محل لوگو

بذر كاري


بذر كاري

نام فایل : بذر كاري

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 16

حجم : 721 کیلوبایت


5-عمق صحيح بذركاري
سبز شدن بذر در صورت فراهم بودن شرايط محيط (رطوبت، درجه حرارت ...)با رشد جنين آغاز و اندامهاي اوليه نهال شامل ريشه و ساقه با استفاده از مواد ذخيره در بذر توليد مي شود. رشد بقيه اندامها تا وقتي كه ساقه بتواند از خاك خارج شده و به نور آفتاب جهت انجام فتوسنتز (توليد مواد هيدروكربنه) دسترسي پيدا كند از مواد ذخيره بذر خواهد بود.اصولا بذر در گياهان مرتعي در مقايسه بذر در گياهان زراعي كوچك بوده و از مواد ذخيره محدودي برخوردار هستند.
به طور مثال وزن 1000 دانه بذر گياهان علفي مرتعي از 5/3 تا 15/0 گرم متغير است كه در مقايسه با بذر گندم 1000 دانه آن برابر 40 تا 45 گرم مي باشد.
بذر گياهان مي بايستي در عمقي كاشته شود كه مواد ذخيره اي آن براي تامين مواد غذايي مورد نياز جهت شروع و ادامه رشد اوليه نهال كافي باشد.بر اين مبنا عمق كاشت گياهان مرتعي كمتر از عمق گياهان زراعي است. لذا عمق كاشت يكي از موارد اساسي در بذركاري مراتع مي باشد و همانطوري كه ذكر شد براي بذر هر گياه حدي وجود دارد.اين حد بستگي به خصوصيات آناتوميكي و مورفولوژيكي نهال سبز شده دارد و از طريق گياه مادر به نهالها انتقال مي يابد.
سبز شدن بذور و خروج آن از خاك يكي از موارد بوده و بقاء نهالهاي توليد شده بستگي به رطوبت خاك و مواد غذايي موجود در آن دارد. بنابراين در صورت سبز شدن بذور اگر سيستم ريشه گسترش پيدا نكند، نهالهاي توليد شده از بين خواهند رفت. براي فراهم كردن شرايط و تامين رطوبت لازم براي رشد بذور نهالهاي توليد شده بهتر خواهد بود كه عمق كشت تا اندازه اي عميق در نظر گرفته شود تا نهالهاي حاصل شده در اثر خشك شدن خاك سطحي از بين نرفته، فرصت استقرار و نفوذ ريشه هاي خود را در خاك داشته باشند. معمولا عمق كشت بستگي به بزرگي و كوچكي بذر دارد. بذور ريزتر بايد در عمق كم كه در پاره اي موارد كشت بذور بدون پوشانيدن آن را ايجاب مي كند، در مورد بذور درشت تر عمق كشت افزايش مي يابد.
عمق كشت همچنين به بافت خاك مربوط بوده و خاك هاي سنگين، كمتر و در خاكهاي سبك و ماسه اي به علت سهولت خروج اندامهاي هوايي نهال از آن، مي توان عمق كشت را افزايش داد.
براي فراهم كردن رطوبت خاك در اثر جمع آوري نزولات براي سبز شدن بذور، جلوگيري و تاخير در تبخير آن مي توان مبادرت به كشت در ته جويچه هايي كه عمق آنها در حدود 10سانتي متر مي باشد نمود. در اين روش بدون اينكه عمق كشت بذر زياد شود، بذور عملاً از رطوبت بيشتري استفاده مي كنند.
بازديد بذركاري يكي از مراحل مهم در بذركاري مراتع مي باشد. منظور از اين بازرسيها اين است كه ملاحظه شود آيا بذور، سبز شده و از خاك خارج شده اند و يا اينكه در اثر عوامل محيط از بين رفته اند. بديهي است تا برطرف كردن عامل از بين برنده نمي توان اقدام به بذركاري نمود. برنامه بازديد و كنترل بذركاري 2 هفته و چهار هفته پس از كشت و همچنين اوايل پاييز و اوايل بهار سال بعد، از لحاظ اطلاع از استقرار گياهان خواهد بود.
تك كشتي يا كشت مخلوط
پس از اينكه نتيجه آزمايشها در مورد گونه هاي وارد شده حاصل شد و همچنين نتايج مقايسه كيفيت و كميت علوفه اين گونه ها با گونه هاي بومي بدست آمد براي هر منطقه يك سري گياه مي توانند انتخاب شوند كه با توجه به نوع دام استفاده كننده و همچنين منظور از ايجاد مراتع و سرانجام فصل استفاده خواهد بود.
در مورد كشت اين گياهان مي توان به صورت تك كشتي و يا كشت مخلوط و تركيب چند گياه اقدام كرد. هر يك از دو روش فوق محاسن و معايبي به شرح زير دارد:
1- محاسن تك كشتي
1- سهولت بذركاري يكنواخت.
2- به علت يكنواختي خوشخوراكي، چرا يكنواخت خواهد بود.
3- توليد علوفه در فصلي كه مورد احتياج مي باشد.
4- خصوصيات رشد ورشد مجدد گياهان يكنواخت خواهد بود.
5- امكان انتخاب سازگارترين و بهترين گونه براي منطقه.
6- تركيب گياهي ثابت بوده، كمتر تغيير مي كند.
7- كم بودن هزينه هاي استقرار.
8- استقرار گونه هاي اساسي سريعتر خواهد بود.
9- سهولت اجراي برنامه هاي اداره منطقه.
2- محاسن كشت مخلوط
1- در مواردي كه خاك منطقه يكنواخت نباشد امكان ايجاد پوشش يكنواخت وجود دارد.
2- طولاني بودن دوره رويش و در نتيجه مهيا بودن علوفه سبز و آبدار براي مدت طولاني.
3- بالا بودن ميزان محصول علوفه-نتايج موسسات تحقيقاتي روسيه 4/14 درصد افزايش محصول به طور متوسط در 82 منطقه را نشان مي دهد.
...


مبلغ قابل پرداخت 26,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۰ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 55

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما