محل لوگو

دولت اباد يزد


دولت اباد يزد

نام فایل : دولت اباد يزد

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 5

حجم : 111 کیلوبایت


موقعيت
يزد به دليل موقعيت جغرافيايي و ارتباط خاصي كه به دليل واقع شدن در مركز كشور داشته از روزگاران پيش همواره مورد توجه و داراي جايگاه ويژه
¬
اي بوده است. استان يزد با شرايط آب و هوايي
بياباني گرم و خشك و مقدار متوسط بارندگي سالانه بين 50 تا 100 ميليمتر، يكي از خشك
¬
ترين استانهاي كشور به شمار مي
¬
رود. اختلاف دماي شب و روز در اين استان بين 9/11 تا 7/20 درجه سانتي
¬
گراد متغير است.
باغ دولت آباد يزد با مساحتي بالغ بر 40000 متر مربع از مشهورترين و زيباترين باغ
¬
هاي شهر يزد محسوب مي
¬
شود. ورودي اصلي باغ در ضلع غربي آن و به سمت بلوار دولت آباد گشوده مي
¬
شود، ورودي كه هم اكنون مورد استفاده عموم قرار دارد در ضلع جنوبي باغ در كنار رودخانه خشك واقع گرديده است. علاوه بر آن درب ديگري به خيابان انقلاب راه دارد كه در سمت شمالي مجموعه واقع شده است.
تاريخچه باغ دولت‌آباد يزد
در يادگارهاي يزد نوشته ايرج افشار آمده است كه مطالعه تواريخ قديم يزد نشان ميدهد كه باغهاي مهم و بزرگ و زيبا از قديمترين ايام در آنجا ساخته مي‌شده و ذكر بسياري از آنها در آن كتب موجودست. از جمله در تاريخ جديد يزد از سي باغ نام رفته ست. ولي افسوس كه اثري از هيچكدام از آنها اكنون برجاي نيست.
باغ دولت‌آباد يزد از نمونه باغهاي بزرگ ايران است كه در سال 1160 هجري قمري « دوره زنديه » بنا گرديده است. بادگير مرتفع و زيباي آن با ارتفاع 33 متر از سطح زمين بلندترين بادگيري است كه تا كنون شناسايي شده است. اين باغ بزرگ يكي از بنيادها و آبادانيهاي محمد تقي‌خان مشهور به خان بزرگ، سرسلسله خاندان خوانين يزد و مرد مقتدر آن عهد است. او ابتدا قناتي با نام دولت آباد ايجاد كرد و سپس از آب آن قنات باغ دولت آباد را بوجود آورد. قنات تاريخي عظيم و مهم دولت‌آباد داراي قدمتي بيش از دويست سال است كه از احداث پنج رشته قنات تشكيل شده است.
مولف جامع جعفري ذيل عنوان « ذكر قنات مباركه دولت آباد يزد و ايراد وقفنامه آن از منشئات عالم رباني آقاي سيد احمد اردكاني … » و پس از عبارت پردازي‌هاي زياد مي‌نويسد:
« . . . . . تخميناً معادل پانصد درب باغ و مساوي دو هزار جريب زمين از آن آب شاداب است . . . . منبع و مظهر آن هر دو در بلوك مهريجرد است و . . . . . . و در ساحت نه فرسنگ زمين قمري بجهت آن آب حفر فرموده از بلوك مهريجرد و شهرت بنا فرموده، از بلوك مهريجرد به حوالي ولايت كشانيدند و در حومه شهر به زراعت رسانيدند و آسيابي در قريه محمد آباد چاهوك كه واسطه ميان مهريجرد و شهرت بنا فرموده، از آن آب دائر ساختند . . . . . . . بالجمله بناي قنات مزبور برچهار رشته قنات است. . . . . . رشته اول قنات مسمّي به باقر آبادست كه در اصل مرغابي بود وبعد از انتقال به نواب جنت مآب خان مغفور سعيد آبي بر روي كارش آمد . . . . . . . رشته دوم قنات مسمّي به مهدي آبادست . . . . . رشته سيم قنات مسمّي به... است. . . . . . . رشته چهارم نصفه از قنات قديمه بغداد آبادست كه منتقل به خود فرموده . . . . . . و اين چهار رشته قنات را بر روي هم مسمّي به قنات دولت‌آباد ساخته از ساحت مهريجرد به عرصه حومه شهر چنانكه مسطور گشت جاري گردانيده و در موضع آبشاهي ربع از قنات دولت‌آباد را مفروز نموده و به اولاد فرخنده نهاد خود بخشيده‌اند و سه ربع ديگر را به حومه آورده ربعي از آن سه ربع را به ضميمه باغ دولت‌آباد كه نيز از ابنيه آن بزرگوارست با اراضي تابعه باغ مزبور وقف بر چهارده معصوم فرموده‌اند كه متولي شرعي آن (نام متولي را از نسخه خطي زدوده‌اند) . . .»
مولّف جامع جعفري سپس به نقل متن وقفنامه پرداخته است و بلافاصله پس از اتمام آن توصيف عمارات مربوطه به باغ را موضوع سخن خود قرار داده و تلخيص آن بدين صورت است:
« يكي ديگر از بناهاي نزهت انتماي آن بزرگوار باغ دولت‌آبادست كه متصل به دروازه چهارمنار و خارج شهر واقع است و از آب قنات دولت‌آباد مشروب مي‌شود . . . فضاي باغ به حسب طول به بسط . . . . و به حسب عرض . . . و در سمت شرقي عمارتي به طرح هشت . . . . طرح‌ريزي كرده‌اند . . . . حياض حوضخانه‌ها هشتي طرحش . . . . . آب حوض فلك را . . . . . . برباد داده و اعجوبه بادگير عيوق طرحش . . . . . راه آمد شد با كيوان گشاده . . . . . مقابل آن عمارت در سمت غربي كه بدايت باغ است طرح عمارت ديگر ريخته‌اند. . . . . » « يادگارهاي يزد ايرج افشار »
...


مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۰ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 42

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما