محل لوگو

به سوي جامعه اطلاعاتي


به سوي جامعه اطلاعاتي

نام فایل : به سوي جامعه اطلاعاتي

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 2

حجم : 97 کیلوبایت


به سوي جامعه اطلاعاتي
يزدان محمدبيگي
yazdanmb@yahoo.com
خدمات ارتباطات در اتحاديه اروپا
اتحاديه اروپا از لحاظ خدمات ارتباطات در عرصه جهاني پيشگام است؛ به‌طوري‌که در سال 2002 اين اتحاديه 25 درصد از توليد اين صنعت را در بازارهاي جهاني به خود اختصاص داد. همچنين، از ميان 10 ارايه‌دهنده تراز اول خدمات ارتباطات در دنيا شش شرکت به اين اتحاديه تعلق دارد.
در بازار تلفن ثابت اتحاديه مزبور، کشورهاي اروپاي غربي بيش از 60 درصد بخش بين‌المللي، 70 درصد ترافيک راه دور و 80 درصد ترافيک محلي را به‌خود اختصاص داده‌اند. نرخ کاهش قيمت مکالمات بين‌المللي و راه دور نيز در سالهاي
 
اخير کمتر شده است؛ به‌طوري‌که از ميزان 9 تا 10 درصد در سالهاي 1998 تا 2001 به 4 تا 5 درصد پس از سال 2002 رسيده است.
در بخش خدمات تلفن همراه، اپراتورهاي متصدي از سهم بازار 60 درصدي در کشورهاي داراي يک اپراتور برخوردارند. همچنين، آنها از سهم 40 تا 50 درصدي در کشورهاي داراي سه اپراتور و حدود 40 درصد در کشورهاي بيش از چهار اپراتور برخوردارند.
در بخش اينترنت به‌ويژه پس از سال 2000 همگرايي بيشتري بين کشورهاي اروپايي ايجاد شده است. اپراتورهاي متصدي از موقعيت مستحکمتري در اين بخش با بيش از يک سوم سهم بازار مربوط به دسترسي از طريق شماره‌گير در کشورهاي فرانسه، اسپانيا، ايتاليا و آلمان برخوردارند. در بخش باند گسترده، رقابت عمده بين مودم هاي کابلي و اي.دي.اس.ال است که پيشرفتهاي اخير بيشتر به نفع اي.دي.اس.ال بوده است.
شکل شماره يك، زنجيره ارزش مربوط به خدمات ارتباطات را نشان مي‌دهد. همان‌طور که در اين شکل نشان داده شده است، سازمانهاي مختلفي در بخش مزبور به فعاليت اشتغال دارند.
ويژگيهاي نيروي کار و بهره‌وري در اتحاديه اروپا
ر اساس ارزيابي هاي انجام شده در سال 2003 ميلادي، به‌طور متوسط هزينه هر يک از کارکنان در زمينه خدمات ارتباط 48 هزار و 617 يورو و در زمينه خدمات رايانه‌اي 45 هزار يورو بوده است. کشورهاي شمالي اروپا يعني: دانمارک، فنلاند، ايسلند، نروژ و سوئد اطلاعات ملموستري را جمع‌آوري کرده و گروه کاري مشترکي تشکيل داده‌اند تا بخشهاي وابسته به فناوري اطلاعات و ارتباطات را از لحاظ آماري بررسي کنند. اين داده‌ها، سهم کارکنان را در بهره‌وري‌ از طريق فناوري اطلاعات و ارتباطات تعيين کرده که اين مقدار در نروژ، 56 درصد و در سوئد، 61 درصد است.
ويژگيهاي گروههاي سني مختلف در دو بخش خدمات فناوري اطلاعات و ارتباطات متفاوت است. اساسا اين بخشها بيشتر توسط افراد جوان اداره مي‌شود. فقط 36 درصد از کارکنان بخش مخابرات در کشورهاي شمالي کمتر از 35 سال سن دارند. در بخش خدمات مشاوره‌اي فناوري اطلاعات و ارتباطات با 49 درصد سهم بيشتري به جوانترها داده شده به‌طوري‌که اين ميزان در ايسلند به 56 درصد مي‌رسد.
فعاليتهاي خدماتي فناوري اطلاعات و ارتباطات در اروپا بيشتر در دست مردان است. زنان فقط 29 درصد از اشتغال در اين حوزه را به خود اختصاص مي‌دهند. اين در حالي است که سهم زنان در کل بخش خدمات 43 درصد است. به‌نظر مي‌رسد بخش مزبور بيشتر به‌دنبال جذب مردان است. با بررسي زيربخشها مي‌توان به اين نتيجه رسيد که بخش ارتباطات با سهم 38 درصدي زنان به متوسط کلي نزديکتر است.
با سنجش بهره‌وري به‌صورت نسبت خروجي به کارکنان، تفاوت معني‌داري بين بخشهاي ارتباطات و رايانه ملاحظه مي‌شود. ارزش افزوده هر کارمند در بخش خدمات رايانه‌اي به‌طور قابل ملاحظه‌اي کمتر از بخش مخابراتي است. در حالي که ارزش افزوده براي بخش خدمات ارتباطي حدود 120 هزار يورو به‌ازاي هر کارمند است، براي بخش خدمات رايانه‌اي فقط حدود 60 هزار يورو است. البته اين امر فقط به کارکنان مربوط مي‌شود. از اين‌رو، سرمايه‌گذاري در بخش مخابرات نيز به‌مراتب بيشتر از بخش خدمات رايانه‌اي است؛ به‌طوري که در کشورهاي مختلف از 4 تا 14 برابر را در بر مي‌گيرد.
يادگيري الكترونيك در موسسات فرانسه و ايتاليا
بر اساس يك بررسي در سال 2002 در اروپا، حدود 34 درصد از بازار يادگيري الكترونيك به بخش بانكداري اختصاص دارد. همچنين، حدود 30 درصد از كاركنان بانك ها در اروپا از اين شيوه براي آموزش سود مي جويند. با اين حال، كمتر از 20 درصد از بانك هاي اروپا از يادگيري الكترونيك بهره مي برند. بانك هاي كوچك و متوسط از امكانات موسسات آموزشي استفاده مي كنند، درحالي كه بانك هاي بزرگ خود داراي امكانات لازم در اين زمينه هستند. سرمايه گذاري بانك ها در زمينه يادگيري الكترونيك حدود 16 درصد كل هزينه آنها در زمينه آموزش كاركنان است.
حدود 70 درصد از شركت كنندگان در برنامه هاي يادگيري الكترونيك در ايتاليا را كاركنان و مديران تشكيل مي‌دهند. حدود 45 درصد از به كارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در آموزش كاركنان به محتواي درسي مشاغل اختصاص دارد، درحالي كه حدود 20 درصد از آن به مهارتهاي نوين و 15 درصد به زبانهاي خارجي مربوط مي شود. به نظر مي رسد كه يادگيري الكترونيك در زمينه موضوعهايي كه در مدارس به آنها پرداخته نشده است از اثربخشي بيشتري برخوردار است.
بررسي ها نشان مي دهد كه هر كارمند بانك در ايتاليا به طور متوسط سه روز از سال را در مراكز آموزشي به سر مي برد كه هزينه آنها به ازاي هر روز بين 310 تا 340 يورو است.
دوره هاي آموزشي الكترونيك در فرانسه نيز از اهميت ويژه اي برخوردار است. حدود 30 درصد از دوره ها به پردازش داده ها و حدود 31 درصد از آن به زبانهاي خارجي اختصاص دارد. همچنين، بيش از 31 درصد از دوره‌هاي مزبور مربوط به توسعه مهارتهاي شغلي و با تاكيد بر روشهاي كارگاهي است.
دركشور ايتاليا، زنان گرايش كمتري نسبت به مردان براي شركت در دوره هاي آموزشي الكترونيك دارند. اين درحالي است كه زنان فرانسه همپاي مردان در اين دوره ها شركت مي جويند. بانك هاي دو كشور از رغبت زنان براي مشاركت در برنامه هاي آموزشي الكترونيك اظهار رضايت مي كنند.
بازگشت به صفحه اول سايت سازمان مديريت صنعتي

در اين شماره مى خوانيد:
...


مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۰ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 90

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما