نام فایل : موتورهاي القائي
فرمت : .doc
تعداد صفحه/اسلاید : 10
حجم : 62 کیلوبایت
موتورهاي القائي
مقدمه
در اكثر كارخانجات و صنايع در سراسر جهان از موتورهاي القائي (اندوكسيوني) استفاده ميشود، به خصوص در مواقعي كه به موتور نسبتاً بزرگي نياز داشته باشيم از موتورهاي القائي سه فاز استفاده ميگردد. اين موتورها داراي مزاياي زير هستند.
الف: قابليت اطمينان آنها زياد است.
ب: ارزان هستند.
ج: ساخت آنها ساده است.
اين موتورها را اصولاً فراريس در سال 1885 اختراع نمود اما نام تسلا كه در سال 1886 تئوري اين موتورها را بيان نمود بيشتر به چشم ميخورد.
ساختمان موتورهاي القائي
CONSTRUCTION
موتورهاي القائي سه فاز از دو قسمت اساسي تشكيل شدهاند:
الف: قسمت ثابت به نام استاتور
ب: قسمت دوار به نام رتور
استاتور موتورهاي القائي سه فاز
استاتور اين گونه ماشينها حاوي شيارهائي ميباشد كه درون آنها سيم پيچي سه فازي جاسازي شده و با توجه به نحوه اين سيم پيچي، موتورهاي القائي سه فاز دوقطبي، 4 قطبي 6 قطبي و ... حاصل ميگردند.
فيالمثل ميتوان گفت كه در موتور 4 قطبي دو قطب مثبت (شمال) و دو قطب منفي (جنوب) وجود دارد.
رتور موتورهاي القائي سه فاز
رتورهاي متداول در اين گونه ماشينها به قرار زير است:
الف: رتور قفس سنجابي ساده
ب: رتور قفس سنجابي مضاعف
ج: رتور سيم پيچي شده
رتور قفس سنجابي ساده
...
مبلغ قابل پرداخت 26,200 تومان