نام فایل : طبيعت و محيط زيست
فرمت : .doc
تعداد صفحه/اسلاید : 7
حجم : 46 کیلوبایت
طبيعت و محيط زيست، موهبتي خداوندي است که از مجموعه موجودات، منابع و عوامل و شرايط هماهنگي که در اطراف هر موجود زنده وجود دارد و ادامه حيات به آن وابسته است به وجود ميآيد.
آلودگي محيط زيست بر کيفيت و چرخه طبيعي اثر ميگذارد و پيآمدهاي زيانباري براي زندگي انسان، حيوان، گياه و بناها دارد. در جهان امروز، مسئله آلودگي، يکي از مهمترين و حادترين مشکل تمدن انساني است و نقش انسان در آلودگي محيط زيست بسيار چشمگير است. طبيعت، براي بقاي نسل بشر آفريده شده است و پيوندي ناگسستي ميان انسان و طبيعت وجود دارد.
امام علي عليهالسلام اين پيوند و پيوستگي انسان با طبيعت پيرامون را به زيبايي بيان ميکند:
تقوا پيشه کنيد در حق بندگان و شهرها، که شما مسئول هستيد؛ حتي از سرزمينها و چهارپايان. انسان هرگز اجازه ندارد خود را رها و لجام گسيخته و آزاد در بهرهبرداري از طبيعت بداند و حق ندارد با آلوده کردن و ويران ساختن طبيعت، به آسايش برسد.
پيام متن:
1. طبيعت، نعمتي است که خداوند به امانت در اختيار انسان قرار داده و آدميان در برابر چگونگي بهرهبرداري از آن مسئول هستند.
2. آلودگي محيط زيست به زيان انسان و همه موجودات تمام ميشود.
طبيعت، بستر رشد و تعالي انسان
فرهنگ اسلامي، طبيعت را گهواره و زمينهساز پرورش و کمال انسان ميداند. ازاينرو، با هر کس که به اين عامل، آسيب و زيان رساند و آن را براي رشد بشر ناامن سازد، مقابله ميکند. نظام طبيعت، بر اساس حکمت آفريده شده و همه عناصر آن از ابر و باد و مه و خورشيد و فلک درکارند تا آدمي در پرتو آنها از ماديت به معنويت برسد و دنيا و آخرت را به شايستگي در خود به کمال برساند.
امام صادق عليهالسلام به مُفَضَّل بن عمر ميفرمايد:
اگر تو جهان آفرينش را با انديشه و خردت درست ارزيابي کني، آن را مانند ساختماني مييابي که همه آنچه آفريدهها به آن نيازمند بودهاند، در آن پيشبيني شده است. آسمان، بسان سقفي است برافراشته؛ زمين بسان فرشي است گسترده؛ ستارگان، چراغهاي چيده شده را مانند؛ گوهرها در دل اين جهان ذخيره شدهاند و همهچيز براي انسان آماده شده و آدمي مانند صاحب خانهاي، همه آنچه هست، در ملک اوست. گونهگوني گياهان و حيوانات، براي برآوردن منافع و مصالح او تهيه شده است.
پس بايد از متاعهاي گوناگون آن در راه اطاعت خدا و رشد الهي بکوشيم و بهره ببريم.
پيام متن:
خداوند همه نعمتهاي خود را در عالم طبيعت، براي رشد و تعالي آدمي آفريده و انسان را خليفه و مالک اين نعمتها قرار داده است. بنابراين، همگان موظفند براي حفظ طبيعت بکوشند.
حفظ طبيعت در جهانبيني اسلامي
يکي از صفات خداوند، حفيظ است و در جهانبيني اسلامي، کل هستي در حوزه حفاظت پروردگار قرار دارد. بر اساس آموزههاي ديني، انسان مسلمان نيز بايد خود را به اين صفت بيارايد و خود را در هر مکان و موقعيتي نگهدارنده و پاسدار امانتها و نعمتها از جمله محيط زيست انساني بداند. پيشگيري از نابودي و تلف شدن طبيعت نيز با رعايت امانتداري و حفاظت امکانپذير است.
پيامبر اسلام زمين را مادر انسان و امين خداوند ميداند و ميفرمايد: «در نگهداري زمين بکوشيد و به آن حرمت نهيد که مادر شماست. هر کس بر روي آن کار نيک و يا بدي انجام دهد، گزارش خواهد کرد».
داشتن چنين نگاهي به طبيعت که پيامبر آن را به پيروان خود ميآموزد و نيز خود را فرزند و پرورش يافته دامن او دانستن، در بهرهوري درست از آن، اثر فراوان دارد.
پيام متن:
1. آنکه در حفظ طبيعت و محيط زيست کوشاست، در واقع به صفتي خدايي آراسته شده است.
2. به فرموده پيامبر گرامي اسلام: «زمين را نوازش کنيد و از آن برکت بگيريد؛ زيرا او مادر شماست، مادري که به فرزندانش مهربان است».2
آبادگري در بينش اسلامي
در بينش دين اسلام، انسان پيوند ويژهاي با طبيعت دارد. انسان از زمين پديد آمده است و بايد حرمت آن را نگه دارد، حفظ حرمت زمين به اين است که آن را آباد سازند و از ويراني در امان دارند. خداوند نيز در قرآن ميفرمايد: «او شما را از زمين پديد آورد و خواست که آبادانش داريد.» از نگاه قرآن، آباداني زمين، وظيفه انسان است. خداوند با اينکه طبيعت را رام شده انسان ميداند و اينکه ميتواند هرگونه بهرهبرداري از آن بکند، به او هشدار ميدهد که به بهانه استفاده از طبيعت، نبايد آن را نابود سازد. بايد به گونهاي از طبيعت بهره برد که جريان حيات و زندگيبخشي همچنان براي نسلهاي آينده فراهم باشد.
«آلوده کردن آبها، از ميان بردن پوششهاي گياهي، استفاده بيرويه از چوب جنگلها، هدر دادن انرژي طبيعي و کوتاهي در بازسازي محيط زيست، در واقع، دور شدن از آموزههاي ارزشمند انساني و الهي است.»
پيام متن:
...
مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان