شود. ممكن است كسانيكه خودروي ۲۰۶ دارند از اين سرويس باخبر باشند ولي تاكنون خبري از شستشوي انژكتورها در دست نيست. شستشوي انژكتور به اين ترتيب است كه مايع مخصوصي را در يك مخزن مانند پمپ سم پاشي ريخته و بعد شيلنگهاي بنزين را از فيول ريل جدا و به پمپ شستشو وصل مي كنند. بعد موتور را روشن كرده و اجازه مي دهند موتور بجاي بنزين از ماده شستشو دهنده استفاده كند. اين عمل باعث تميزي انژكتورها خواهد شد. اگر شما ماده تميزكننده اي را سراغ داريد يا با روشي آشنايي داريد حتما به ما هم بگوييد.
بعد از اين آخرين جايي كه ممكن است ايراد داشته باشد سيستم الكترونيك موتور است. ولي هيچ وقت به كامپيوتر شك نكنيد زيرا خرج شما زياد مي‌شود و ممكن است ايراد خودرو چيز ديگري بوده باشد
کار با دستگاه دياگ
متداول ترين ابزار عيب يابي خودروهاي انژکتوري دستگاه دياگ مي‌باشد. دستگاه دياگ عموما به دستگاههايي اطلاق مي شود که بري عيب يابي از آنها استفاده مي کنيم. اما اين دستگاهها بري چه منظورهايي مي توانند کاربرد داشته باشند؟
بايد بگويم در صنعت پيچيده قرن اخير کسب اطمينان نسبت به عملکرد صحيح سيستمها اهميت ويژه‌ي دارد. صنعت الكترونيك نيز يكي از مواردي استكه مورد توجه واقع شده است. دستگاههاي عيب ياب كمك مي‌كنند تا عيوب پديد آمده در دستگاه الكترونيكي مشخص شود. اين دستگاهها شامل انواع ولتمتر، اسيلوسكوپ و دستگاههاي ويژه مي‌باشند.
به دنبال لزوم بكارگيري مدارات الكترونيك در خودروها و كاربردي شدن آن در صنعت خودروسازي، مدارات گوناگوني مخصوص خودرو طراحي و بكارگرفته شد كه مدار كنترل آلودگي يكي از اين نوع مدارات است. متاسفانه در صنعت خودروسازي كشور ما اولين مدار الكترونيكي پيچيده‌ايكه مورد استفاده قرار گرفت مدار كنترل آلودگي موتور يا همان كامپيوتر موتور بود. درحاليكه مدارات بيشماري از قبيل كروز كنترل، كنترل سيستم تعليق (خودروي زانتيا) ، كنترل ايربگ، سيستم ضدسرقت و غيره سالهاي سال در خودروها كاربرد داشته‌اند. عيب يابي اين سيستمها به دليل پيچيدگيهايي كه دارند مستلزم استفاده از ابزارهاي خاصي هستند كه به دياگ تولز معروفند.
البته يک تعميرکار ماهر نيازي به استفاده از دستگاههاي کامپيوتر موسوم به دياگ تولز ندارد زيرا بسياري از عيوب بوجود آمده در موتورخودروها منشاء مکانيکي داشته و دستگاه دياگ قادر به تشخيص آنها نيست. اما استفاده از دستگاه دياگ به عنوان دستگاه اندازه گيري مقادير عملکردي موتور کمک موثرتري بري تشخيص صحيح عيوب خواهد داشت.
دستگاه دياگ تولز يا عبارت فراسي آن دستگاه عيب ياب دستگهاي است الکترونيکي که با کامپيوتر خودرو ارتباط ديجيتالي برقرار کرده و با دريافت برخي اطلاعات از آن، تعميرکار را بري عيب يابي خودرو کمک مي‌كند. اطلاعاتي كه دستگاه عيب‌ياب از كامپيوتر خودرو دريافت مي كنند به چند دسته تقسيم مي شوند:
۱. كدهاي تشخيص عيب سيستم انژكتوري (عيوب الكترونيكي)
۲. كدهاي عملكردي موتور
كدهاي تشخيص عيب مربوط به عيوب الكتريكي يا الكترونيكي هستند كه در سيستم انژكتوري موتور شامل سنسورها و انژكتورها و ساير عملگرها بوجود آمده و كامپيوتر آنها را تشخيص مي‌دهد. اين كدها در حافظه كامپيوتر ذخيره شده و توسط دستگاه دياگ دريافت مي شود. دستگاه دياگ بعداز دريافت اين كدها آنها را روي صفحه نمايش مي دهد. تعميركار با مشاهده اين كدها متوجه مي شود كه كداميك از قطعات معيوب است. اما سريعا نبايد نسبت به تعويض قطعه اقدام كرد!
-(عيوب مونتاژي يكي از عيوب رايج در سيستمهاي انژكتوري موتور خودروها مي باشند!؟ اگر كانكتور يكي از سنسورها در جي خود شل شده باشد. مسلما وقتي اقدام به تعويض سنسور كنيد، كانكتور آنرا جدا كرده و بعد برروي سنسور جديد محكم جا زده مي‌شود ... از كجا معلوم كه سنسور اوليه سالم بوده و تنها كانكتور آن شل شده باشد. با اين كار عيب شناسايي نشده وتنها بهاي سنسور تعويضي به حساب صاحب خودرو نوشته مي‌شود.
)-
دستگاه دياگ پس از اتصال به کانکتور مخصوص، که در تمامي خودروهاي انژکتوري تعبيه شده است با كامپيوتر موتور ارتباط برقرار كرده و طبق نظر تعميركار اطلاعات مورد نياز را دريافت و روي صفحه نمايش مي‌دهد. 
هر كارخانه خودروسازي موظف است بري تمامي خودروهاي توليدي خود دستگاه دياگ مربوطه را تهايه و در اختيار تمامي تعميرگاهها و مراكز سرويس خود قرار دهد. در نتيجه كارخانه بنز فقط بري خودروهاي بنز دستگاه دياگ تهايه خواهد كرد و نمي‌توان خودروهاي پژو يا رنو را با دستگاه دياگ بنز عيب يابي كرد. در حال حاضر خودوهاي ساخت پژو، سيتروئن، نيسان، بنز و ... در ايران  داري پشتوانه فني از شركتهاي اصلي بوده و داري دستگاه دياگ بري تمام محصولات خود هستند. اگر به دستگاه دياگ پـژو  يا هر دستگاه ديگري مراجعه كنيد متوجه خوهايد شد كه در اولين مرحله نوع خودرو را بايد تعيين كنيد. كارخانه پژو انواع مختلفي خودرو توليد و عرضه مي‌كند كه تنها انواع محدودي از آنها در ايران در دسترس است. اما كارخانه پژو موظف است دستگاه عيب ياب خود را بري عيب يابي تمامي انواع خودروي پژو طراحي و عرضه كند. پس در اولين گام بري عيب‌يابي بايد نوع خودرو را تعيين كرد.
...


مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۰ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 99

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما