محل لوگو

راهكارهاي ايجاد انگيزه در معلمين و مدیران


راهكارهاي ايجاد انگيزه در معلمين و مدیران

نام فایل : راهكارهاي ايجاد انگيزه در معلمين و مدیران

فرمت : .DOC

تعداد صفحه/اسلاید : 8

حجم : 44 کیلوبایت


راهكارهاي ايجاد انگيزه در معلمين

و مدیران
مقدمه
تقديم به تمامي معلمان و مدیران دلسوز و فداكار كه با تمام وجود در عرصه تعليم و تربيت مي سوزند و نور مي بخشند.
    از زمان آفرينش انسان، هزاران پيامبر از سوي خداوند تبارك و تعالي برانگيخته شدند تا وسيله هدايت شوند و انسان را راهنمايي كنند.
    تاريخ همواره شاهد نبردها و مصيبت هايي بوده كه به دليل سركشي نفس بشر پديد آمده اند؛ ديروز صداي شمشيرها و امروز غرش انواع سلاح هاي جنگي را كساني برپا كرده اند كه يا تعليم نديده اند يا تعليم آنها همراه با تهذيب نفس نبوده پس هيچ گاه نبايد نقش و جايگاه ارزشمند «معلم» را ناديده گرفت.
    معلم امانتي خطير و پرارزش را در اختيار دارد و بايد امانتدار باشد او چه در تربيت فرزندان در محيط خانه و چه در رهبري سياسي، اجتماعي جامعه نقش مهمي دارد. بايد شرايطي براي معلم فراهم باشد تا به اين وظيفه مهم خود جامه عمل بپوشاند. گام اول شناختن قدر و منزلت معلم است نقش او نقش پيامبراكرم(ص) در جامعه است قرآن كريم بالاترين درجات را براي معلم منظور فرموده است و نهج البلاغه بهاي معلم را با بهشت مقايسه كرده است، در اسلام خدمت به خلق خدا برترين عبادتهاست و از آنجا كه معلمي خدمت به جامعه است از ارزش فراواني برخوردار است.
    بهترين برنامه ها و غني ترين محتواي آموزشي بدون وجود مربياني كار آزموده و باانگيزه به ثمر نخواهد رسيد پس مي توان با افزايش انگيزه در فرد كارايي او را افزايش داد تا از اتلاف وقت و هدر رفتن نيروهاي بالقوه جلوگيري گردد. امروزه رابطه انگيزه و كارآمد بودن كاركنان و بازده كارسازماني اهميت فراواني دارد. در روانشناسي انگيزه را نوعي محرك مي دانند كه موجود زنده را از درون به فعاليت وامي دارد و به آن «ديناميك رفتار» نيز مي گويند.
    در فرصتهاي يادگيري بعد از عوامل محيطي و وراثت مهمترين دليل تفاوت در عملكرد يادگيري عامل انگيزه است و به اين خاطر جزء مباحث مديريت، روان شناسي تربيتي، روانشناسي اجتماعي و... آورده شده است.
    عوامل وراثت را نمي توان تغيير داد يا شرايط محيطي را تاحدودي مي توان بهبود بخشيد ولي با افزايش و تقويت انگيزه مي توان از اين دو عامل كمك گرفت و به خود شكوفايي رسيد.
    در نظريه «مزلو» كه از بنيادي ترين نظريات انگيزش است اشاره مي كند به نيازهايي كه طبق هرم از پايين به بالانيازهاي فيزيولوژيكي- احساس امنيت- تعلق خاطر- محبت- احترام به نفس و خود شكوفايي است و عقيده دارد اين هرم سلسله مراتب الگويي «نوعي» است و در اكثر انسانها عموميت دارد به عنوان مثال دانش آموزاني كه از سوء تغذيه رنج مي برند در فعاليت هاي كلاسي و عملكردهاي يادگيري به طور محسوس داراي عملكرد پايين تر هستند يا دانش آموزي كه مورد تاييد اعضاي گروه قرار نمي گيرد نمي تواند خلاقيت هاي خود را به نحو احسن بروز دهد.
    يكي از مسائلي كه تاكنون مورد غفلت قرار گرفته رابطه بين انگيزه معلم و انگيزه دانش آموزان است معلم با انگيزه دانش آموزان را با انگيزه مي كند و دانش آموزان با انگيزه مي توانند انگيزه معلم را افزايش دهند. عوامل مشترك در ايجاد انگيزه بين معلم و دانش آموز عبارتند از: تنوع روشهاي تدريس (ايفاي نقش، بحث و گفتگو، روش اكتشافي) مطالعه با يكديگر و ساير فعاليت هاي مكمل كه باعث بروز خلاقيت ها و علاقه بيشتر شده و يادگيري از حالت ايستا به حالت فعال و پويا تبديل مي شود. دانستن اين نكته مهم است كه بدانيم:
    انگيزه ،قلب آموزش وپرورش است. انگيزش چند وجهي است و دو عامل مهمتر آن همان برانگيختن (فعال كردن، انرژي زايي) و انتخاب رفتار است. در هر سازماني انگيزه براي كار مهم و ضروري است و اين موضوع براي آموزش وپرورش و در راس آن معلم بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد زيرا معلمان سرمشق فضائل اخلاقي و سرشار از روح خدمتگزاري هستند. «انگيزه حالت رواني است كه رفتار را در جهت هدف يا اهداف نيرو مي بخشد فعال مي سازد و هدايت مي كند.» در اكثر كشورها به معلمان اثربخش و با انگيزه به عنوان يكي از اركان اصلي آموزش وپرورش نياز دارند تا بتوانند جوانان را در قالب سيستم تعليم و تربيت پرورش داده و براي آينده اي بهتر مجهز كنند.
    از آنجا كه كار ضرورت توسعه است و اكثريت افراد بيشتر وقت خود را در محيط كار مي گذرانند عامل انگيزه مهم و ضروري است هر شغلي با فرسودگي همراه است اما در برخي مشاغل بنا به نوع كار، تنوع وظايف و مسئوليت هاي آن فرسودگي بيشتر است و معلمي يكي از حرفه هايي است كه در معرض اين فرسودگي قرار دارد كه با راهكارهاي مناسب مي توان از فرسودگي شغلي اين قشر زحمت كش و دلسوز جامعه كاست و رضايت شغلي ايجاد كرد كه بازده و نتيجه آن پيشرفت و توسعه جامعه خواهد بود و همه از آن بهره مند مي گردند. در اينجا به راهكارهايي كه مي توانند انگيزه معلمان را افزايش دهند اشاره مي كنيم:
    
الف) عوامل فيزيكي (ساخماني) مدرسه:
    ¤ دل انگيز كردن محيط كار: ايجاد نوركافي- رنگ مناسب- پاكيزگي اتاق ها- قراردادن گلدان و تابلوهاي نقاشي و تصاير زيبا و...
    ¤ تامين و آماده ساختن وسايل و امكانات مورد نياز معلم براي تدريس
    
ب) عوامل مالي:
    در هر سازماني افراد معمولاً تلاش و كوشش و آنچه كه نتيجه آن است را در مقابل دريافتي خود از آن سازمان (حقوق و مزايا) قرار مي دهند اگر آنچه كاركنان به سازمان مي دهند (كار، تلاش، فكر و وقت و...) بيشتر از آنچه باشد كه از سازمان دريافت مي كنند دچار دوگانگي و فشار رواني مي شوند و با رعايت عدالت و عدم تبعيض مي توان انگيزه را پررنگ تر كرد.
    
پ) عوامل سازماني:
    سبك مديريت و رهبري مديران سازمان آموزش و پرورش، صدور بخشنامه هاي فراوان و مكرر و تدوين خط مشي هاي مختلف سازماني، دسترسي نداشتن به مراجع تخصصي در مدارس كه پاسخ گوي مسائل و مشكلات مربوط به حرفه معلمان باشد باعث فشار رواني معلمان مي شود كه با مشخص كردن ميزان وظايف خواسته شده از شخص و حمايت اجتماعي در محيط كار مي توان اثر مثبتي در احساس اعتماد به نفس و احساس به كمال رسيدن فرد و رضايت شغلي او ايجاد كرد. رهبري و مديريت مناسب موجب ايجاد روحيه خلاقيت و نوآوري كاركنان مي گردد، درك محدوديت هاي فردي و زماني از جانب مديران موجب تلاش دوچندان كاركنان مي شود.
...


مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۰ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 65

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما