محل لوگو

دین زرتشت


دین زرتشت

نام فایل : دین زرتشت

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 27

حجم : 121 کیلوبایت


دین زرتشت
در فصول مختلف اين تحقيق ، نظريات زرتشت در باره مسائل متعدد، به آن گونه كه از گاتاها بر
مي آيد، تجزيه و تحليل شد. از اين بررسي ميتوان نتيجه گرفت كه هدف اصلي زرتشت تربيت انسان و رشد فضائل عالي و معنوي در اوست. از نظر زرتشت فقط در جامعه انسانهاي راست دين كه كمك منش نيك و خرد مينوي به فضائل عالي دست يافته و سه عامل ، پندا و گفتار و كردار نيك را سرلوحه زندگي خود قرار دادند ، سعادت و شكوفايي و آرامش ميتواند تحقق يابد.
تعاليم زرتشت بر اصولي كاملا عملي بنا شده و او آموزگاري است واقع بين كه كمتر به مسائل و مشكلات ميپردازد كه در توجيه آنها بايد به اوهام و ذهن گرايي متوسل شد.
در اينكه پيام ستايش آفرين براي زرتشت مي باشد هيچ شكي نيست. كافي است يك نظر سطحي به گاتاها بياندازيم تا در جهان مسلم آن را بر ديگر معتقدات و مذاهب اين منطقه درك كنيم.
در بررسي پيام زرتشت در يافتيم كه هدف او داراي دو جنبه فردي و اجتماعي است. از نظر فردي هدف زرتشت تربيت انسانها **** و راست دين است. كساني كه به انديشه نيك و ضمير پاك و آرام دست يافته و با انجام اعمال نيك به شكوفايي و پيشرفت جامعه كمك ميكنند.
از نظر اجتماعي فعاليت و كوشش راست دينان حكومت خدا را ميسر ميسازد.
دين زرتشت به وسيله حقايق ابدي خود زنده خواهد ماند. با اعتقاد به اورمزد ايمان و پايداري در مثلث پندار نيك، گفتار نيك و كردار نيك قانون تسليم نشدني راستي و درستي، پاداش و كيفر دروني و حيات بعد، پيشرفت و ترقي جهان به سوي تكامل پيروزي نهايي نيكي بر بدي ما ظهور حكومت خدا به همكاري بشر اينها هستند پا بر جا ترين و بزرگترين واقعيت هاي زندگي كه هميشه اعتبار خواهند داشت و اينها هستند عنصر پايداري دين زرتشت .
2- زرتشت به صراحت تاكيد ميكند كه تنها آموزگار او خداوند است. اين تصريح براي تمام محققين و پژوهشگران آشكار و روشن است. زيرا در سروده خود نيز به اين مطلب اشاره شده است.
اين آزادمرد راست ديندر سخت ترين لحظات نيز به جز خداوند، كه او را دوست خود مي نامد ، اتكا نمي كند و لحظه اي نيز از مبارزه و تشويق مردم به پيكار با ستمگران و زشت سيرتان باز
نمي ايستد. او به جاي ناله و ندبه و زاري ، سربلند و استوار طلب روشن ضميري و دانش و آموزش مي نمايد، نه مال و جاه و زور و قدرت.
اين يك درس شايسته اي است كه در سراسر گاتاها تكرار مي شود معرف بلندي و روح و عظمت انديشه و بيان كننده آن است. آنچنان كه ملاحظه ميشود زرتشت در همه سروده ها چون يك پيرو راستي و منش نيك و پاك ظاهر ميشو و پيوسته مردم را به عمل نيك و راستي دعوت ميكند. جالب است كه در هيچ يك از اين فصول پيروي از زرتشت و حتي پيام او مطرح نمي شود آنچه اصل و هدف واقعي است سبط راستي و راست كرداري و پرهيز از ريا و دروغ و فريب است.
ترس از اين است كه مبدا در انجام وظيفه انساني خود نا موفق گشته و ماموريت خداوند را در سعادتمند ساختن مردم و آموزش راه راست را به درستي انجام ندهد.
تقاضاي او از اهورامزدا چنين است :
يسنا1/46 : چگونه تو را اي مزدا خوشنود توانم ساخت؟
يسنا2/46: من خواستار آن خوشبختي هستم كه دوست به دوست ببخشد. بياموز مرا در پرتو اشا از نيروي وهومن (در پرتوي قانون راستي مرا از نيروي نيك انديشي و محبت برخوردار ساز)
يسنا3/46: اي مزدا كي بامداد آن روز نيك بختي فراز آيد كه مردم جهان به سوي راستي و پاكي روي آورند و رستگاري دهندگان بشر با آموزشهاي بخردانه و فزاينده و دانش خود مردم را سعادتمند سازند وهومن (مظهر نيك انديشي و محبت ) به چه كسي روي خواهد آورد. اي هستي بخش من تنها تو را به عنوان آموزگار خود بر گزيده ام .
در اين سرود دو چيز جلب توجه ميكند :
1- زرتشت خود را معلمي در آغاز حركت جامعه انسانها به سوي كمال ميداند نه پيامبري كه تا ابد جهانيان بايد گفتار او را به كار ببندند. او از خداوند تقاضاي كند كه به مردم سعادت وصول به نيك انديشي و مهر و محبت عطا كند نا آموزشهاي بخردانه و شكوفا سازنده آنهايي را كه اهل دانش و خردند درك كرده و به سوي راستي و پاكي روي آورند.
هدف راستي و پاكي مردم است و هر دانشمند واهل معرفتي كه به فروزندگان الهي و صفات كماليه نزديك گردد آموزگار مناسبي براي تعليم راه درست زندگي خواهد بود. در اين مرحله نيز وهومن يا انديشه نيك و مهر و محبت است كه پايه تعليمات سعادت بخش اين خردمندان قرار ميگيرد.
در اين سرود چون اغلب سرودهاي گاتاها سخن از سعادت مردم در سايه راستي و پاكي است و وظيفه معلمين جامعه جز اين نيست.
در تاريخ باستان ايران و جهان نيز از زرتشت به نام يك پيامبر ياد شده و مورد احترام قرار گرفته است.
در گاتاها زرتشت بشري است چون ديگران، گرفتاري ها و سختي ها و مشكلات زندگي او را همان گونه به درد مي آورد كه ديگر مردم را و او به جاي اعجاز و اعمال قدرت خارق العاده چون يك انسان با فضيلت از خود عكس العمل نشان ميدهد. در موقع لزوم حتي از مقابله با دشمنان پرهيز ميكند و زماني كه همراهان و همدلانش زياد ميشوند با اتكا به پروردگار و انديشه نيك و خرد پاك و قدرت راستي و راست پنداري به مبارزه با ستمگران و زورمندان زشت كار مي پردازد. او در حالي كه هرگز خود را از كمك و رحمت حق بي نياز ندانسته و پيوسته از خداوند طلب مدد و راهنمايي ميكند. هيچ گاه جز قدرت اراده و ايمان و شگفتي نيك پنداري و راستي و درستي، معجزه ديگري ارائه نمي نمايد. اشا ، وهومن ، خشترا و آرميثتي يا راستي ، انديشه نيك، قدرت اراده، فروتني و تواضع و پارسايي چهارمعجزه گراويند كه بالاترين شگفتيها را درباره او و همدستان و نيك انديشان تحقق مي بخشد.
زرتشت درهات 46 به درگاه اهورا مزدا ناله برآورده از تنگدستي خود گله ميكند و استطاعت كم و قدرت زياد دشمنانش را به خداوند عرضه مي دارد. شكايت ميكند كه او را از خانه و كاشانه اش رانده اند و به سبب خواسته كم و قلت پيروانش با دشمنان قدرت مقابله را ندارد او چون دوستي عاشق و شيفته از پروردگار طلب كمك مي كند. از مزداي طلبد جوانمرداني را به ياري فرستد كه پيروان دوروغ از هر سو بر او تاخته اند. كرپانها و كاوي ها مردم را به راه كژ ميبرند و در جامعه فساد بر پاي دارند و با كردكار زشت خود زندگي مردم را به تباه مي سازند.
ولي جالب است كه با اين همه سختي ها و درد ها و گله و شكايت ها باز هم زرتشت به ترس و ضعف و ذلت تن در نمي دهد و چون ابرمردي پاكدل و عارفي دانشمند و روشن ضمير از خداوند به جاي ارتش و قدرت و ثروت، طلب قدرت نيك انديشي و آموزش راستي و نظام حق ميكند تا به وسيله آن ماموريتي را كه از جانب خداوند يافته است به نيكي انجام داده ،مردمان را به راه حق هدايت نمايد و آنها را خوشبخت و سعادتمند سازد.
...


مبلغ قابل پرداخت 26,200 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۹ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 50

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما