محل لوگو

بيش از 3 ميليارد دلار گل و گياه


بيش از 3 ميليارد دلار گل و گياه

نام فایل : بيش از 3 ميليارد دلار گل و گياه

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 9

حجم : 65 کیلوبایت


بيش از 3 ميليارد دلار گل و گياه
در جهان مبادله مي‌شود
 
 
اشاره
:
در فرآيند جهاني شدن اقتصاد و تجارت، افزايش سهم در تجارت از طريق رشد صادرات به بازارهاي بينالمللي يكي از اهداف مهم اقتصادي كشورهاي مختلف ميباشد كه پويايي رشد و توسعه اقتصاد ملي را به دنبال دارد. تلاش براي نفوذ در بازارهاي قابل دسترس، مهمترين بخش فعاليت بنگاههاي اقتصادي را تشكيل ميدهد و كشورهايي كه بتوانند بازارهاي مصرف را به خوبي شناسايي و پايگاههاي توليدي - صادراتي خود را تقويت كنند، بهطور قطع ميتوانند سهم روزافزوني در تجارت جهاني بهدست آورند.
يكي از بازارهاي پرتحرك در تجارت بينالمللي، بازار گل و گياه است كه سالانه بيش از چند ميليارد دلار انواع گل و گياه در آن مبادله ميگردد. به دست آوردن سهم مناسب از اين بازار ميتواند در تحرك اقتصادي كشورهاي صادركننده نقش مهمي ايفا كند.
در اين مقاله به بررسي وضعيت تجارت جهاني گل و گياه و كشورهاي عمده فعال در اين تجارت (از بعد صادرات و واردات) ميپردازيم.
 
 
 
 
 
 
 
كشورهاي اروپايي از حدود يك قرن پيش تلاش جدي در خصوص توليد و تجارت گل و گياه آغاز كردند.
براساس آمارهاي موجود، آمريكا، هلند، ژاپن و ايتاليا در سال 1993 حدود 63 درصد توليد جهاني گلهاي گلداني را به خود اختصاص دادند. در همين حال چهارده كشور جهان با عرضه 50 ميليارد شاخه گل به بازارهاي مصرف، بخش عمده توليد و تجارت گلهاي شاخه‌اي را در اين سال به خود اختصاص دادند.
براي دستيابي به بازارهاي جديد،‌ نمايشگاه‌هاي گوناگون گل و گياه هر ساله در جهان برگزار مي‌شود كه نه‌تنها توجه دست‌اندركاران توليد و تجارت گل‌ها و گياهان به خود را جلب مي‌كند، بلكه استقبال عمومي مردم را به دنبال دارد.
بر اساس اطلاعات دريافتي از شبكه‌هاي اطلاع‌رساني رايانه‌اي، شش كشور عمده صادركننده گياهان تزييني عبارتند از: آمريكا، هند، چين، آفريقاي جنوبي، هلند و فيليپين. سهم هر يك از اين كشورها در بازار جهاني در سال 1997 به ترتيب 68/25، 59/20، 55/8، 98/6، 74/3 و 5/3 درصد بود.
در همين حال بازارهاي عمده براي اين كشورها، اتحاديه اروپا، آمريكا، مكزيك، كانادا، ژاپن، سوييس،‌ لهستان و فدراسيون روسيه بوده‌اند. (امريكا هم در زمينه صادرات و هم در بخش واردات گياهان تزييني، بازار مهمي است.)
تقريبأ 71/36 درصد صادرات گياهان تزييني جهان در سال 1997 در بازار اتحاديه اروپا جذب شد و پس از آن آمريكا با 27/22 درصد، مكزيك با 20 درصد، كانادا با 75/4 درصد، ژاپن با 47/4 درصد،‌ سوييس با 86/2 درصد،‌ لهستان با 75/1 درصد و روسيه با 03/1 درصد قرار داشتند كه بازارهاي عمده خريدار گياهان تزييني بودند. البته در فهرست واردكننده اين نوع گياهان نام كشورهاي هنگ‌كنگ، اسلواكي،‌ نروژ، عربستان سعودي، تايلند، مجارستان، مالزي، چين، برزيل، سريلانكا، كره جنوبي، استراليا، اسراييل، آرژانتين و... نيز به چشم مي‌خورند كه در رديف‌هاي بعدي قرار دارند و از بازارهاي قابل گسترش و نفوذ تلقي مي‌شوند.
ارزش واردات گياهان تزييني اتحاديه اروپا در 1997 حدود 34 ميليون دلار بود كه نسبت به رقم 3/33 ميليون دلار سال ماقبل رشد ناچيزي داشت، اما در مقايسه با ارزش واردات 7/21 ميليون دلاري سال 1993 به ميزان 6/56 درصد رشد داشت. ارزش واردات گياهان تزييني مكزيك در فاصله سال‌هاي 96-1993 نزديك به سه برابر شد و از حدود 7 ميليون دلار به 5/18 ميليون دلار رسيد. ارزش واردات گياهان تزييني مكزيك در سال 1994 به ميزان 6/10 ميليون دلار و در سال 1995 بيش از 18 ميليون دلار ثبت شد. (ارزش واردات گياهان تزييني مكزيك در سال 1997 اعلام نشده است.)
در همين حال واردات گياهان تزييني كانادا از 9/2 ميليون دلار در سال 1993 به 4/4 ميليون دلار در سال 1997 و ارزش واردات ژاپن در اين زمينه از 6/2 به 1/4 ميليون دلار در همين مدت افزايش يافت. سوييس نيز در سال 1997 گياهان تزييني به ارزش 6/2 ميليون دلار وارد كرد كه از سطح واردات 2/3 ميليون دلاري سال قبل كمتر، ليكن از 5/2 ميليون دلار سال 1993 بيشتر بود.
در بخش گل و غنچه گل بريده شده براي زينت به صورت تازه، بازار جهاني وسيعي در اختيار كشورهاي صادركننده گلهاي شاخه‌اي مي‌باشد. تنها در سال 1997 بيش از 8/1 ميليارد دلار گل شاخه‌اي در ميان كشورهاي جهان مبادله شد. كلمبيا، هلند، اكوادور، اسراييل، كنيا و تايلند شش كشور عمده صادركننده گل شاخه‌اي در اين سال بودند. سهم كلمبيا در بازار جهاني گلهاي بريده شده به 44/33 درصد، هلند به 85/15 درصد، اكوادور به 82/9 درصد، اسراييل به 28/9، كنيا به 57/6 درصد و تايلند به 45/3 درصد رسيد.
...


مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۰ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 82

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما